Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-04, 21:29
  #25
Avstängd
Det man vet exakt är att 200watt kostar 172kcal/timme. Och man vet också ganska exakt vad en konditionsmaskin som en cykel drar i watt.

Sen frågan om tillverkarna skarvar med watten? Min uppfattning är nej, om man jämför en kalibrerad monark med pendel är det ungefär samma belastning som en elektrisk bromsad cykel.

Meeen att få ut 200 watt i pedalerna under en timme kostar inte 172kcal utan istället 700-850kcal typ
__________________
Senast redigerad av Schmuck2000 2024-03-04 kl. 21:33.
Citera
2024-03-08, 15:18
  #26
Medlem
Det ska givetvis tas med en nypa salt. Framförallt tycker jag dock att det låter lite väl häftigt med en över en mil cykling i 20 minuter som "uppvärmning". Handlar det om att du prioriterar cardio över styrketräning? Styrkeprestationen blir nämligen signifikant lidande om du kör den mängden cardio innan styrketräningen.
Citera
2024-03-11, 08:48
  #27
Medlem
Dille24s avatar
Har upptäckt att min träningcykel verkar räkna kalorier utifrån antalet kilometer utan att ta någon direkt hänsyn till motståndet.

Har en garmin träningsklocka som med pulsbandet ger en uppskattning på något mindre kalorier (givetvis kcal) än träningscykeln.

På 12 minuter cyklar jag ca 6 km och cykelns display säger då 150 kcal medan träningsklockan ger 130 kcal.

Kör sedan relativt intensiv styrketräning i cirkel på ca 20-30 minuter inkl ca 10 min vila mellan övningar och klockan uppskattar det till 60-100 kcal beroende på aktiviteter.

Bryr mig inte alls om kalorier egentligen men kan ju inte låta bli att notera dem.. mina siffror säger inte heller något men kanske kan vara något att jämföra med..
Citera
2024-03-13, 09:52
  #28
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Så när folk tror galet, så ljuger apparna?
En del appar är bra och andra dåliga.
Citera
2024-03-14, 00:13
  #29
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaskonJaskon
Det ska givetvis tas med en nypa salt. Framförallt tycker jag dock att det låter lite väl häftigt med en över en mil cykling i 20 minuter som "uppvärmning". Handlar det om att du prioriterar cardio över styrketräning? Styrkeprestationen blir nämligen signifikant lidande om du kör den mängden cardio innan styrketräningen.
Det handlar definitivt om det. Jag prioriterar Cardio och tränar inför hiking i alperna i sommar. Styrketräningen är i andra hand och mer för att behålla det jag har så att säga.
Citera
2024-03-14, 15:30
  #30
Medlem
Tror cyklingen kan stämma rätt bra men svårt för mig att upskatta hur intensivt du cyklade. Har en motionscykel hemma och om jag cyklar väldigt lugnt i 30-35 min brukar jag förbränna ca 300 kalorier enligt den. Och eftersom jag gått ner i vikt och räknat kalorier senaste året skulle jag säga att det verkar stämma rätt bra. Det beror ju också på vad du väger som jag antar du inte ställer in på maskinen på gymmet
Gympasset beror väl på hur intensivt det är men kan tänka mig att det är lite mindre än vad appen visade, återigen beror det ju på vad du väger också
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback