Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Ser du "Yttrandefrihet på riktigt" i flik-rubriken om du kollar på startsidan
Ja
45,65%
42 röster
Nej
54,35%
50 röster
  • 2
  • 3
2024-02-25, 14:10
  #25
Medlem
invandrar-leffes avatar
Syns lite rumphugget i Firefox på Mac om man inte har för många tabbar uppe och om man hovrar över tabben ser man texten, men det är väl upp till browsern om den väljer att visa denna text eller ej.
Om någon har sånt jävla problem med att texten inte syns så kan ni väl ta bort den helt och hållet så blir det helt 100% rättvist. Vem bryr sig om denna tabtext?
Citera
2024-02-25, 14:45
  #26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Syns lite rumphugget i Firefox på Mac om man inte har för många tabbar uppe och om man hovrar över tabben ser man texten, men det är väl upp till browsern om den väljer att visa denna text eller ej.
Om någon har sånt jävla problem med att texten inte syns så kan ni väl ta bort den helt och hållet så blir det helt 100% rättvist. Vem bryr sig om denna tabtext?
Undrar samma.

De har ett problem med att headern är så stor att den tar över hela utrymmet för cookies eller nåt vilket ger en uppsjö felmeddelanden och omöjligt surfa på sajten - men det åtgärdas inte?

Men det här med flikar? Vem bryr sig om en text på ett par millimeter?
Citera
2024-02-25, 15:06
  #27
Moderator
Allaballawallas avatar
Vanligtvis chrome, inga adblockers eller motsvarande men har inte sett den där texten på flera år.
Citera
2024-02-25, 16:19
  #28
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
På vaddå? På mobilerna ser inga flikar ut som din bild.

Firefox på mobilen har inte flikar.
Antingen en ikon med öppna flikar liten som en emoji typ [10] om du har 10 öppna flikar, klicka på den så kommer du till en lista med minimerad bild av sajten typ 2x2 cm max.

Ingenstans står texten om yttrandefrihet.
Kollat med the main page på Flashback.

Ediy gjort samma koll med duckduckgo.com browser. Ser exakt likadant ut. Opera ser också ungefär likadant ut men där kan jag inte surfa på Flashback för det blir bara felmeddelanden, men det har jag skrivit i forumbuggtråden.

Men jag tror att det syns från laptops o stationära datorer, men inte mobiler o plattor.
Eftersom det står att man ska kolla i fliken så gäller det rimligtvis inte folk som inte har flikar.
Citera
2024-02-25, 16:21
  #29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Eftersom det står att man ska kolla i fliken så gäller det rimligtvis inte folk som inte har flikar.
Jo men detta är en annan sorts flik....

Tillägg: på plattan ser jag fliken med Flashback Forum | Yttrandef
Citera
2024-02-25, 17:25
  #30
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Syns lite rumphugget i Firefox på Mac om man inte har för många tabbar uppe och om man hovrar över tabben ser man texten, men det är väl upp till browsern om den väljer att visa denna text eller ej.
Om någon har sånt jävla problem med att texten inte syns så kan ni väl ta bort den helt och hållet så blir det helt 100% rättvist. Vem bryr sig om denna tabtext?

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Undrar samma.

De har ett problem med att headern är så stor att den tar över hela utrymmet för cookies eller nåt vilket ger en uppsjö felmeddelanden och omöjligt surfa på sajten - men det åtgärdas inte?

Men det här med flikar? Vem bryr sig om en text på ett par millimeter?

Orsaken till att jag började luska var att det postades nån konspirationsteori i nån av klagotrådarna här i meta om att devisen var borttagen och att det var på grund av att Flashback numera styrs av Bonniers, staten, Expo, eller vilka det nu var. Då jag inte själv kunde hitta den, men vissa såg den tänkte jag bara snabbt kolla hur läget såg ut bland fler FB:are. Att den var gömd i fliken hade jag inte en tanke på. Den första skärmdumpen jag såg den på hade en flik som var så bred att det inte såg ut som en flik utan devisen stod längst upp till höger på sidan (trodde jag). Jag skulle lätt satsat en tusing på att den varit publicerad mer synligt nånstans på sidan tidigare. Men så har det tydligen aldrig varit så det är väl Mandela-effekten som spökar.
Citera
2024-02-25, 22:16
  #31
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag skulle lätt satsat en tusing på att den varit publicerad mer synligt nånstans på sidan tidigare. Men så har det tydligen aldrig varit så det är väl Mandela-effekten som spökar.

Jag undrar om du inte skulle blivit en tusenlapp rikare. Flashback kanske inte har förändrat sig, men webbläsare har.

Texten är den del av sidans title-attribut. Dessa var en gång i tiden mer prominenta. På en dator syns de ofta i fönstrets titel, men beroende på operativsystem/fönsterhanterare kanske den inte längre syns så väl. Det större användandet av flikar gör att titeln trunkeras till några få tecken, till skillnad från tidigare. Vid något tillfälle gick flikar från att täcka hela fönstrets bredd till att aldrig ta mer än ett par hundra pixlar, så oavsett hur mycket utrymme man har får man ändå bara se 10-15 tecken. Helt klart en nymodighet.
På mobiltelefoner syns titeln kanske inte alls - i de fallen den gör det är den åter igen trunkerad. Mobiltelefoner är gissningsvis en yngre företeelse än Flashback Forum - Yttrandefrihet på riktigt är, så tänker du längre tillbaka i tiden är det absolut inte dem du tänker på...
Citera
2024-02-26, 08:15
  #32
Medlem
zBr9s avatar
Jag ser den - Men fattade inte att detta var en ny poll, så röstade först på mitt förra svar igen (nej) och sen läste jag och insåg vad sån avsågs
Citera
2024-02-26, 12:33
  #33
Moderator
RostigHinks avatar
I ordinarie webbläsarfönstret har jag så många flikar att jag bara ser Fla. Öppnar jag i nytt fönster ser jag Yttrandefrih.

Detta med Librewolf (variant av Firefox). Desktop med W11.
Citera
2024-02-26, 17:27
  #34
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Jag undrar om du inte skulle blivit en tusenlapp rikare. Flashback kanske inte har förändrat sig, men webbläsare har.

Texten är den del av sidans title-attribut. Dessa var en gång i tiden mer prominenta. På en dator syns de ofta i fönstrets titel, men beroende på operativsystem/fönsterhanterare kanske den inte längre syns så väl. Det större användandet av flikar gör att titeln trunkeras till några få tecken, till skillnad från tidigare. Vid något tillfälle gick flikar från att täcka hela fönstrets bredd till att aldrig ta mer än ett par hundra pixlar, så oavsett hur mycket utrymme man har får man ändå bara se 10-15 tecken. Helt klart en nymodighet.
På mobiltelefoner syns titeln kanske inte alls - i de fallen den gör det är den åter igen trunkerad. Mobiltelefoner är gissningsvis en yngre företeelse än Flashback Forum - Yttrandefrihet på riktigt är, så tänker du längre tillbaka i tiden är det absolut inte dem du tänker på...

Mobilen använder jag inte för forum-surf, så det är det inte. Intressant om det "bara" är webläsar-rendering det handlar om och att jag förmodligen minns fel i att jag sett den direkt på forumet. Det som talar mot det är att jag i princip aldrig någonsin har forumets första-sida uppe. Jag visste knappt att det fanns en första-sida för forumet. Jag tror fortfarande devisen fanns någon annanstans förr
Citera
2024-03-03, 09:04
  #35
Medlem
FNLSs avatar
Nä. Men det gör mig inget
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback