Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-21, 16:54
  #1
Medlem
lepetitmaiss avatar
Jag håller på att tappa det, börjar förlora verklighetsförankringen så hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag har en uppgift som utgår ifrån formeln:
s(t)=25t-0,2t^2

Där s(t) är bromssträckan i meter och t är tiden.

Jag har räknat ut med pq-formeln att det tar 125 sekunder för tåget att stå helt stilla (genom att hastigheten är 0 via h=s/t.) Är inte säker på att det är rätt, men så ni vet hur jag tänkt.

Nästa del är att visa hur lång bromssträckan är i enlighet med uppgiften ovan. Men om bromssträckan visualiseras på y-axeln så blir ju sträckan noll? Här har jag försökt med både deriviatan när lim y/t -> 0 (fick s'(t)=-0.4t+25 men även det kan ju vara fel.) Har även försökt gångra in genom formeln h=s/t.

Vid deriviatan har jag dock utgått ifrån f(a+h)-f(a)/h. Är felet att jag ska använda f(x)-f(a)/x-a?

Jag har också ritat upp grafen i räknaren och fattar helt enkelt inte vad jag tittar på. Hur kan en bromssträcka vara en andragradsekvation?

Tack på förhand!
Citera
2024-02-21, 17:02
  #2
Medlem
Borde du inte ha med friktionskoefficienten i formeln?
Citera
2024-02-21, 17:05
  #3
Medlem
lepetitmaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Borde du inte ha med friktionskoefficienten i formeln?
Vet inte? Borde jag det? Skulle det göra att jag kan få ut ett svar?
Citera
2024-02-21, 18:59
  #4
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepetitmais
Jag håller på att tappa det, börjar förlora verklighetsförankringen så hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag har en uppgift som utgår ifrån formeln:
s(t)=25t-0,2t^2

Där s(t) är bromssträckan i meter och t är tiden.

Jag har räknat ut med pq-formeln att det tar 125 sekunder för tåget att stå helt stilla (genom att hastigheten är 0 via h=s/t.) Är inte säker på att det är rätt, men så ni vet hur jag tänkt.

Nästa del är att visa hur lång bromssträckan är i enlighet med uppgiften ovan. Men om bromssträckan visualiseras på y-axeln så blir ju sträckan noll? Här har jag försökt med både deriviatan när lim y/t -> 0 (fick s'(t)=-0.4t+25 men även det kan ju vara fel.) Har även försökt gångra in genom formeln h=s/t.

Vid deriviatan har jag dock utgått ifrån f(a+h)-f(a)/h. Är felet att jag ska använda f(x)-f(a)/x-a?

Jag har också ritat upp grafen i räknaren och fattar helt enkelt inte vad jag tittar på. Hur kan en bromssträcka vara en andragradsekvation?

Tack på förhand!

v(t) = ds(t)/dt som du skriver = 25 - 0.4*t
Det ger tiden när v(t) blir noll --> t = 25/0.4
accelerationen är dv(t)/dt = -0.4

Den tiden kan du sätta in s(t) formeln. f(a+h)-f(a)/h är rätt om a är variablen man deriverar map

När det gäller motivering varför något kan vara en andragradare.

tänk på när du rullar en sten nedför ett berg. Är hastigheten linjär? Nä den ökar hastighet så en formel av typen s= v*t blir konstig då hastigheten helt enkelt inte är konstant.

Det finns en acceleration eller retardation inblandad. Se formlerna ovan.
Citera
2024-02-21, 19:37
  #5
Medlem
Nails avatar
Givet: s(t)=25t - 0.2t².

Fart: v(t) = ds/dt = 25 - 0.4t.
Notera att v₀ = v(0) = 25 m/s.

Acceleration: a = dv/dt = -0.4 m/s².

Med hjälp av kedjeregeln får vi a = dv/dt = dv/ds ∙ ds/dt = v dv/ds.

Så v dv/ds = a (= -0.4).

Integrering med avseende på s ger:

v²/2 = a∙s + K, men v = v₀ då s = 0, så

K = v₀²/2, dvs v²/2 = v₀²/2 + a∙s, så

v² = v₀² + 2a∙s.

Sätt v = 0 för att beräkna bromssträckan.
Citera
2024-02-23, 12:03
  #6
Medlem
lepetitmaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
v(t) = ds(t)/dt som du skriver = 25 - 0.4*t
Det ger tiden när v(t) blir noll --> t = 25/0.4
accelerationen är dv(t)/dt = -0.4

Den tiden kan du sätta in s(t) formeln. f(a+h)-f(a)/h är rätt om a är variablen man deriverar map

När det gäller motivering varför något kan vara en andragradare.

tänk på när du rullar en sten nedför ett berg. Är hastigheten linjär? Nä den ökar hastighet så en formel av typen s= v*t blir konstig då hastigheten helt enkelt inte är konstant.

Det finns en acceleration eller retardation inblandad. Se formlerna ovan.
Tusen tack för svar! Märkte att jag uttryckte mig otydligt. Jag förstår ju varför vi behöver en andragradskurva för att illustrera inbromsningen, men fattade inte hur den kan ha två positiva rötter, aka hur kan vi ha med i grafen att bromssträckan blir mindre efter att man bromsat en viss tid

Jag har sett formeln dv(t)/dt, dy/dx, d/dx på många ställen och förstår inte vad d är i det här sammanhanget. Försöker googla men går inte så bra. Kan du förklara? Tack!
Citera
2024-02-23, 12:05
  #7
Medlem
lepetitmaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Givet: s(t)=25t - 0.2t².

Fart: v(t) = ds/dt = 25 - 0.4t.
Notera att v₀ = v(0) = 25 m/s.

Acceleration: a = dv/dt = -0.4 m/s².

Med hjälp av kedjeregeln får vi a = dv/dt = dv/ds ∙ ds/dt = v dv/ds.

Så v dv/ds = a (= -0.4).

Integrering med avseende på s ger:

v²/2 = a∙s + K, men v = v₀ då s = 0, så

K = v₀²/2, dvs v²/2 = v₀²/2 + a∙s, så

v² = v₀² + 2a∙s.

Sätt v = 0 för att beräkna bromssträckan.
Försöker verkligen lära mig men förstår inte vad du skriver. Är v velocity eller vektor här? Och, som jag frågade Igni-ferroque så fattar jag inte formen dv/ds. Vad är d i formeln?

Tusen tack!!!!
Citera
2024-02-23, 12:45
  #8
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepetitmais
Tusen tack för svar! Märkte att jag uttryckte mig otydligt. Jag förstår ju varför vi behöver en andragradskurva för att illustrera inbromsningen, men fattade inte hur den kan ha två positiva rötter, aka hur kan vi ha med i grafen att bromssträckan blir mindre efter att man bromsat en viss tid

Jag har sett formeln dv(t)/dt, dy/dx, d/dx på många ställen och förstår inte vad d är i det här sammanhanget. Försöker googla men går inte så bra. Kan du förklara? Tack!

Man kan kanske se d/dt som ett sorts verktyg tex en såg.

Vad sågar man på? Det brukar vara någon sorts funktion till exempel en funktion som hastigheten.

d/dt (v(t)) brukar skrivas dv(t)/dt av ren lathet.

När det gäller två rötter så tänk på att den funktion du har inte har någon stopptid inlagd.

Att s(t=0) = 0 är ju egentligen inte konstigt, man har inte hunnit bromsa någon sträcka precis i starten.

Säg att du när den tid när v(t) är noll. Men accelerationen är fortfarande negativ, -0.4

Så om man låter tiden fortsätta framåt så börjar föremålet åka tillbaka igen och kommer efter ett tag tillbaka till startpunkten.
Citera
2024-02-27, 12:31
  #9
Medlem
lepetitmaiss avatar
Tack igen!
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Så om man låter tiden fortsätta framåt så börjar föremålet åka tillbaka igen och kommer efter ett tag tillbaka till startpunkten.
Det är just detta som är... dumt. Jag vet och förstår och håller med om att det är "rätt" rent matematiskt men om något backar så bromsar det ju inte per definition då det har en ökande hastighet. Jag inser ju att matematiken är korrekt men ja... Jag kommer inte dö på den här kullen, men vill väl ventilera min frustration.

Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Man kan kanske se d/dt som ett sorts verktyg tex en såg.

Vad sågar man på? Det brukar vara någon sorts funktion till exempel en funktion som hastigheten.

d/dt (v(t)) brukar skrivas dv(t)/dt av ren lathet.
Men vad är d? Är det en konstant? Eller en variabel? Var kommer den ifrån?
Citera
2024-02-27, 13:18
  #10
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepetitmais
Tack igen!

Det är just detta som är... dumt. Jag vet och förstår och håller med om att det är "rätt" rent matematiskt men om något backar så bromsar det ju inte per definition då det har en ökande hastighet. Jag inser ju att matematiken är korrekt men ja... Jag kommer inte dö på den här kullen, men vill väl ventilera min frustration.


Men vad är d? Är det en konstant? Eller en variabel? Var kommer den ifrån?


Kanske kan man tänka eller lägga in att formeln endast gäller tills v=0.

d/dt kallade jag ett verktyg, mer formellt kan man säga att det är en "operator" även om jag ogillar ordet då det kanske inte är jättetydligt.

d/dt är verktyget som tar fram derivatan för en funktion med avseende på t. Det ändrar inte vad derivatans funktion är.

Så d/dt(v(t)) är fortfarande: (v(t+delta(t))- v(t)) / delta(t) typ det som så här:https://en.wikipedia.org/wiki/Derivative
Citera
2024-02-27, 13:55
  #11
Medlem
lepetitmaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Kanske kan man tänka eller lägga in att formeln endast gäller tills v=0.

d/dt kallade jag ett verktyg, mer formellt kan man säga att det är en "operator" även om jag ogillar ordet då det kanske inte är jättetydligt.

d/dt är verktyget som tar fram derivatan för en funktion med avseende på t. Det ändrar inte vad derivatans funktion är.

Så d/dt(v(t)) är fortfarande: (v(t+delta(t))- v(t)) / delta(t) typ det som så här:https://en.wikipedia.org/wiki/Derivative
Ah-HA så d är delta? Fan vad gött.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback