Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-26, 17:51
  #13
Medlem
JustTrollings avatar
Låter som att ombudet skrev ut en fraktsedel två gånger och satte alltså likadan fraktsedel på båda paketen så båda gick till Schein. Och inte skrev ut den andra fraktsedeln till Asos.

Nu gissar jag men det är förmodligen ditt ansvar som kund att skicka in rätt paket med rätt fraktsedel, även om du låter ombudet skriva ut fraktsedeln. Så vitt Asos kommer bry sig så är det ingen skillnad för dom om du inte skickat in paketet alls, eller om du sickat det till Schein eller H&M. Du har en fraktsedel från dom och den lär ju stå som oanvänd nu.
Citera
2024-02-26, 17:54
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Okej. Jag är säker på att fraktföretagen har lagt in så att det inte går att få samma spårningsnummer. Hela deras system hade kewkat ur då.

Ring DHL och fråga? Är kvittona identiska eller är det olika tid på dom eller liknande?


De är helt identiska. Kopior av varandra. DHL säger att jag ska kontakta Shein och de säger att de inte har mottagit paketet och att jag ska kontakta DHL igen vilket jag gör. DHL säger att de inte kan hjälpa mig på något sätt alls...
Citera
2024-02-26, 18:43
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alodje1
De är helt identiska. Kopior av varandra. DHL säger att jag ska kontakta Shein och de säger att de inte har mottagit paketet och att jag ska kontakta DHL igen vilket jag gör. DHL säger att de inte kan hjälpa mig på något sätt alls...

Som sagt, antagligen är det detta som har hänt:

Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Riktigt surt, men det får bli en dyr läropeng att alltid dubbelkolla så saker och ting blir rätt. Båda paketen gick iväg till Shein och det ena var det någon lågavlönad som tog hand om.

Om inte Shein har kameraövervakning över sina anställda och på det sättet hitta tjuven som tagit / öppnat ditt ASOS-paket så är det kört, tyvärr. Om du skickar ett felaktigt paket till Shein så kan inte DHL göra något. Om Shein inte kan hitta bevis (kameraövervakning eller liknande) på att någon har tagit ditt ASOS-paket så kan inte heller Shein göra något.

Citat:
Ursprungligen postat av alodje1
Jag är 100% säker på att jag visade 2 olika bilder. Hade ingen skrivare hemma så jag gick dit och det brukar alltid funka med att de bara skannar retursedeln och det gjorde det denna gång med. Vet inte hur det lyckades bli fel dock :/

Ska jag vara helt ärlig så tror jag Shein skiter fullständigt i ditt ASOS-paket. De tänker att du får skylla dig själv om du är så klantig att du skickar ett felaktigt paket till dem, så tror knappast de ens kollar upp saken om någon tagit paketet. Det du kan göra är att klaga på den som skannade dina retursedlar och felaktigt bara skannade och satte Shein-retursedeln på båda paketen.
__________________
Senast redigerad av ArlandaSoptipp 2024-02-26 kl. 19:14.
Citera
2024-02-26, 19:11
  #16
Medlem
stoppsmälls avatar
Be DHL kolla på sin terminal, förmodligen så har ASOS-paket fastnat där eftersom det hade nog samma uppgifter som SHEIN-paketet. Det funkar inte att skanna det ännu en gång.

Då har DHL lagt den på nån plats på terminalen för att utreda var det kommer ifrån osv. Men knappast lägger de tid på det, även om dina uppgifter som avsändare finns med på fraktetiketten.

Lycka till.
Citera
2024-02-26, 19:58
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Be DHL kolla på sin terminal, förmodligen så har ASOS-paket fastnat där eftersom det hade nog samma uppgifter som SHEIN-paketet. Det funkar inte att skanna det ännu en gång.

Då har DHL lagt den på nån plats på terminalen för att utreda var det kommer ifrån osv. Men knappast lägger de tid på det, även om dina uppgifter som avsändare finns med på fraktetiketten.

Lycka till.

Men på stället där han/hon lämnade in paketen (där de antagligen bara skannade Sheins retursedel två gånger) där gick det uppenbarligen att skanna samma kod två gånger?
Citera
2024-02-26, 22:06
  #18
Medlem
Låter som att paketet ligger hos Shein, men det är kanske inte ett företag känt för sin kundservice, utan för sina automatiserade processer. Får de in ett paket som inte tillhör dem lägger de nog inte mycket fokus på det, stor risk att det hamnar i papperskorgen.
Citera
2024-02-26, 22:12
  #19
Medlem
De gånger jag råkat använda en fraktsedel två gånger så har båda paketen skickats till mottagaren.
Du kan troligen följa paketen, ange spårningsnummer så kommer du se att du får två uppdateringar för paketet hela vägen.

Detta kan du informera Schein om, för de måste ha dina grejer.

Juridiskt är det lite krångligt vem som har ansvaret. Men det är åtminstone inte du.
Om du inte får tillbaka sakerna är det inte omöjligt du kan få skadestånd av DHL, även om de kanske kan hänvisa till att du borde kollat inlämnings kvittot.

Även Schein har ett ansvar. Får man en vara av misstag får man inte lov att beslagta den. Kan du genom spårningsnummer bevisa att de fått varan kan du möjligen rikta skadeanspråk mot dem.
Citera
2024-02-27, 06:42
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alodje1
Hej!

Jag behöver hjälp med vad jag kan göra.

Det är så att jag den 11 februari har retunerat 2 paket samtidigt med DHL. Ena var till Shein och andra till ASOS. Dessa 2 paket gav jag 2 varsina retur fraktsedlar för som han på kassan fick skanna och gick min väg.
Några dagar efter får jag svar att Shein har mottagit returen och tänker på om asos har gjort samma. Jag väntar däremot några dagar till och sedan tar kontakt med asos och det visar sig att det nu har gått 20 dagar och Asos har inte mottagit paketet ännu. De säger att de inte kan se att jag ens har skickat iväg paketet. Jag kontaktar DHL som säger såhär "Vi ser att två paket med samma spårningsnummer har blivit levererade till shein. Därför rekommenderar vi att du kontaktar dom" . Då kontaktar jag Shein och de säger att de inte har fått ASOS paketet och att jag ska kontakta DHL.
De senaste dagarna har jag nog kontaktas DHL sisådär 30 gånger och får höra samma sak varje gång. "Kontakta Shein, vi kan inte göra något åt det". Det är alltså DOM som har gjort fel och tappat bort mitt paket men vägrar erkänna. Shein säger också "vi har inte mottagit paketet så kontakta DHL". De skickar mig alltså fram och tillbaka från och till varandra

Hur gör jag nu? Asos kräver en retur såklart och paketet innehöll grejer på 6k..

Har arbetat med reklamationer av gods och jag erfar att du inte kommer att få ersättning och godset kommer man inte att hitta. Har full förståelse att du känner att du inte har gjort något fel. Tog du inlämningskvitto? Om du inte gjorde det så kommer du inte att få rätt här.
Citera
2024-02-27, 10:50
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alodje1
De är helt identiska. Kopior av varandra. DHL säger att jag ska kontakta Shein och de säger att de inte har mottagit paketet och att jag ska kontakta DHL igen vilket jag gör. DHL säger att de inte kan hjälpa mig på något sätt alls...

Klart att DHL inte kan hjälpa dej. Ditt ASOS paket ligger ju hos Shein.

Vad har DHL gjort fel ? Det är ju du som snurrat till det.
Citera
2024-02-27, 10:54
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
De gånger jag råkat använda en fraktsedel två gånger så har båda paketen skickats till mottagaren.
Du kan troligen följa paketen, ange spårningsnummer så kommer du se att du får två uppdateringar för paketet hela vägen.

Detta kan du informera Schein om, för de måste ha dina grejer.

Juridiskt är det lite krångligt vem som har ansvaret. Men det är åtminstone inte du.
Om du inte får tillbaka sakerna är det inte omöjligt du kan få skadestånd av DHL, även om de kanske kan hänvisa till att du borde kollat inlämnings kvittot.

Även Schein har ett ansvar. Får man en vara av misstag får man inte lov att beslagta den. Kan du genom spårningsnummer bevisa att de fått varan kan du möjligen rikta skadeanspråk mot dem.

Hur kan DHL ha ansvar ? Dom har ju levererat paketet till adressen på fraktsedeln.

Shein har paketet av misstag och dom borde ha någon rutin när dom får returer som dom inte kan
placera. Men nu är ju Shein ett Kinabolag och lyckat till att tvista med dom.
Citera
2024-02-28, 09:05
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Hur kan DHL ha ansvar ? Dom har ju levererat paketet till adressen på fraktsedeln.

Shein har paketet av misstag och dom borde ha någon rutin när dom får returer som dom inte kan
placera. Men nu är ju Shein ett Kinabolag och lyckat till att tvista med dom.

Det är DHL ombudet som skrivit ut fel lapp. Därmed har de ansvar för att de skickat det fel, förutsatt de inte kan friskriva sig genom inlämnings kvittot.

Men visst, kan kunden med säkerhet bevisa han skrivit olika nummer på paketen? Det är lätt hänt man råkar öppna samma fil igen och skriver samma nummer.
Citera
2024-03-01, 15:35
  #24
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alodje1
Hej!

Jag behöver hjälp med vad jag kan göra.

Det är så att jag den 11 februari har retunerat 2 paket samtidigt med DHL. Ena var till Shein och andra till ASOS. Dessa 2 paket gav jag 2 varsina retur fraktsedlar för som han på kassan fick skanna och gick min väg.
Några dagar efter får jag svar att Shein har mottagit returen och tänker på om asos har gjort samma. Jag väntar däremot några dagar till och sedan tar kontakt med asos och det visar sig att det nu har gått 20 dagar och Asos har inte mottagit paketet ännu. De säger att de inte kan se att jag ens har skickat iväg paketet. Jag kontaktar DHL som säger såhär "Vi ser att två paket med samma spårningsnummer har blivit levererade till shein. Därför rekommenderar vi att du kontaktar dom" . Då kontaktar jag Shein och de säger att de inte har fått ASOS paketet och att jag ska kontakta DHL.
De senaste dagarna har jag nog kontaktas DHL sisådär 30 gånger och får höra samma sak varje gång. "Kontakta Shein, vi kan inte göra något åt det". Det är alltså DOM som har gjort fel och tappat bort mitt paket men vägrar erkänna. Shein säger också "vi har inte mottagit paketet så kontakta DHL". De skickar mig alltså fram och tillbaka från och till varandra

Hur gör jag nu? Asos kräver en retur såklart och paketet innehöll grejer på 6k..
Jag har också gjort misstaget men inlämningen blev avbruten av personalen och räddade mig för 50kr eller en frakt då innehåller är skit jag säljer.
Det jag gjorde var att köpa frakten i förväg för att sedan visa. QR kod. Nu var det så att jag scrolla och visade ena QR koden och sedan tog ner och upp telefonen och scrollade ner. Men jag hade tyvärr scrollat för kort då det var en längre mailtråd och då skrev dem ut en till likadan etikett.

Det stoppades vid inlämningen som sagt och jag visade den andra QR koden korrekt och fick rätt etikett utskriven. Jag skriver ut själv också men just detta är första gången jag gjort en sådan miss vilket jag tror lätt kan hända någon annan också. Personalen kan också vara smart nog att göra den missen på något sätt eller om deras teknik krånglar.

Svårt att skylla något fel på någon annan. Finns ju inget bevis på att du lämnat in det andra paketet så att säga. Ibland får man betala lite läropengar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback