Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-28, 05:56
  #1
Medlem
En god vän vill få mig att bli mer hälsosam. Har sett flertalet videos nu och de ljuger förmodligen inte, även om det har en lite sektliknande känsla över sig - men det är väl klart som fan att det som sägs är sant. Mindre socker, mer protein, alla slags mineraler och vitaminer, niacin, zinc (ett måste tydligen), nac the list goes on.

Själv förstår jag såklart att detta borde leda till ett bättre mående, dvs att följa allt de tipsar om.

Men nu ett par veckor efter en kur på kosttillskott, mindre socker och lätt joggning så känner jag ingen större förändring. Snarare mår jag lite skumt, lite sådär "off" tänk er en lightversion av yrsel, lightheadedness. Kanske är det något som inte slår rätt med min kropp med något av det jag knaprar.

Visst har min lilla kulmage blivit bättre men jag känner mig mindre stabil psykiskt än när jag började.

Någon som känner igen sig? Är det värt att följa alla dessa "hälso-gurus" eller är det lika viktigt att kanske vara lite icke-hälsosam - fast må mer stabilt? Förstår att alla är olika men lite generellt sådär. Vad är era erfarenheter?
Citera
2024-02-28, 06:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
En god vän vill få mig att bli mer hälsosam. Har sett flertalet videos nu och de ljuger förmodligen inte, även om det har en lite sektliknande känsla över sig - men det är väl klart som fan att det som sägs är sant. Mindre socker, mer protein, alla slags mineraler och vitaminer, niacin, zinc (ett måste tydligen), nac the list goes on.

Själv förstår jag såklart att detta borde leda till ett bättre mående, dvs att följa allt de tipsar om.

Men nu ett par veckor efter en kur på kosttillskott, mindre socker och lätt joggning så känner jag ingen större förändring. Snarare mår jag lite skumt, lite sådär "off" tänk er en lightversion av yrsel, lightheadedness. Kanske är det något som inte slår rätt med min kropp med något av det jag knaprar.

Visst har min lilla kulmage blivit bättre men jag känner mig mindre stabil psykiskt än när jag började.

Någon som känner igen sig? Är det värt att följa alla dessa "hälso-gurus" eller är det lika viktigt att kanske vara lite icke-hälsosam - fast må mer stabilt? Förstår att alla är olika men lite generellt sådär. Vad är era erfarenheter?

Jag tror det är mycket bättre att vara lite ohälsosam och se till att ha så kul som möjligt och njuta så mycket man bara kan av sitt liv.

Visst kanske det är lite ohälsosamt men man har det riktigt bra hela tiden

Det var någon kille på SVT 1 för länge sedan som hade något barnprogram eller så.

Hur gör djur? (Kanske).

Hur som helst till slut slutade han med allt ohälsosamt (han drack mycket tydligen) och gick ner i vikt.

Han sade att nu mådde han jättebra. (Det gjorde han säkert alltså).
Men han såg riktigt sjuk ut.

Ett år senare var han död

Men han dog säkert av något annat men ändå…



Jag tror vi kan åstadkomma en oändligt mycket bättre hälsa genom genuina vänner som man får umgås med 24 timmar om dygnet med och spiritualitet.

Det finns mycket på jorden och universum som vi vanliga dödliga inte vet så mycket om ännu

Lycka till
Citera
2024-02-28, 06:32
  #3
Avstängd
Tar tid för kroppen att "gå av" osunt leverne.
När du börjar leva hälsosamt så klarar kroppen att göra sig av med gifter från vedervärdigheter som "oreos" och "pringles" för att nämna 2 ex på förgiftad "mat".
När dessa kemikalier lämnar kroppen kan obehag upplevas, mem håll ut! I en framtid kommer du känna hur gott det är med grönsaker igen, när djävulsmaten inte längre har dig i sitt grepp
Citera
2024-02-28, 07:07
  #4
Medlem
Belters avatar
Man brukar säga, ”ju sämre man mår, desto mer behöver man det”. Så, håll ut nån vecka till sen mår du bättre utan att du märker det.
Citera
2024-02-28, 07:07
  #5
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
En god vän vill få mig att bli mer hälsosam. Har sett flertalet videos nu och de ljuger förmodligen inte, även om det har en lite sektliknande känsla över sig - men det är väl klart som fan att det som sägs är sant. Mindre socker, mer protein, alla slags mineraler och vitaminer, niacin, zinc (ett måste tydligen), nac the list goes on.

Själv förstår jag såklart att detta borde leda till ett bättre mående, dvs att följa allt de tipsar om.

Men nu ett par veckor efter en kur på kosttillskott, mindre socker och lätt joggning så känner jag ingen större förändring. Snarare mår jag lite skumt, lite sådär "off" tänk er en lightversion av yrsel, lightheadedness. Kanske är det något som inte slår rätt med min kropp med något av det jag knaprar.

Visst har min lilla kulmage blivit bättre men jag känner mig mindre stabil psykiskt än när jag började.

Någon som känner igen sig? Är det värt att följa alla dessa "hälso-gurus" eller är det lika viktigt att kanske vara lite icke-hälsosam - fast må mer stabilt? Förstår att alla är olika men lite generellt sådär. Vad är era erfarenheter?

Allt som sägs på nätet är inte sant. Även om det refereras till en forskningsstudie.

Du kan följa Gudiol på Instagram, han bruk lägga upp när vissa säger felaktigheter eller saker som saknar vetenskaplig grund.
Att man gjort en vetenskaplig studie på något behöver inte betyda att det har en vetenskaplig grund, det beror på hur man testa, urval osv. En djungel för en nybörjare.
Citera
2024-02-28, 08:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Allt som sägs på nätet är inte sant. Även om det refereras till en forskningsstudie.

Du kan följa Gudiol på Instagram, han bruk lägga upp när vissa säger felaktigheter eller saker som saknar vetenskaplig grund.
Att man gjort en vetenskaplig studie på något behöver inte betyda att det har en vetenskaplig grund, det beror på hur man testa, urval osv. En djungel för en nybörjare.

Man skall också vara medveten om att när det finns vetenskaplig grund så är det rätt vanligt att fölk misstolkar vad forskningen säger. Det är väldigt ofta så att saker och ting inte är svart-vitt, det vet forskningen och hanterar det, men fölk vill väl ha en svartvit bild och så även journalisten som skall förmedla budskapet. Budskapet kan bli rätt galet då när det når fram - trots att det finns vetenskaplig grund någonstans.
Citera
2024-02-28, 09:02
  #7
Medlem
NyaHenriksss avatar
Du får ge det lite mer tid.
Ett par veckor är en kort period i förhållande till hela din livstid.
Citera
2024-02-28, 09:07
  #8
Medlem
SnutteFia03s avatar
Kan vara så när "gifter" går ur kroppen.

Kosttillskott kan du skippa helt, ät en sund och varierad kost och motionera räcker. Man behöver inte ta något extra i vanliga fall.
Citera
2024-02-28, 10:08
  #9
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Kosttillskott ska du inte proppa i dig hur som helst. Helt onödigt och i vissa fall dumt, om du inte har brist på dom ämnena. Dom som tjatar om att det är livsnödvändigt tjänar pengar på att lura dig!

Att du mår dåligt beror förmodligen på att du håller på att avgiftas från socker och grejer. Men det KAN också va att du trycker i dig en massa fel kosttillskott.
Ska du äta sånt så ska du först ta reda på OM du behöver det och isåfall VAD du behöver.

Du berättar inte hur du brukar äta och vad du förändrat där. Kan också spela roll.
Citera
2024-03-13, 11:05
  #10
Medlem
Sluta lägg pengar på kosttillskott och köp riktig mat istället. Kött (kom fan inte säg att du är vegetarian) och grönsaker är i stort sett allt du behöver för att må bra.
Citera
2024-03-14, 17:31
  #11
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
En god vän vill få mig att bli mer hälsosam. Har sett flertalet videos nu och de ljuger förmodligen inte, även om det har en lite sektliknande känsla över sig - men det är väl klart som fan att det som sägs är sant. Mindre socker, mer protein, alla slags mineraler och vitaminer, niacin, zinc (ett måste tydligen), nac the list goes on.

Själv förstår jag såklart att detta borde leda till ett bättre mående, dvs att följa allt de tipsar om.

Men nu ett par veckor efter en kur på kosttillskott, mindre socker och lätt joggning så känner jag ingen större förändring. Snarare mår jag lite skumt, lite sådär "off" tänk er en lightversion av yrsel, lightheadedness. Kanske är det något som inte slår rätt med min kropp med något av det jag knaprar.

Visst har min lilla kulmage blivit bättre men jag känner mig mindre stabil psykiskt än när jag började.

Någon som känner igen sig? Är det värt att följa alla dessa "hälso-gurus" eller är det lika viktigt att kanske vara lite icke-hälsosam - fast må mer stabilt? Förstår att alla är olika men lite generellt sådär. Vad är era erfarenheter?


Lite ska man ju kunna få unna sig. Är man överviktig och vill göra något åt det så är det tyvärr den jobbiga vägen man måste gå. Hur hårt man vill gå in för det är individuellt, men när man väl nått sitt mål så har man lärt sig ett nytt sätt att leva.

Jag gillar inte det där med att bara lägga sig på ett underskott av kalorier för att gå ned i vikt. Det är alltid bra att kombinera det med träning, både konditionsträning och lite gymmande. För när man väl har nått sitt mål så är det bra att också ha lärt sig fördelarna med att träna och att man dessutom fått träningen att bli rutin.

Med träningen på rutin blir det också lättare att unna sig saker, för det blir inte fullständig kaos i kroppen då. Jag själv unnar mig lite godis då och då. Jag kan också ha den vanliga husmanskosten kvar till viss del, för den kan jag helt enkelt inte leva utan. Tack vare träningen och att jag inte kastar i mig för mycket skräpmat så kan jag äta lite som jag vill och det är underbart.

Något min kropp däremot inte längre klarar av är alkohol. Jag älskar bärs men det är för mycket kalorier i bärs och oavsett hur bra jag sköter kost och träning så blir jag snabbt degig kring magen av alkohol. Lite tråkigt på somrarna när man vill ta några enstaka bira med jämna mellanrum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback