Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-03-06, 10:15
  #37
Medlem
1+1=2 är inte en tolkningsfråga. Matematik fanns innan mänskligheten och kommer att överleva mänskligheten av den enkla anledningen att allt som existerar är matematik, på ett eller annat sätt.

Människan har upptäckt matematik, den är inte något sorts verktyg som vi "uppfunnit" för att tolka Universum.
Citera
2024-03-06, 11:42
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
1+1=2 är inte en tolkningsfråga. Matematik fanns innan mänskligheten och kommer att överleva mänskligheten av den enkla anledningen att allt som existerar är matematik, på ett eller annat sätt.

Människan har upptäckt matematik, den är inte något sorts verktyg som vi "uppfunnit" för att tolka Universum.
I så fall har vi upptäckt massor av andra bestående saker, som svenska och schack. Personligen tycker jag Platons andlighet (idealvärlden du pratar om) är på samma nivå som vilken mytologi eller religion som helst.

Om det inte är religion enligt dig så får du gärna ge något exempel på matematik från verkligheten. (Då menar jag inte att du ska ge exempel på något verkligt som går att beskriva med matematik. Jag vill ha ett exempel på något verkligt som är matematik.)
Citera
2024-03-06, 11:48
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
I så fall har vi upptäckt massor av andra bestående saker, som svenska och schack.
Nej, svenska är ett språk som människor har skapat och schack är ett spel som människor har skapat.
Citat:
Personligen tycker jag Platons andlighet (idealvärlden du pratar om) är på samma nivå som vilken mytologi eller religion som helst.
Det finns religioner som är urlöjliga, och så finns det religioner som är mer eller mindre rationella och vettiga och bär på mängder av potent kunskap såsom Platonism, Hermeticism, vissa gnostiska religioner osv.
Citat:
Om det inte är religion enligt dig så får du gärna ge något exempel på matematik från verkligheten. (Då menar jag inte att du ska ge exempel på något verkligt som går att beskriva med matematik. Jag vill ha ett exempel på något verkligt som är matematik.)
Det är nog betydligt smidigare om du försöker nämna något som inte är matematik.
Citera
2024-03-06, 12:50
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Nej, svenska är ett språk som människor har skapat och schack är ett spel som människor har skapat.
Precis som matematik, och alla andra formella system. Se exempelvis primitive notions.

Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Det finns religioner som är urlöjliga, och så finns det religioner som är mer eller mindre rationella och vettiga och bär på mängder av potent kunskap såsom Platonism, Hermeticism, vissa gnostiska religioner osv.
Ah, det var inte min avsikt att likna det vid nåt löjligt; jag tycker det mesta i fantasin är rätt spännande och så vidare. Min poäng är bara att det är baserat på tro. (Om det finns nåt som är löjligt i mina ögon så är det människors övertygelse i sin tro.)

Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Det är nog betydligt smidigare om du försöker nämna något som inte är matematik.
Jag kan inte påminna mig om att jag hävdat något som jag behöver ge stöd för, men visst. Synfältet, eller vilken upplevelse som helst.

Du kanske bara ville påpeka att du menar det bokstavligt? Att precis allt är matematik och ingenting annat? I så fall kanske du kan förklara vad du menar med det. Vad är det som talar för att det är på det viset?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback