Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-12, 12:07
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Jag läste om hur en äldre "mormor" vid förrförra sekelskiftet 17-1800-talet som bodde i de vilda trakterna vid gränsen till Dalsland, och hon berättade om hur hennes morfar i sin tur i sin ungdom en gång hade fångat sig en egen "Näck."

Den "Näcken" hade han sen i en bod nere vid sjön, på sina ögon.
När han skulle ro ut på sjön för att siska så tog han och satte ett koppel på sin "Näck" och rodde ut, och varje gång den var med så var det ingen stopp på fiskelyckan.

Tyvärr slet sig hans "Näck" en vacker dag och rymde till skogs.
Och därefter kom han bara tillbaka lite då och då för att retas med gubben och leva rövare.

Beskrivningarna av gubbens "Näck" var att det var en mänsklig gestalt, men som var luden över hela kroppen.
Dess ögon däremot, "glimmande förfärligt" i smaragdgrön färgton.


---

Jag tro minsann att det var första gången jag läst om att någon hade varit så driftig att han faktiskt lyckades Fånga ett "naturväsen."
Och hålla som husdjur, dessutom.
Det måste ju ge pluspoäng, tänker jag.


Så eftersom jag själv aldrig hört om något sådant innan aldrig läst om det, så undrar jag om det finns någon annan som har gjort det.
Och isf var historien var hämtad från och hur den gick.
Såklart.

"Min" historia har jag hämtat direkt från början av 1800-talet.
Det var vittnesbörd från en resenär som färdades med vagn och trallande 14-årig skjutsbonde från Göteborg in genom Dalsland - men där den "tykna" ungjävlen med flit valde fel fel, och tog vägen till Uddevalla istället.
Fört efter att häpnat över hur vilt det började se ut, och när ekipaget slutligen lyckades stanna efter mörkrets utbrott, vid ett gästgiveri i skogen, var en oklädd flicka med svart utsläppt hår stod och tog emot, så kunde herrn fråga var de egentligen befann sig.
- "Har vi kommit fram till Dalsland," frågade herrn uppfordrande den unga, oklädda, kvinnan med sitt svarta utsläppta hår??
- "Nej, goa herrn, "detta är vägen till Uddevalla. Ni skulle ha tagit vägen mot öster för 6 timmar sen."
- "Men, snälla herrn, ni kan väl ändå stanna över natten."

Så, efter att ha bannat den unge skjutsbonden ett slag så att denne började gråta och jämra sig, så fick herrn tillfälle att språkas vid med den unga kvinnans mormor.
Då berättade hon denna, ovanstående, historia om sin morfars egen "Näck."

Dvs från reseberättelsen "Resa genom Sverige år 1804."


I den berättas även hur man ska bära sig åt om man vill upprepa tilltaget.
Det enda som behövs är ett stycke rep från Kyrkklocka.
Det är det repet man snabbt ska svinga om "Näckens" hals, och så har man den i ett fast grepp. Då är den din.
Tydligen fungerar det handgreppet även ypperligt på unga söta flickor som man vill få att älska en.
Samma metod rekommenderas att snabbt och obemärkt svinga kyrkklockans rep om flickans hals, och sen är det bara att leda henne i kopplet raka vägen hem till sin sängkammare.
Citera
2024-02-12, 13:23
  #2
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Dvs från reseberättelsen "Resa genom Sverige år 1804."

Kan läsas på Projekt Runeberg. Här är sidorna med näck-episoden.

https://runeberg.org/aemsvresa/2/0040.html
https://runeberg.org/aemsvresa/2/0041.html

Även om Ambelain inte direkt ökat sin egen trovärdighet genom att dilla om att jag lider av en allvarlig intellektuell nedsättning, så väljer jag att inte bojkotta henhönhunhyns trådstarter. Tvärtom tar jag i alltigenom saklig ton och fortsätter diskussionen - jag tycker att Arndts skildring ger en oerhört fängslande och fantasieggande bild av livet i Sverige för 220 år sedan.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2024-02-12 kl. 13:34.
Citera
2024-02-12, 13:30
  #3
Avstängd
Yoloswag55s avatar
Finns inga näck väsen
Citera
2024-02-12, 14:26
  #4
Avstängd
De enda "husdjuren" i den här trådstarten kan bara beskrivas som "hjärnspöken".
Citera
2024-02-12, 15:42
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Finns inga näck väsen

Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
De enda "husdjuren" i den här trådstarten kan bara beskrivas som "hjärnspöken".
Det går inte att bevisa att något inte finns.

Istället tycker jag ni ska låta er tjusas av mängden målande berättelser om märkliga kryptider från äldre tider!
Citera
2024-02-12, 20:35
  #6
Medlem
Ördögs avatar
Kom ihåg de här trådarna.

(FB) Tråden om Näcken
(FB) Min morfar blev jagad av näcken.
Citera
2024-02-28, 00:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
De enda "husdjuren" i den här trådstarten kan bara beskrivas som "hjärnspöken".

Lite nyfiken. Hur vet du det?
Citera
2024-02-28, 13:53
  #8
Medlem
Du kan nog inte fånga en näck, antagligen lät den sig fångas för att lura dig. Eller så är du duktig övernaturligt, och jag har fel, fast så är det inte. Sorry :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback