Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-23, 20:34
  #1
Medlem
Jag styrketränar alla muskelgrupper, jämnt fördelat över alla muskelgrupper. Men jag måste hela tiden aktivt tänka på att ha en bra hållning. Dra tillbaka axlar, spänna ryggen mot pelvic tilt osv.

Men är det meningen att jag kan träna mig till att min kropp faller naturligt i denna hållning? Eller får alla människor tänka aktivt på att ha en bra hållning?

Hoppas ni förstår frågan
Citera
2024-02-23, 20:43
  #2
Medlem
I början kanske så du och kroppen vet hur det ska vara, men meningen är ju att du sen ska börja bygga till musklerna.
Citera
2024-02-23, 21:22
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Jag vet vad du menar. Fötter som pekar utåt beror på för korta ryggmuskler och kan stretchas, genom att böja ryggen framåt och försöka nå tårna. Sedan kommer fötterna peka mera automatiskt framåt. Ryggen blir automatiskt rakare och det förbättrar din hållning.

Men det är inte så enkelt att få till större förändringar, utan förändringarna blir subtila för hållningen i stort. Schwarzenegger lär ut att folk med stor mage ska medvetet dra in den. Det är väl bara acceptera att enklaste sättet är att öva dig på hur då går och står med rakare och bättre hållning, om du inte vill se ut som en hösäck.

Personligen så övar jag mig på en bättre hållning och jag har börjat bli bra på att öva mig till det, utan att uppleva det som allt för påfrestande. Subtila tankar och förändringar räcker på mig iaf.
Citera
2024-02-23, 22:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vet vad du menar. Fötter som pekar utåt beror på för korta ryggmuskler och kan stretchas, genom att böja ryggen framåt och försöka nå tårna. Sedan kommer fötterna peka mera automatiskt framåt. Ryggen blir automatiskt rakare och det förbättrar din hållning.

Men det är inte så enkelt att få till större förändringar, utan förändringarna blir subtila för hållningen i stort. Schwarzenegger lär ut att folk med stor mage ska medvetet dra in den. Det är väl bara acceptera att enklaste sättet är att öva dig på hur då går och står med rakare och bättre hållning, om du inte vill se ut som en hösäck.

Personligen så övar jag mig på en bättre hållning och jag har börjat bli bra på att öva mig till det, utan att uppleva det som allt för påfrestande. Subtila tankar och förändringar räcker på mig iaf.

Jo. Men hade det varit möjligt att träna ryggen att du inte aktivt behöver justera pelvic själv?

Då jag kör bil tex får jag ofta tänka på att spänna pelvic. Det känns inte möjligt att man skulle kunna träna sig till att du inte behövt spänna ryggen
Citera
2024-02-23, 22:37
  #5
Medlem
Faszoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vet vad du menar. Fötter som pekar utåt beror på för korta ryggmuskler och kan stretchas, genom att böja ryggen framåt och försöka nå tårna. Sedan kommer fötterna peka mera automatiskt framåt. Ryggen blir automatiskt rakare och det förbättrar din hållning.

Men det är inte så enkelt att få till större förändringar, utan förändringarna blir subtila för hållningen i stort. Schwarzenegger lär ut att folk med stor mage ska medvetet dra in den. Det är väl bara acceptera att enklaste sättet är att öva dig på hur då går och står med rakare och bättre hållning, om du inte vill se ut som en hösäck.

Personligen så övar jag mig på en bättre hållning och jag har börjat bli bra på att öva mig till det, utan att uppleva det som allt för påfrestande. Subtila tankar och förändringar räcker på mig iaf.

Försöker också tänka på hållningen, dra in magen (har stor mage) sträcka på mig (sne rygg), dra upp vristen (är plattfotad), sitta rakt osv. Har gjort detta i flera år, minst 10-15 år. Men mäste fortfarande tänka på det.

Tränat hela mitt liv. Gör magövningar (även vaacum eller vad dem kallas), fot och vad övningar mm specuellt för att försöka träna upp att jag inte ska behöva göra det självmant. Men verkar som att jag måste tänka på det alltid.
Citera
2024-02-23, 22:40
  #6
Avstängd
Jag tänker aldrig på det.
Tror det har men självförtroende samt muskler att göra.
Har du dåliga muskler i bål och rygg får du nog automatiskt dålig hållning.

Känner du dig deprimerad är det oftast svårt också att ha bra hållning.
Citera
2024-02-23, 22:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Jag tänker aldrig på det.
Tror det har men självförtroende samt muskler att göra.
Har du dåliga muskler i bål och rygg får du nog automatiskt dålig hållning.

Känner du dig deprimerad är det oftast svårt också att ha bra hållning.

Frågan är bara om det faktiskt är en dålig hållning att inte dra tillbaka axlar och spänna rygg. Eller om man bara bestämt för att det _ser_ illa ut att se ut som en säck potatis.

Varför skulle kroppen annars vara konstruerad att ha en dålig hållning?
Citera
2024-02-23, 22:52
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Frågan är bara om det faktiskt är en dålig hållning att inte dra tillbaka axlar och spänna rygg. Eller om man bara bestämt för att det _ser_ illa ut att se ut som en säck potatis.

Varför skulle kroppen annars vara konstruerad att ha en dålig hållning?

Tror du niggers i afrikas hyddor tänker på sin hållning?
Nej, det gör dom inte.

Har faktiskt sällan hört om folk som måste tänka på sin hållning.
Citera
2024-02-23, 22:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faszom
Försöker också tänka på hållningen, dra in magen (har stor mage) sträcka på mig (sne rygg), dra upp vristen (är plattfotad), sitta rakt osv. Har gjort detta i flera år, minst 10-15 år. Men mäste fortfarande tänka på det.

Tränat hela mitt liv. Gör magövningar (även vaacum eller vad dem kallas), fot och vad övningar mm specuellt för att försöka träna upp att jag inte ska behöva göra det självmant. Men verkar som att jag måste tänka på det alltid.

Ja jag tror man alltid måste tänka aktivt på att ha en bra hållning. Ibland hör man folk som säger när de ser att någon har framtryckta axlar: "du måste sluta träna bröst och fokusera mer på rygg så axlarna kommer i naturlig position."

Men jag tror inte det har med för dålig ryggträning att göra. Utan bara att de inte aktivt drar tillbaka axlarna
Citera
2024-02-24, 03:46
  #10
Medlem
Man kan få bra hållning genom träning. Har själv varit fet, hart framåtlutad hållning och stel gångstil. Nu får jag ofta höra att jag har bra hållning och ser så självsäker ut när jag går, utan att jag tänker på det.

Mycket har andra redan nämnt. Men håller inte riktigt med det man ofta här att man ska tänka dra tillbaka ryggen. Man blir skit trött i ryggen av att hålla den ihop dragen. Men en bra sak är att träna ryggen. Däremot så skulle jag nog såga att det är enklare att hålla upp bröstet högt och nacken rak, blir man inte trött av på samma sätt. Kan nog som andra skrivit att man får öva på det och lite åt gången.

Men tycker själv att det handlar mer om att ha en stark mage/buk, starka rumpa. Även att ha starka vader och lära sig gå rätt med benen. Förr typ kastade jag fram mina ben och lät bara höftböjarna göra jobbet. Kanske inte riktigt de flestas problem men mina höftböjare var till slut så tighta och hade obefintlig styrka i rumpan så kunde inte stå hela upprätt med underkroppen ens.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback