Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-23, 11:13
  #13
Medlem
Flytta är underbart - så spännande och lärorikt - man vidgar sina vyer.
Räknade ut att jag flyttat ungefär 30 ggr - bytt orter och bytt länder.
Flyttade till Sverige 2018 - nu börjar det bli dags att röra på sig.
Citera
2024-02-23, 11:52
  #14
Medlem
Reverend.Camdens avatar
TS verkar blanda ihop en inre resa med yttre omständigheter.

En personlig utveckling kan göras oavsett om du bor i en etta i Sveg eller ett strandhus i Karibien. Men om man söker yttre stimulans påverkar ju såklart omgivningen.

Många orter i detta land är gråa. Grå betong, färglösa fasader och inredning, grå natur, grå himmel stor del av årstiderna. Gråa människor...
Jag förstår varför varma länder lockar.
Citera
2024-02-23, 12:15
  #15
Medlem
Storstark68s avatar
Det intressanta med att flytta, i mitt fall för att få ett drömjobb, är att med tiden ser man alla brister där man bodde från början. Nu är det knappt att jag vill åka "hem" för det är bara så jävla tragiskt att se. För det andra tror jag att där du har dina barn är ditt riktiga hem oavsett om det är i Byxelkrok eller Maimi. Har bekanta som flyttat till Hongkongs tropiska klimat och vill aldrig uppleva svenska vintrar igen. Fullt begripligt.
Citera
2024-02-24, 10:36
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alvedaniel
Om ni på riktigt hade ett helvete där ni bodde innan och nu mätbart har fått det bättre så kan er flytt sägas ha varit värd sin egen flytt.

Men att bara flytta på känslor från Alvesta till Benidorm, vidare till Marbella och Kapstaden och sen tillbaka igen skulle vara bortom sunt förnuft att göra.


Visst har flytten varit värd i sig själv att slippa lite mångkulturell berikning. Men om man ser på första 'flytten' så även om det blev bättre så slutade ju inte den enkelriktade samhällsutvecklingen för det och även där vi bor nu är förskonade så vid någon punkt bör man väl överge hela det här genomruttna landet.

Men att visst man bör särskilja på att fly från något och 'fly för att'
Citera
2024-02-27, 13:09
  #17
Medlem
laughingducks avatar
Ombyte förnöjer svårare än så är det inte .
Citera
2024-02-27, 13:23
  #18
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag bytte från hyresrätt till ungefär lika stor bostadsrätt. Det var inom samma stad men till ett annat område. Jag är, så här tre år senare, fortfarande nöjd med mitt beslut. Nej det är inte samma glädje som första månaderna efter flytten och jag är fortfarande samma tråkiga person men flytten var definitivt en höjning av min livskvalitet.
Citera
2024-03-20, 16:04
  #19
Moderator
Sun Rulers avatar
Vi har gjort ett par flyttar men den stora var att lämna innerstan för en villamatta norr om staden. Det har givit oss större ytor, en djupare grannsämja samt ett mer mobilt liv för sonen.

Våra vänner som flyttade från Stockholm till Marbella beskrev förtjänstfull vad flytten inneburit för dem.
"Det enda negativa med flytten är att vi skulle ha gjort den för länge sedan."

Så jag tror det i mångt och mycket handlar om följande premiss vad utfallet blir;

Huruvida man flyttar till något eller ifrån något.
Citera
2024-03-21, 17:42
  #20
Medlem
Dundersnubbens avatar
Känner igen mig delvis. Flyttat för att bryta mönster och vidga vyerna. Har aldrig ångrat någon flytt och tycker det är skönt med en frisk fläkt.

Fortfarande lite vilsen men tittar inte tillbaka åtminstone.
Citera
2024-03-22, 01:09
  #21
Medlem
Upplever det precis tvärtom. Har en tendens att bli lite lokalpatriot och se en massa fördelar med platsen jag bor på, även om jag hamnat där mest av en slump, vilket fått mig att bo kvar lite längre än mitt eget bästa. Det är väl en personlighetsgrej.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback