Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-27, 10:25
  #1
Medlem
Vad jag har förstått så ska varje transaktion beskattas.

Men hur går jag tillväga om jag har köpt BTC från flera olika exchanges, olika priser, och jag har ingen som helst koll på vad varje enskilt inköpspris har varit? Har ej sålt av dessa BTC än, utan har fortfarande alla kvar.

Hur ska detta beräknas? Jag vet på ett ungefär hur mycket jag köpt BTC för totalt genom åren, men inte varje transaktion.

Eller är det så enkelt som att om jag har köpt BTC för ca 20 000sek (utspritt över längre tid, många olika transaktioner) och om det idag är värt 50 000 sek. Ska jag "endast" skatta på 30k?
Citera
2024-02-27, 11:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KashmirJ
Vad jag har förstått så ska varje transaktion beskattas.

Men hur går jag tillväga om jag har köpt BTC från flera olika exchanges, olika priser, och jag har ingen som helst koll på vad varje enskilt inköpspris har varit? Har ej sålt av dessa BTC än, utan har fortfarande alla kvar.

Hur ska detta beräknas? Jag vet på ett ungefär hur mycket jag köpt BTC för totalt genom åren, men inte varje transaktion.

Eller är det så enkelt som att om jag har köpt BTC för ca 20 000sek (utspritt över längre tid, många olika transaktioner) och om det idag är värt 50 000 sek. Ska jag "endast" skatta på 30k?
Om du inte sålt av så behöver du självklart inte deklarera eller skatta på det.

Du skriver ju själv att du köpt men har alla kvar? Varför ska du då deklarera det? Du deklarera det när du säljer av inte när du köper.

Sedan kan du själv exportera historik från alla exchanges och sedan använda tjänster som typ divly att generera deklarationen åt dig automatiskt. Kostar någon krona men du slipper allt sånt skit. Dock ska du ju sälja av först också
Citera
2024-02-27, 11:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achoooklar
Om du inte sålt av så behöver du självklart inte deklarera eller skatta på det.

Du skriver ju själv att du köpt men har alla kvar? Varför ska du då deklarera det? Du deklarera det när du säljer av inte när du köper.

Sedan kan du själv exportera historik från alla exchanges och sedan använda tjänster som typ divly att generera deklarationen åt dig automatiskt. Kostar någon krona men du slipper allt sånt skit. Dock ska du ju sälja av först också

Nej självklart så ska jag inte deklarera det förrän jag sålt av allt. Men syftade mer på om jag tänkt sälja av allting nu, hur jag då ska deklarera det eftersom jag ej har alla inköpspriser och transaktioner sparade utan endast den ungefärliga totala summan det har kostat.

Men då får jag alltså exportera all historik från dessa exchanges och använda mig av någon tjänst likt divly? Är alldeles för många transaktioner för att fixa det själv.. Och det går alltså inte att endast deklarera som i mitt exempel? Där den totala vinsten är 30k så jag skattar endast på det, utan jag måste kolla igenom alla transaktioner på ett eller annat vis?
Citera
2024-02-27, 11:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KashmirJ
Nej självklart så ska jag inte deklarera det förrän jag sålt av allt. Men syftade mer på om jag tänkt sälja av allting nu, hur jag då ska deklarera det eftersom jag ej har alla inköpspriser och transaktioner sparade utan endast den ungefärliga totala summan det har kostat.

Men då får jag alltså exportera all historik från dessa exchanges och använda mig av någon tjänst likt divly? Är alldeles för många transaktioner för att fixa det själv.. Och det går alltså inte att endast deklarera som i mitt exempel? Där den totala vinsten är 30k så jag skattar endast på det, utan jag måste kolla igenom alla transaktioner på ett eller annat vis?
Kör på divly så slipper du all huvudvärk ja. Dom räknar ut inköpspriset etc. sedan importerar du in sälj transaktionen där också så räknar den ut exakt allt åt dig och gör sedan en K4-blankett som du sedan bar skickar in till skv
Citera
2024-02-27, 18:10
  #5
Medlem
Du kan alltid deklarera hela försäljningssumman som vinst och skatta på det, dvs inköpsvärde noll. Det lär vara helt lugnt.

Annars gör du som du själv föreslår, redovisar mellanskillnaden som vinst och så skattar du på det. Kommer nog gå igenom. Om de begär en komplett redovisning, så kan du ju tanka ner allt, printa ut och skicka in det, så får de ställa frågor på det. Det är knappast värt besväret för dem att försöka reda ut det.
Citera
2024-04-27, 10:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achoooklar
Om du inte sålt av så behöver du självklart inte deklarera eller skatta på det.

Du skriver ju själv att du köpt men har alla kvar? Varför ska du då deklarera det? Du deklarera det när du säljer av inte när du köper.

Om jag förstått dig rätt så ska man bara betala skatt när man tar ut pengar ifrån exchangen? Är det inte så att man skattas per transaktion?

Med aktier i Avanza tex så skattas man per transaktion. Säljer man en tillgång för högre än inköpspriset betalar man en kapitalvinstskatt på det. Spelar ingen roll om man tar ut pengar ifrån Avanza.

Är du helt säker?
Citera
2024-04-27, 12:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KashmirJ
Vad jag har förstått så ska varje transaktion beskattas.

Men hur går jag tillväga om jag har köpt BTC från flera olika exchanges, olika priser, och jag har ingen som helst koll på vad varje enskilt inköpspris har varit? Har ej sålt av dessa BTC än, utan har fortfarande alla kvar.

Hur ska detta beräknas? Jag vet på ett ungefär hur mycket jag köpt BTC för totalt genom åren, men inte varje transaktion.

Eller är det så enkelt som att om jag har köpt BTC för ca 20 000sek (utspritt över längre tid, många olika transaktioner) och om det idag är värt 50 000 sek. Ska jag "endast" skatta på 30k?

Jag rekommenderar inte att du visa hela historia om du har gjort många exchange innan. Eftersom i varje stund när man exchange, ska man betala skatt. Och eftersom det har hänt innan, då är du skyldig att betala skatt i året innan mest möjligt med skatttilläg, då du har inte betalt i tid

Du kan vänta till nästa bull run, då ditt innehav har ökat i värde mer än 10x, då skatta du med en anskaffningskostnad som 0, då slipper du alla krångel med bokföring: Utan historia, alla coin anses har en 0 anskaffningskostnad
Citera
2024-04-28, 12:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KashmirJ
Vad jag har förstått så ska varje transaktion beskattas.

Men hur går jag tillväga om jag har köpt BTC från flera olika exchanges, olika priser, och jag har ingen som helst koll på vad varje enskilt inköpspris har varit? Har ej sålt av dessa BTC än, utan har fortfarande alla kvar.

Hur ska detta beräknas? Jag vet på ett ungefär hur mycket jag köpt BTC för totalt genom åren, men inte varje transaktion.

Eller är det så enkelt som att om jag har köpt BTC för ca 20 000sek (utspritt över längre tid, många olika transaktioner) och om det idag är värt 50 000 sek. Ska jag "endast" skatta på 30k?
Om du inte har underlag för inköpspriset måste du betala skatt på hela säljbeloppet.

Står vad som gäller här:
https://skatteverket.se/krypto

Finns även en klistrad tråd om skatt:
(FB) Frågor angående beskattning av kryptovalutor
Citera
2024-04-28, 12:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Espressomaskinen
Om jag förstått dig rätt så ska man bara betala skatt när man tar ut pengar ifrån exchangen? Är det inte så att man skattas per transaktion?

Med aktier i Avanza tex så skattas man per transaktion. Säljer man en tillgång för högre än inköpspriset betalar man en kapitalvinstskatt på det. Spelar ingen roll om man tar ut pengar ifrån Avanza.

Är du helt säker?
Nope inte det jag skrev.

Om du köper BTC en/flera gånger medans du bara hodlar och aldrig säljer så behöver du självklart inte skatta. Då skattar du när du säljer av alltså när du gör en "avyttring". Sedan så skattar du ju först året efter men det antog jag att du fattar.

Inte skattas varje transaktion på Avanza? Schablonskatten på ISK betalas en gång per år?
Citera
2024-04-28, 18:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achoooklar
Inte skattas varje transaktion på Avanza? Schablonskatten på ISK betalas en gång per år?

Jag har bara erfarenhet av Avanza så jag är säker. När man har gjort en vinst så får man kapitalskatteskulden vid deklationen. Brevet säger hur mycket du är skyldig att betala.

Vet inte hur det funkar med krypto i exchange.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback