Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-21, 17:51
  #13
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Så är det helt säkert. Sedan kan man se det religiöst, en gud startar inte universum och låter det bero. Några åskådare behövs för må bra, och tyvärr är de nuvarande rätt korkade. Men , han får nöja sig tillsvidare. Sedan hoppas man medvetandet fortlever, alla stora tänkare behövs nu och i framtiden.

Det beror på hur man betraktar det. Jag valde att inte framhäva följande resonemang i mitt tidigare inlägg, men nu tar jag upp det för att se om det kan leda till några intressanta tankar. Jag förstår att följande argumentation kan uppfattas som svårförståelig eftersom den kräver att man omfamnar ett perspektiv av oändlighet, som i sig är ett svårt abstrakt begrepp att förstå. Jag ska dock sträva efter att förklara det så enkelt och klart som möjligt.

Utifrån premissen att existens är oundviklig, eftersom icke-existens är ett omöjligt ontologiskt tillstånd – det vill säga, "intet" är omöjligt – inte bara möjliggör detta existens; det tvingar faktiskt existensen att vara. Eftersom existens inte kan övergå till icke-existensens omöjliga tillstånd, kan den följaktligen inte förstöras eller upphöra. Vad innebär detta? Det antyder att så länge icke-existens har varit, är och kommer vara ett omöjligt tillstånd, har existens alltid varit, är, och alltid kommer att vara oundvikligt.

Detta leder oss till en fascinerande frågeställning: Har icke-existens alltid varit ett omöjligt tillstånd? Om svaret är ja, innebär det att existensen alltid har funnits i någon form.

Detta resonemang kan återkopplas till termodynamikens första huvudsats, som säger att energi inte kan skapas eller förstöras, endast omvandlas. Något som inte kan skapas eller förstöras och endast kan ändra form, måste på grund av dessa förutsättningar alltid ha funnits och kommer alltid att finnas i någon form. Det innebär också att det inte finns någon skapare eller förstörare av detta.

Säger man då att energi eller existens skapades i Big-Bang så säger man för det första att ett omöjligt ontologiskt tillstånd kan orsaka existens, men även att termodynamikens första huvudsats är inkorrekt. Om man inför Gud i detta resonemang, skulle Gud inte agera som skapare eller initiatör av existens eller energi, utan snarare som en förmedlare eller användare av existens och energi.
__________________
Senast redigerad av particulum1 2024-02-21 kl. 17:55.
Citera
2024-02-21, 18:00
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msmuscle
Varför finns det troligtvis åtminstone ett universum och varför finns det liv och medvetande i det?
Menar du att saker verkar finnas, eller att dom finns?

Om du menar det sistnämnda får du gärna förklara lite mer detaljerat vad det innebär enligt dig.
Citera
2024-03-06, 12:24
  #15
Medlem
Någonting finns för att någonting måste finnas. Att inget alls finns "för alltid" är en omöjlighet. Uppenbarligen, eftersom att om ett sådant stadie hade varit möjligt hade vi definitivt inte diskuterat fenomenet.
Citera
2024-03-06, 12:26
  #16
Avstängd
Full-Retards avatar
Universumet finns för om naturlagarna hade varit på ett annorlunda sätt så hade vi inte funnits.
Det kallas för the entropic theory.
Citera
2024-03-06, 13:51
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Någonting finns för att någonting måste finnas. Att inget alls finns "för alltid" är en omöjlighet. Uppenbarligen, eftersom att om ett sådant stadie hade varit möjligt hade vi definitivt inte diskuterat fenomenet.

Jag håller med om att det inte är möjligt tillsammans med existens, som uppenbarligen finns. Men det är inte teoretiskt omöjligt.
Citera
2024-03-06, 18:44
  #18
Avstängd
Vi är en liten del av universums totala medvetande. Universum är en levande organism 🤡
Citera
2024-03-06, 20:03
  #19
Medlem
femtiofemmans avatar
Jag tror att svaret om sanningen i stort sett är överensstämmande med citatet ovanför som någon annan skrivit. Det finns dock utrymme för både förfiningar, utveckling av det och sedan en koncentration av utvecklingen.
Jag tror inte tex Edward Witten mfl med sin strängterrorism kan överträffa summan av alla andra som tänker.
Vetenskap, och särskilt matematiska beräkningar och teorier, kan troligtvis inte bli mer än just spekulationer inuti sig själva även om yttre observationer plussas på.
__________________
Senast redigerad av femtiofemman 2024-03-06 kl. 20:07.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback