Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-02-27, 09:09
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz

Det som hänt är väl att Nike revolutionerade skomarknaden för ca 5 år sedan, men att de flesta, inklusive Asics, nu kommit ikapp (på premiumskor).

Vad var det Nike kom med för fem år sedan?
Citera
2024-02-27, 09:19
  #38
Medlem
Kombinationen med mjuk fast energiåtergivande skum (peba, brandat som zoomx) kombinerat med styv kolfiberplatta lanserat i Vaporfly 4% som var första "superskon" (utvalda fick redan OS 2016, sen publik release runt 17/18) https://runrepeat.com/guides/running-shoe-foams-guide

Citat:
Ursprungligen postat av MajorRuffel
Vad var det Nike kom med för fem år sedan?
Citera
2024-02-27, 09:37
  #39
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purjopung
Jag gick från klassiska löparskor, till Novablast/Endorphin-typen, och sedan till "korrekta" skor som Altra.
Med sistnämnda menar jag skor som är formade som en fot och inte som en pil, och som inte har upphöjd häl/drop. Detta medför att kroppen får jobba som det är tänkt. Underben och fot får jobba och dämpa kraften, istället för att produkten och knä/höft/rygg får ta smällen.

Rekommenderar dig verkligen att kolla lite youtube om tex Altra vs resten.
Att gå till korrekta sko är absolut det bästa jag gjort. Det är helt klart bäst för kroppen, och löpningen känns mycket mer naturlig.
Titta även på hur bunions blivit väldigt vanligt, framför allt hos idrottare. Med moderna löparskor får fötterna inte jobba, och de förtvinar.

Du förstörde just lite av min nyvunna tillfredställelse av att ha hittat den ”perfekta” löparskon. Efter de inledande inläggen i tråden gjorde jag slag i saken - Beställde och betalade för ett par Superblast

Ditt inlägg är verkligen intressant. Skulle önska att Markowitz kunde kommentera det.

Att knä, höft, rygg skulle ta mer stryk av en rejält uppbyggd och dämpad sko känns inte intuitivt. Men om skon är så pass ”bra” att underben och fötter avlastas från mycket av sitt naturliga arbete, så kan det alltså få negativa följdverkningar på knän och höft? Det är typ så du menar väl?

Dvs, det är naivt att tro att produkten kan göra allt det dämpande arbete som underben/fot avlastas ifrån m.h.a. samma produkt? Nettokrafterna på knän/höft ökar..

Upplevde du besvär själv när du körde med dina Novablast? Det är väl 8 mm drop i dom också(precis som för Superblast)? Menar du att en bra löparsko inte ska ha något drop alls?

Annars är jag inte så orolig för ”förtvinande” fötter och underben då jag gör många styrkeövningar för underkroppen, samt utövar andra konditions-intensiva sporter där man har helt andra skor.

Men detta med (eventuellt) ökande belastningar för knän, höft och rygg känns oroande. Det är ju bl.a. just sånt man vill avhjälpa med en rejält uppbyggd sko med drop. Men det blir alltså kontraproduktivt?
Citera
2024-02-27, 10:41
  #40
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Jag har lyft mycket på gymmet genom åren, och nu också lagt på mig lite mage. Har börjat springa 40 min på band innan gympass, vad ska jag köpa för att sluta skämma ut mig när jag springer sönder band efter band? Det låter som en bilskrot inne på gymmet när jag springer, stelbent och blytung

Mitt löpband, som visserligen är en billigare modell än på gym, låter förjäkligt när man har 0% lutning. Ökar jag till 1% så går den från att dunka värre än Paulo på horhus till att bli i princip tyst. Värt att prova kanske.
Citera
2024-02-27, 10:53
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Du förstörde just lite av min nyvunna tillfredställelse av att ha hittat den ”perfekta” löparskon. Efter de inledande inläggen i tråden gjorde jag slag i saken - Beställde och betalade för ett par Superblast

Ditt inlägg är verkligen intressant. Skulle önska att Markowitz kunde kommentera det.

Att knä, höft, rygg skulle ta mer stryk av en rejält uppbyggd och dämpad sko känns inte intuitivt. Men om skon är så pass ”bra” att underben och fötter avlastas från mycket av sitt naturliga arbete, så kan det alltså få negativa följdverkningar på knän och höft? Det är typ så du menar väl?

Dvs, det är naivt att tro att produkten kan göra allt det dämpande arbete som underben/fot avlastas ifrån m.h.a. samma produkt? Nettokrafterna på knän/höft ökar..

Upplevde du besvär själv när du körde med dina Novablast? Det är väl 8 mm drop i dom också(precis som för Superblast)? Menar du att en bra löparsko inte ska ha något drop alls?

Annars är jag inte så orolig för ”förtvinande” fötter och underben då jag gör många styrkeövningar för underkroppen, samt utövar andra konditions-intensiva sporter där man har helt andra skor.

Men detta med (eventuellt) ökande belastningar för knän, höft och rygg känns oroande. Det är ju bl.a. just sånt man vill avhjälpa med en rejält uppbyggd sko med drop. Men det blir alltså kontraproduktivt?

Se mig som en filosof här, inte en expert

Detta är ett relativt nytt ämne, men vissa kiropraktorer/naprapater osv har börjat förstå, och förespråkar det mer och mer. Jag har haft lite knäproblem av löpning (löparknä) och de har försvunnit helt efter jag bytt skotyp. En kiropraktor jag går till har förklarat att om man går/löper med hälen så brukar itb-bandet bli spänt och man får lätt löparknä.
Det finns väldigt många där ute som fått avhjälpt problem med knä/höft/rygg, så det är ett intressant spår i alla fall.

För mig känns det rimligt att om man ska springa på ett onaturligt hårt underlag, som asfalt, så är stötdämpning, dvs sula, en god ide.
Däremot förstår inte varför man skulle ha en kloss under hälen, så man förändrar kroppens perfekta (?) geometri. Varför ska man landa mer på hälen, när den är helt stum, och energin går rakt upp i kroppens lederna?

Att byta till nolldropskor är påfrestande i början. Hälsenan har blivit väldigt kort av moderna skor, och fötter/underben blir väldigt trötta. Men kroppen vänjer sig ganska fort, och sen känns det bara väldigt mkt naturligare att gå och springa så som det är tänkt.

I år har jag träffat 3 personer som opererat fötterna för Hallux valgus. Det börjar bli väldigt vanligt
Citera
2024-02-27, 11:04
  #42
Medlem
Har ingen direkt kommentar på det, förutom att en del funkar bättre i 0-drop skor och en del inte trivs. Skulle det vara generiskt och garanterat bättre skulle fler använda skon, annars vore ju alla osponsrade löpare som springer 15-20 mil i veckan kliniskt dumma i huvudet (det är de inte vad jag märkt). Intressant i sammanhanget är att Altra som varit fanbärare av 0-drop gav upp i höstas och (enligt vissa sålde sin själ när de) släppte sin första sko med drop.

För egen del är jag väldigt okänslig när det kommer till drop. Rymlig tåbox är viktigare för mig, upplever t.ex en del nike som jag haft som väl smala, emedan t.ex superblast ger tårna bra med plats. (Jag är nästan uteslutande asfalt/grus/ban-löpare, i terräng kan jag nog se att dropkänslighet bli mer av en faktor)

Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Du förstörde just lite av min nyvunna tillfredställelse av att ha hittat den ”perfekta” löparskon. Efter de inledande inläggen i tråden gjorde jag slag i saken - Beställde och betalade för ett par Superblast

Ditt inlägg är verkligen intressant. Skulle önska att Markowitz kunde kommentera det.

Att knä, höft, rygg skulle ta mer stryk av en rejält uppbyggd och dämpad sko känns inte intuitivt. Men om skon är så pass ”bra” att underben och fötter avlastas från mycket av sitt naturliga arbete, så kan det alltså få negativa följdverkningar på knän och höft? Det är typ så du menar väl?

Dvs, det är naivt att tro att produkten kan göra allt det dämpande arbete som underben/fot avlastas ifrån m.h.a. samma produkt? Nettokrafterna på knän/höft ökar..

Upplevde du besvär själv när du körde med dina Novablast? Det är väl 8 mm drop i dom också(precis som för Superblast)? Menar du att en bra löparsko inte ska ha något drop alls?

Annars är jag inte så orolig för ”förtvinande” fötter och underben då jag gör många styrkeövningar för underkroppen, samt utövar andra konditions-intensiva sporter där man har helt andra skor.

Men detta med (eventuellt) ökande belastningar för knän, höft och rygg känns oroande. Det är ju bl.a. just sånt man vill avhjälpa med en rejält uppbyggd sko med drop. Men det blir alltså kontraproduktivt?
__________________
Senast redigerad av Markowitz 2024-02-27 kl. 11:24.
Citera
2024-02-27, 11:09
  #43
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Bry dig inte om hur en sko ser ut. Bry dig om vad den levererar.

Att man ska ha låga löparskor för att det är snyggast är rätt idiotiskt faktiskt. Det är enorm skillnad i dämpning mellan skor med låg och hög sula och att köra med hög sula är ett mycket enkelt sätt att förebygga skador.
Det handlar inte om hur de ser ut. låga skor ger mer känsla och mindre risk för stukning, gissa varför orienteringsskor ser ut som de gör.
Jag springer helst barfota, som kroppen är skapad att göra, så ju minimalistiskare sko desto bättre.

Att tro att löpningen blir bättre med 20 mm sula och 8 mm drop är vansinne. Höga dämpade skor är ett skäl till alla de fot- och ledbesvär löpare har idag och gör att folk tror att de behöver support och inlägg när de i själva verket behöver träning och ett bättre löpsteg.
Born to Run är ett bra lästips i sammanhanget. https://en.wikipedia.org/wiki/Born_t...McDougall_book)
Romanov och Pose-löpning likaså, https://nicholasromanov.com/ och https://posemethod.com/

Det är bättre att lära sig springa som kroppen är konstruerad än att använda onödiga hjälpmedel för att korrigera bristfällig teknik.

edit; ungefär vad purjopung skriver, mao
__________________
Senast redigerad av mikaels 2024-02-27 kl. 11:13.
Citera
2024-02-27, 13:00
  #44
Medlem
Tupo, det är väldigt mycket buzzwords och hypeade fraser och tekniker här. Men hur mycket springer du egentligen? Veckovolym, tempo, underlag? Olika skor för olika sorters löpare.
Citera
2024-02-27, 18:33
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Har alltid köpt ett nytt par av Asics klassiska löpardoja, Kayano inför varje ny säsong.

Riktigt bra sko, men den börjar kännas som en gammal relik i förhållande till alla nya alternativ som ploppar upp som svampar på marknaden, från främst Asics och Hoka.

Ja, vi kan ju börja där, vilka bygger egentligen de bästa löparskorna idag, för det är väl något av dessa två märken(Asics/Hoka)?

Var det inte Hoka som revolutionerade marknaden med sin olika superlätta stötdämpande och energiåtergivande(studsande egenskaper) material(foam)?

Asics verkar dock ha plockat upp stafettpinnen ganska bra med sina många alternativ numera, Novablast bl.a. Och så har de ju de där Metaspeed som i sin tur kommer i två varianter - Sky och Edge.

Häromåret introducerade Asics dessutom Superblast. Är det någon slags premiummodell av Novablast? Har provat dem lite snabbt i butik, båda känns underbart lätta, och så verkar de ha de där energiåtergivande egenskaperna, att skorna liksom studsar ifrån lite efter nedtramp.

Men skorna ovan(Novablast & Superblast) har ingen "platta"(kolfiberplatta). Behöver man ha det? Verkar som att förstå-sig-påarna menar att det går snabbare med denna platta inbyggd. Jag tror att Metaspeed Sky och Metaspeed Edge har just denna platta? Men dessa skor kanske mest är avsedda för tävlingar?

Är det så att Superblast/Novablast eller motsvarande modell från Hoka eller annat märke är de ultimata träningsskorna(givet att man inte lider av pronation eller något, vilket inte jag gör).

Ni ser, det är en djungel därute. Men en spännande djungel. Verkar finnas många guldkorn att välja på, med många skomärken som sneglar på varandra och bygger liknande modeller. Någon som kan bryta ner det lite som gör det lättare för mig att välja?

Jag är inte ute efter en tävlingssko, utan ett par för träning som är skonsam mot kropp och fötter. Men jag vill ändå ha en så lätt och snabb sko som möjligt. Ska tillägga att jag inte är priskänslig, då jag bara köper ett(eller max två) par per säsong.

/Tupo

Jag är jäkligt nöjd med new balance vongo 5 (6an har kommit). Grymt sköna skor.
Citera
2024-03-02, 21:18
  #46
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
hoka har halkat efter ganska rejält skulle jag säga, det har tagit dem närmare 4 år att få fram en maratonsko med den nya generationens sula som dyrare skor använder nu både i tävlings- och träningsskor (peba). Helt ok dojor dock, men inget speciellt längre.

Nike, Adidas, New Balance, Saucony har legat lite längre fram upplever jag det som de senaste åren, Puma börjar få en comeback, Brooks, Mizuno, Hoka gör ok skor också.

Novablast har varit min go-to daily trainer under några år (funkar för allt). Kör Superblast som min daily trainer just nu, den funkar helt ok men jag sjunger inte halleluja som en del gör. Lite styvare än Novablasten vilket jag upplevde som lite störigt i början, men samtidigt är den lite bredare och stabilare (en del upplever novablast som instabil, särskilt tidigare versioner).

Kolfiberplatta är inget du ska bry dig om låter det som. Det handlar om tävlingsskor där man vill kräma ur den där sista sekunden per km, och inget som ger fördel vid träning (vinsten med dessa skor är egentligen skummet som används, men skon blir för mjuk och måste styvas upp - varde kolfiberplatta).

Det du söker är en s.k daily trainer, eller mängdträningssko (Asics Novablast är ett exempel).

Och trivs du med kayano är det väl bara att fortsätta. Det är ju inte samma sko som för 10 år sedan (använder t.ex delvis samma skum som novablas). Med det sagt, har man pengar så ser jag ingen anledning att springa allt i samma sko, ha en skorotation med lite olika skor så du testar nytt och kan hitta nya favoriter, i slutändan blir ju kostnaden samma. För egen del roterar jag 4 par just nu (nike vaporfly 3 (kvalitetspass), asics superblast (distans/långpass), new balance rebel v3 (distanspass på löpband), nike invincible (trötta ben och fötter))

Sen beror det lite på vad för slags löpare du är. En sko kan ju bete sig väldigt annorlunda om man väger 60kg eller 100kg.

Jag har faktiskt kört Puma Deviate Nitros vintervariant sen ett par månader tillbaks. De har varit helt otroligt prisvärda faktiskt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback