Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-02-17, 11:34
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dysutopia
TikTok, youtube eller musik på högt bland folk är såklart skitstörigt på ett sätt man kan tycka borde vara uppenbart, men egentligen - vad är skillnaden mellan att prata med en kompis som faktiskt sitter bredvid dig på bussen och att ha kompisen på högtalartelefon? Det blir ju på ett sätt längre ifrån det att bara höra en sida av samtalet, som du annars gör.


Därför att om man för ett vanligt samtal med människan bredvid så kan man dämpa rösten lite och då hör inte ens den som sitter framför att dom bakom pratar.
Men mobilen så skriker ju ljudet ut från den och sen skriker idioten som pratar rakt ut också.
Citera
2024-02-17, 16:24
  #38
Medlem
Nästa gång ska jag blanda in mig i telefonsamtalet och börjar prata med motparten och fråga hur läget är med mera. Uppenbarligen så vill ju den som har ett publikt samtal att även omgivningen ska vara engagerade i samtalet.
Citera
2024-02-17, 18:46
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nästa gång ska jag blanda in mig i telefonsamtalet och börjar prata med motparten och fråga hur läget är med mera. Uppenbarligen så vill ju den som har ett publikt samtal att även omgivningen ska vara engagerade i samtalet.
Ja men det är ju det. Har man ett publikt samtal så ska det höras. Det är ett kul skämt för att skämma ut kompisen inför fina tjejer.😂
Citera
2024-02-18, 10:00
  #40
Medlem
Tack för att ni delar med er av erfarenheter. Som någon skrev; det var säkert inte bättre förr med alla bergsprängare folk gick omkring med, men man kan väl samtidigt tycka att ett samtal borde vara mer privat? Musik kan man ju alltid spela (på normal ljudnivå) men pratar man förtroligt med någon hoppas man ju att andra inte ska höra. Eller har det privata, i och med sociala medier, blivit offentligt?
Citera
2024-02-18, 11:02
  #41
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Stör ni er också på det här?
Ja, så pass att varje gång det händer så sträcker jag fram min egen telefon och håller den nära den som pratar. När de frågar vad jag håller på med så säger jag att jag spelar in samtalet. Eftersom samtalet sker offentligt så måste det ju vara viktigt för alla runt omkring att höra allt varpå jag måste spela in det så att jag kan lyssna på det senare och eventuellt lägga upp det på nätet så att alla som inte var där även de kan få höra det viktiga som diskuterats. Något som prataren gjorde tydligt att det behövdes i och med att hen valde att köra sitt telefonsamtal offentligt.
Citera
2024-02-18, 15:17
  #42
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja vi vet vilka som gör detta i huvudsak, tonåringar och en annan grupp...

Inte alls ovanligt att svenska kärringar 65+ sitter i en tågkupé och ringer upp barnarnen med högtalare på.

Jag upplever att villafolket som vistas i offentliga miljöer två gånger i månaden har otroligt svårt att respektera andras space. De pratar svinhögt, suckar, stönar, tar plats och ställer sig i vägen. De kör gärna högtalartelefon också. Jävligt störigt om man pendlar dagligen, och bara vill dra en jacka över huvuet och sova en stund.
Citera
2024-02-18, 15:27
  #43
Moderator
Neksnors avatar
Hade kollektivtrafiken i landet tillämpat sina regler så hade problemet varit obefintligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Västtrafik
Ordningsregler finns för att det ska vara tryggt och säkert ombord, och för att alla ska trivas. Ombord på Västtrafiks fordon är det förbjudet att:
/.../
Använda mobiltelefoner, bärbara musikspelare eller liknande så att det upplevs som störande eller vållar obehag för andra. Även lyssning med hörlurar kan störa.
Citat:
Ursprungligen postat av SL
Du får inte framföra musik utan skriftligt tillstånd från SL.
/.../
Du får inte ofreda någon eller uppträda störande på annat sätt.
Citera
2024-02-18, 15:33
  #44
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SL
Du får inte framföra musik utan skriftligt tillstånd från SL.
/.../
Du får inte ofreda någon eller uppträda störande på annat sätt.
Även STIM kan ju ha lite åsikter där eftersom det krävs en licens från dem för att få spela musik offentligt.
Citera
2024-02-18, 16:11
  #45
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Inte alls ovanligt att svenska kärringar 65+ sitter i en tågkupé och ringer upp barnarnen med högtalare på.

Jag upplever att villafolket som vistas i offentliga miljöer två gånger i månaden har otroligt svårt att respektera andras space. De pratar svinhögt, suckar, stönar, tar plats och ställer sig i vägen. De kör gärna högtalartelefon också. Jävligt störigt om man pendlar dagligen, och bara vill dra en jacka över huvuet och sova en stund.
Intressant! Jag upplever att det är hyreslägenhetsfolket och barn som står för den huvudsakliga högtalarlyssningen...
Citera
2024-02-18, 16:23
  #46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Intressant! Jag upplever att det är hyreslägenhetsfolket och barn som står för den huvudsakliga högtalarlyssningen...

Det kan nog vara både och när jag tänker efter. Jag tror det jag ville åt, är att ju mer ovan man är att vistas i offentliga miljöer, desto mindre hänsyn tar man. De som normalt sett alltid är hemma, beter sig som om världen vore deras vardagsrum. Lite som stockholmare på semester, som tar jättegod tid på sig och är jättehögljudda inne på macken i Vetlanda, utan att bry sig ett dugg om att det är andra människors vardag de befinner sig i.

(dåligt exempel kanske - vem fan semestrar i Vetlanda?)
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback