Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-21, 15:28
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Alltså det är mest när mörkret infaller som jag behöver ström.
1-2 lampor så det lyser i rummet bara skulle duga fint.
Men även för att ladda mobilen.
Är väl dessa två saker jag verkligen behöver.

Sen hade det ju såklart varit kul med en liten tv och kanske kunna ladda datorn också men det är inget måste.

Det finns solcellsladdare till mobilen. Sedan kan man skaffa solcellsladdade lampor också.

Detta här minivindkraftverket verkar fungera hyfsat för småhus odyl, samt är inte så stort.
Tror inte det ska behövas något bygglov på den.
Inte alls dyrt heller.
Citera
2024-02-21, 16:45
  #14
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ska du bara ha det till belysning och ladda mobilen räcker det med solpanel(er) 100ah lifepo4 samt en mindre inverter (om du ska ha 230v belysning.
Kör du bara solpanel o batteri finns både 12v samt usb i regulatorn.
Citera
2024-02-21, 19:25
  #15
Medlem
Gridiots avatar
Skulle jobba med solceller på den del av året det finns nig med ljus. Batteribanker för att lagra el.

Diselgenerator? Modda en större ångmaskin att producera el? https://www.dn.se/debatt/hogtekniska...d-energikalla/

Sedan behöver du minimera din elförbrukning på vintern. Gissar att du eldar ved för värme? Fixa oljelampor för ljus.
Citera
2024-02-21, 20:57
  #16
Medlem
Flashshits avatar
Du skulle kunna ha en vedkamin där du använder avgaserna till att driva en sterlingmotor som sedan driver en alternator från en bil. Då får du ut 12v eller 24v om den kommer från en lastbil/buss.

Tyskarna försökte med pelletspannor till hus som även drev en liten sterlingmotor som drev en alternator som försåg pelletsmatningen och cirkpumpar med ström så att värmesystemet blev helt autonomt så länge det brann och fanns pellets i behållaren..
__________________
Senast redigerad av Flashshit 2024-02-21 kl. 20:59.
Citera
2024-02-21, 21:03
  #17
Moderator
Neksnors avatar
Ska du bo där, använda som fritidshus kanske en vecka i taget eller fly dit när ryssen kommer?
I de två sista fallen kanske man kan dra ner på bekvämligheterna, ska man bo där är det mer intressant med en lösning som funkar som inne i stan.
Citera
2024-02-21, 21:37
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Alltså det är mest när mörkret infaller som jag behöver ström.
1-2 lampor så det lyser i rummet bara skulle duga fint.
Men även för att ladda mobilen.
Är väl dessa två saker jag verkligen behöver.

Sen hade det ju såklart varit kul med en liten tv och kanske kunna ladda datorn också men det är inget måste.
portabel solcell funkar även på vintern! du kan lätt ha lampor och ladda mobilen även de grå dagarna!
Citera
2024-02-21, 22:36
  #19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeshua
portabel solcell funkar även på vintern! du kan lätt ha lampor och ladda mobilen även de grå dagarna!
Norrbotten...
Landet där man kan besöka norra polcirkeln.
Citera
2024-02-22, 22:50
  #20
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Man behöver ju inte "bygga" ett vattenkraftverk om man har tillgång till tex en rinnande bäck, det räcker med en portabel turbinanordning som man lägger ner i vattnet och som producerar el.
Det finns också en anordning som man kan köpa i friluftsbutiker som producerar el från tex brinnande ved. Bara elda på i burken så får du el ut.

Googla ”stream machine”. En sådan och en bäck med lite fallhöjd. Några hundra watt konstant att ladda ett 24V batteri med räcker långt. Och några solceller.
Citera
2024-02-22, 22:53
  #21
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Alltså det är mest när mörkret infaller som jag behöver ström.
1-2 lampor så det lyser i rummet bara skulle duga fint.
Men även för att ladda mobilen.
Är väl dessa två saker jag verkligen behöver.

Sen hade det ju såklart varit kul med en liten tv och kanske kunna ladda datorn också men det är inget måste.
.

Det var ju ett blygsamt behov. Några solceller och kanske ett litet elverk att ladda ett batteri med och du är hemma.
Citera
2024-02-23, 08:48
  #22
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Googla ”stream machine”. En sådan och en bäck med lite fallhöjd. Några hundra watt konstant att ladda ett 24V batteri med räcker långt. Och några solceller.

Varför? Bättre att googla ”stream engine” annars är det bara en massa vattengevär som kommer upp.
Citera
2024-02-23, 09:07
  #23
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Varför? Bättre att googla ”stream engine” annars är det bara en massa vattengevär som kommer upp.
Fan. Jag lär mig aldrig det där. Gjorde ett jobb där vi installerade två sådana mot en batteribank. Blev kanon. Vill minnas att de gav typ 800W styck.
Citera
2024-02-23, 09:34
  #24
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Fan. Jag lär mig aldrig det där. Gjorde ett jobb där vi installerade två sådana mot en batteribank. Blev kanon. Vill minnas att de gav typ 800W styck.

Köpte ni färdiga?
Pris till Sverige?
Hur löste ni fallhöjden?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback