Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-08, 12:05
  #13
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor

Gällande antalet spelar mindre roll. En normal indexfond är generellt sett bred och innehåller ~1500 olika typer av värdepapper. Hade inte varit särskilt orolig över att lägga 4a miljoner i en globalfond.

DNB Global Indeks S
Och
Länsförsäkringar Global Index är nog bäst, med över 1400 aktier i sina fonder.
(Storebrands kanske har fler, har inte kollat antalet på den morningstar?)

Bra globalfonder kostar 0,2 % i avgift per år.


USA fonder har gått bra senaste 15 åren.
Börsen kan nog bli turbulent om Trump blir vald igen, kanske inte negativt men turbulent ibland.
Man kanske ska försöka ha "lagom" exponering mot USA.

Min exponering mot USA är i
Nordnet Teknolog (tek index usa),
Handelsbanken USA ind crit,
men balanserar USA exponeringen med
DNB Glob Indeks
AstraZeneca Allemansfond (Sve+AstraZeneca)
Nordnet One Försiktig (60% räntor, 40% Aktier)

Min totala exponeringen mot USA är ca 55 %, men avkastningen kommer till stor del därifrån.
Jag har tre stjärnor på Shareville dvs bättre än 90 % av portföljerna.

Rika tillsammans har bra poddar om sparande i fonder om man är ny på fonder.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-03-08 kl. 12:08.
Citera
2024-03-11, 15:06
  #14
Avstängd
Håller med svaret ovan.
Citera
2024-03-18, 21:20
  #15
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasnadwin
Bakgrund:
Boendet är lågt belånat och utöver det finns ca 5 miljoner i sparande. Ok inkomst, varje år fortsätter det rulla in 1-3 miljoner i utdelningar så sparhorizonten är långsiktig även om jag gärna vill ha kvar friheten att investera i något roligt om det dyker upp något. Har tidigare år kört på med aktier men i fjol under skakigare börstider sålde jag av och gick över till fonder. Har inte tid att vara jätteaktiv i aktieportföljen.

Fråga:
Hur många fonder skulle ni placera tex 4 miljoner? 10 st? Eller ännu fler? Eller tex 5 favoriter? Hur tänker ni med er fondportfölj?
Räntefond, indexfond och sedan har du kvar dina mer spekulativa favoritaktier, där du känner att du har tid och ork att följa var och en
__________________
Senast redigerad av Rytger-Stahlberg 2024-03-18 kl. 21:22.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback