Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-02, 14:39
  #1
Medlem
viko95s avatar
Hej alla,
Jag har länge haft en dröm om att lämna Sverige och flytta utomlands, och nu överväger jag att öppna ett hotell vid kusten i Medelhavet, specifikt i Albanien. Jag skulle verkligen uppskatta några råd och insikter från er som har erfarenhet av att flytta utomlands och starta företag.

Vad behöver jag tänka på när det gäller att öppna ett hotell i Albanien? Finns det några särskilda lagar eller regler som jag behöver vara medveten om? Vilka är de viktigaste faktorerna att ta hänsyn till när det gäller platsval för hotellet?

Dessutom, för boende till mig själv, vad är den bästa strategin? Finns det svenska bostadsförmedlingar eller andra resurser jag kan använda mig av? Blir det krångligt med Albanien då de inte tillhör EU har jag även tankar på Malta. Finns det svenskar med erfarenhet av Malta eller Albanien här?

Tack på förhand för all hjälp!
Citera
2024-03-02, 14:56
  #2
Medlem
Mullrets avatar
Med tanke på andra inlägg du gjort, typ.

” Jag har nyligen fått min ADHD diagnos som nästan trettioåring och letar efter en ny hobby att lugna min skalle med. Är fiske ett bra avkopplingssätt? Jag gillar inte att äta fisk men funderar på att fiska bara för att chilla och sedan släppa fisken igen. Har många fina fiskeställen i Alingsås och Trollhättan. Är det någon annan som gör detta? Tips uppskattas.”

Så, skulle jag rekommendera dig fundera ett extra varv. Hotell kostar mer än du tror, och behöver bemanning.
Citera
2024-03-02, 14:58
  #3
Medlem
viko95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Med tanke på andra inlägg du gjort, typ.

” Jag har nyligen fått min ADHD diagnos som nästan trettioåring och letar efter en ny hobby att lugna min skalle med. Är fiske ett bra avkopplingssätt? Jag gillar inte att äta fisk men funderar på att fiska bara för att chilla och sedan släppa fisken igen. Har många fina fiskeställen i Alingsås och Trollhättan. Är det någon annan som gör detta? Tips uppskattas.”

Så, skulle jag rekommendera dig fundera ett extra varv. Hotell kostar mer än du tror, och behöver bemanning.

Tack för tips. Är i en medelålderskris och letar efter tips och svar här på Flashback. Vill starta olika diskussioner och bolla olika idéer med lika sinnade.
Citera
2024-03-02, 17:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viko95
Hej alla,
Jag har länge haft en dröm om att lämna Sverige och flytta utomlands, och nu överväger jag att öppna ett hotell vid kusten i Medelhavet, specifikt i Albanien. Jag skulle verkligen uppskatta några råd och insikter från er som har erfarenhet av att flytta utomlands och starta företag.

Vad behöver jag tänka på när det gäller att öppna ett hotell i Albanien? Finns det några särskilda lagar eller regler som jag behöver vara medveten om? Vilka är de viktigaste faktorerna att ta hänsyn till när det gäller platsval för hotellet?

Dessutom, för boende till mig själv, vad är den bästa strategin? Finns det svenska bostadsförmedlingar eller andra resurser jag kan använda mig av? Blir det krångligt med Albanien då de inte tillhör EU har jag även tankar på Malta. Finns det svenskar med erfarenhet av Malta eller Albanien här?

Tack på förhand för all hjälp!
jobbat på malta, dyrare än sverige men otroligt städat i Valetta där jag var och det är väl den enda staden alla talar engelska. gillade malta som fan
Citera
2024-03-03, 23:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Med tanke på andra inlägg du gjort, typ.

” Jag har nyligen fått min ADHD diagnos som nästan trettioåring och letar efter en ny hobby att lugna min skalle med. Är fiske ett bra avkopplingssätt? Jag gillar inte att äta fisk men funderar på att fiska bara för att chilla och sedan släppa fisken igen. Har många fina fiskeställen i Alingsås och Trollhättan. Är det någon annan som gör detta? Tips uppskattas.”

Så, skulle jag rekommendera dig fundera ett extra varv. Hotell kostar mer än du tror, och behöver bemanning.

Catch and release kallas det.

Vill du bo billigt och se Mercedes bilar = Albanien.

Malta = Medelhavsö med allt som finns med det.
Citera
2024-03-04, 12:53
  #6
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viko95
Hej alla,
Jag har länge haft en dröm om att lämna Sverige och flytta utomlands, och nu överväger jag att öppna ett hotell vid kusten i Medelhavet, specifikt i Albanien. Jag skulle verkligen uppskatta några råd och insikter från er som har erfarenhet av att flytta utomlands och starta företag.

Vad behöver jag tänka på när det gäller att öppna ett hotell i Albanien? Finns det några särskilda lagar eller regler som jag behöver vara medveten om? Vilka är de viktigaste faktorerna att ta hänsyn till när det gäller platsval för hotellet?

Dessutom, för boende till mig själv, vad är den bästa strategin? Finns det svenska bostadsförmedlingar eller andra resurser jag kan använda mig av? Blir det krångligt med Albanien då de inte tillhör EU har jag även tankar på Malta. Finns det svenskar med erfarenhet av Malta eller Albanien här?

Tack på förhand för all hjälp!

Ganska enkelt att som utlänning förvärva fastighet i Albanien, som du sedan disponerar fritt över. Priserna är dessutom låga. På Malta är allt dyrare och krångligare om du är en vanlig "svensson".
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3592017

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback