Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-15, 20:08
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Ingen vidare bra processor för de priset. Den är ganska långt ned på tester.

https://www.cpubenchmark.net/cpu_loo...+8700G&id=5836

Bör satsa på något för samma pris med dubbel prestanda.
Dubbel prestanda, som vad då? Det ska passa till bygget som redan finns.

Förresten, får mekaniska hårddiskar SATA 3,5 plats i detta moderkort?
__________________
Senast redigerad av codesyss 2024-02-15 kl. 20:57.
Citera
2024-02-18, 08:47
  #14
Medlem
adolf512s avatar
Varför valde du CPU med integrerad grafik när du sen ändå köper 4060 separat?
Citera
2024-02-18, 11:12
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
Dubbel prestanda, som vad då? Det ska passa till bygget som redan finns.

Förresten, får mekaniska hårddiskar SATA 3,5 plats i detta moderkort?
Dulce bara trollar, det finns ingen CPU med dubbel prestanda för samma pris. Det man kan få för samma pris är en CPU med lite annorlunda balans mellan CPU-prestanda och iGPU-prestanda. Alltså slöare inbyggd grafik men samtidigt lite högre CPU-prestanda (men inte dubbel).

Ryzen 8000-seriens nisch är att ha bättre iGPU än vi är vana vid, och bör därför duga åt den som annars hade köpt en separat GPU åt det billigare hållet. Om det låter som vad du är ute efter så kan det mycket väl vara rätt val för dig, även om du för samma pengar hade kunnat få en CPU med lite fler kärnor men sämre inbyggd grafik.

Moderkortet du har valt har anslutningar för fyra SATA-diskar.
Citera
2024-02-18, 11:22
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Varför valde du CPU med integrerad grafik när du sen ändå köper 4060 separat?
Beställde datorn igår och paketet blev

AMD Ryzen 7 8700G 4.2 GHz 24MB
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
WD Black SN850X 1TB Gen 4
1 x Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Be
Osv

så jag köpte inget separat grafikkort

Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Dulce bara trollar, det finns ingen CPU med dubbel prestanda för samma pris. Det man kan få för samma pris är en CPU med lite annorlunda balans mellan CPU-prestanda och iGPU-prestanda. Alltså slöare inbyggd grafik men samtidigt lite högre CPU-prestanda (men inte dubbel).

Ryzen 8000-seriens nisch är att ha bättre iGPU än vi är vana vid, och bör därför duga åt den som annars hade köpt en separat GPU åt det billigare hållet. Om det låter som vad du är ute efter så kan det mycket väl vara rätt val för dig, även om du för samma pengar hade kunnat få en CPU med lite fler kärnor men sämre inbyggd grafik.

Moderkortet du har valt har anslutningar för fyra SATA-diskar.
Misstänkte väl det. Datorn är beställd redan och jag är mer än nöjd för vad jag får utan separat grafikkort. Bra att höra, så 8000-serien har väldigt bra grafik och det sa killen på inet. Ville ha strömsnål processor och de med fler kärnor drar mer och skillnaden är väl inte betydlig eller? Tror den duger mer än väl för mina behov. De på 170 w med 16 kärnor drar markant mycket mer el. Sånt måste man också tänka på nuförtiden.
Citera
2024-02-18, 11:59
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
Beställde datorn igår och paketet blev
Ville ha strömsnål processor och de med fler kärnor drar mer och skillnaden är väl inte betydlig eller? Tror den duger mer än väl för mina behov. De på 170 w med 16 kärnor drar markant mycket mer el. Sånt måste man också tänka på nuförtiden.
Exakt vilken CPU som blir mest energisnål beror ganska mycket på hur man använder den. Förenklat kan man säga att AMD är mer energieffektiva vid maxlast, och Intel är mer energieffektiva nära idle.

Jag har en Intel-processor med 14 kärnor (8P+6E) och "max turbo power" på 181W, men nu när jag sitter och skriver på Flashback drar den drygt 14W, och om jag spelar en youtubevideo går den upp till 16W. Så om man tillbringar mycket tid med lågintensiv användning och inte ligger på maxlast hela tiden spelar det inte jättestor roll vad maxeffekten är.

Men det viktigaste man kan göra för energieffektiviteten är att hoppa över grafikkortet om man inte behöver något. I min dator drar grafikkortet betydligt mer än CPU:n vid idle, och en processor med bra iGPU kommer alltid vara strömsnålare än CPU+GPU oavsett vilken CPU man väljer.
Citera
2024-02-18, 12:34
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Exakt vilken CPU som blir mest energisnål beror ganska mycket på hur man använder den. Förenklat kan man säga att AMD är mer energieffektiva vid maxlast, och Intel är mer energieffektiva nära idle.

Jag har en Intel-processor med 14 kärnor (8P+6E) och "max turbo power" på 181W, men nu när jag sitter och skriver på Flashback drar den drygt 14W, och om jag spelar en youtubevideo går den upp till 16W. Så om man tillbringar mycket tid med lågintensiv användning och inte ligger på maxlast hela tiden spelar det inte jättestor roll vad maxeffekten är.

Men det viktigaste man kan göra för energieffektiviteten är att hoppa över grafikkortet om man inte behöver något. I min dator drar grafikkortet betydligt mer än CPU:n vid idle, och en processor med bra iGPU kommer alltid vara strömsnålare än CPU+GPU oavsett vilken CPU man väljer.
Okej, bra info tack. I så fall ligger min strömförbrukning rätt lågt trots allt. Tur att jag valde utan GPU.
Citera
2024-02-24, 15:44
  #19
Medlem
Byssans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
De på 170 w med 16 kärnor drar markant mycket mer el. Sånt måste man också tänka på nuförtiden.
Elförbrukningen är väl bokstavligen en icke-fråga. En gaming dator kostar runt 3-5 kronor om dagen vid 3-5 timmars användning per dag.

https://www.molndalenergi.se/kunskap...en-gamingdator
Citera
2024-02-24, 18:46
  #20
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Var hittar man 8K-film? Och vilken skärm ska du använda för det?
Citera
2024-02-24, 18:51
  #21
Medlem
Nu har du ju beställt redan men jag skulle hålla mig borta från AMD och Ryzen. Alltid någon konstig "inkompabilitet" eller skum programvara som måste installeras för basic saker som bara borde fungera.

Hade en Ryzen för några år sedan och den körde allt på sparläge 200Mhz om man inte installerade deras spyware som tydligen "fixade" energisparläget så den gick i normal hastighet.

Fattar inte varför någon plågar sig med AMD/Ryzen. Titta på Steam hardware survey, finns en anledning varför AMD bara har 35% cpu och mindre än 1% av GPU.
__________________
Senast redigerad av wivoxa 2024-02-24 kl. 18:53.
Citera
2024-03-02, 16:26
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Var hittar man 8K-film? Och vilken skärm ska du använda för det?
Finns väl på torrentsajter... Inget jag tittar på men tänkte också ha en allround skärm som är bra, vet dock inte om jag får ut det mesta av skärmen om jag håller på med surfande. Värt att köpa en 4k skrmför 6.000 för att surfa och kolla lite film då och då?

https://www.inet.se/produkt/2223135/...k-160-hz-usb-c

Tänkte denna
Citat:
Ursprungligen postat av wivoxa
Nu har du ju beställt redan men jag skulle hålla mig borta från AMD och Ryzen. Alltid någon konstig "inkompabilitet" eller skum programvara som måste installeras för basic saker som bara borde fungera.

Hade en Ryzen för några år sedan och den körde allt på sparläge 200Mhz om man inte installerade deras spyware som tydligen "fixade" energisparläget så den gick i normal hastighet.

Fattar inte varför någon plågar sig med AMD/Ryzen. Titta på Steam hardware survey, finns en anledning varför AMD bara har 35% cpu och mindre än 1% av GPU.
Något är lurt med datorn. Jag märker ingen skillnad i hastighet mellan Ryzen och Intel i5 3,8 GHz från 2011 (helt sjukt). Du har nog rätt. Ska leta vad som är felet för så här icke-responsiv som AMDn beter sig är väldigt märkligt.
Citera
2024-03-15, 21:43
  #23
Medlem
Du skulle ha gått på min kurs kompis


Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
Beställde datorn igår och paketet blev

AMD Ryzen 7 8700G 4.2 GHz 24MB
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
WD Black SN850X 1TB Gen 4
1 x Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Be
Osv

så jag köpte inget separat grafikkort


Misstänkte väl det. Datorn är beställd redan och jag är mer än nöjd för vad jag får utan separat grafikkort. Bra att höra, så 8000-serien har väldigt bra grafik och det sa killen på inet. Ville ha strömsnål processor och de med fler kärnor drar mer och skillnaden är väl inte betydlig eller? Tror den duger mer än väl för mina behov. De på 170 w med 16 kärnor drar markant mycket mer el. Sånt måste man också tänka på nuförtiden.
Citera
2024-05-03, 03:28
  #24
Medlem
Vafan ska du med en dator för 18k ifall du inte spelar några krävande spel?

Säger som Zlatan. Varför köper du en Ferrari om du bara ändå ska köra den som en Volkswagen?
Dela upp pengarna istället på en "bra" dator + två bättre skärmar exempelvis. Eller en UltraWide QHD skärm ifall du ser mycket på filmer/serier.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback