Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-12, 16:44
  #1
Avstängd
mcalvess avatar
Om man utgår ifrån väderstrecken och tillhörande energier och applicerar det på vad fan som helst ex. microbiologi, väderfenomen eller exempelvis städning hur ska man tänka då?

Jag brukar tänka såhär,
Norr: är inåt (pga magnetism)
Syd: är utåt
Öst: är uppåt (pga solen)
Väst: är neråt (pga solen)

Och sydväst är utåtneråt och nordost inåt och uppåt osv. Väldigt basic alltså.

Så när det kommer till städning exempelvis så blir ju dammsugning inåt (norr alltså) eftersom de suger in dammet. Moppning blir ju utåt och neråt av självklara skäl och räknas då som en energi i sydväst. Att plocka undan saker blir ju åter igen inåt skulle jag tro så Norr igen. Vad mer för städaktiviteter kan räknas in i de olika väderstrecken? Bara så man kommer in i tankesättet lite, vi kan ta andra exempel med om ni vill. (Behöver inte just vara om städning.)
Citera
2024-02-12, 16:55
  #2
Avstängd
mcalvess avatar
Forts. På TS: man kan även dela in kroppen.

Högerarm i nordost
Vänsterarm i nordväst
Högerben i sydost
Vänsterben i nordväst osv.

Om man blir skuren med kniv exempelvis så sticker det in i kroppen, eller om man får en infektion så går ju det IN i kroppen och bör räknas som ett problem i norr. Medan om man t ex. får blåmärken och utslag så räknas det i syd mer för att det är UTANPÅ kroppen.

Sex mellan människor sker i sydväst och det är antagligen därför partnerskap anses tillhöra det väderstrecket inom feng shui. Medan kunskap finns i nordost eftersom information går inåt och uppåt till hjärnan.
Citera
2024-02-12, 17:01
  #3
Medlem
jewclaws avatar
Nja, när jag dammsuger kör jag enbart åt norr men när det kommer till moppning så är det väst varannan vecka. Vet inte hur det funkar rent energimässigt men jag tycker det blir rent, iallafall enligt min standard. Kan man tänka feng-shui när det kommer till städ måntro? Funderar på att börja damma i sydostlig riktning.
Citera
2024-02-12, 17:58
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har aldrig hört något sånt, det måste vara inspirerat av något modernt påhitt!
Citera
2024-02-14, 05:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcalves
Forts. På TS: man kan även dela in kroppen.

Högerarm i nordost
Vänsterarm i nordväst
Högerben i sydost
Vänsterben i nordväst osv.

Om man blir skuren med kniv exempelvis så sticker det in i kroppen, eller om man får en infektion så går ju det IN i kroppen och bör räknas som ett problem i norr. Medan om man t ex. får blåmärken och utslag så räknas det i syd mer för att det är UTANPÅ kroppen.

Sex mellan människor sker i sydväst och det är antagligen därför partnerskap anses tillhöra det väderstrecket inom feng shui. Medan kunskap finns i nordost eftersom information går inåt och uppåt till hjärnan.

Haha 😆 Detta var lite kul att läsa faktiskt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback