Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-05, 13:39
  #25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag tvivlar på att vi har moderatorer som inte kan reglerna.

Tvärtom så har ni inte en enda moderator som kan reglerna. Det blev extremt tydlig när jag ifrågasatte hur regeln om falsk ryktesspridning är tänkt att tillämpas.

Ingen kunde svara.

Den mest frekventa kommentaren är att moderatorerna inte är några sanningsgranskare. Vilket i praktiken betyder att regeln är helt överflödig och inte tillämpas alls. Inte ens på helt uppenbart falska ryktesspridningar som även moderatorerna i forumet är fullt medvetna om.

Men återigen så ser man tydligt att modereringen är kopplad till moderatorernas egna åsikter i tråden.

Ett annat mycket tydligt exempel är vilka trådar som stängs och vilka som inte stängs och hur snabbt vissa trådar stängs. Återigen helt uppenbart kopplat till modsens egna åsikter i ämnet, snarare än någon form av konsekvent regelstyrning.
__________________
Senast redigerad av flashmaner 2024-03-05 kl. 13:44.
Citera
2024-03-05, 14:44
  #26
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du har min fulla förståelse, och det är bara bra. Visar att ni behövs.

Det jag snarare menar är att trådar som startats enligt konstens alla regler (Med kvalitativt innehåll och allt det där) Ändå allt oftare korgas utan anledning. Hoppas att det är begränsat till endast några stycken. Man vill inte förmoda att Moderatorer utnyttjar sin absoluta vetorätt och korgar den för att det krockar med ens personliga uppfattningar.

Och sedan den lilla detaljen - Var klagar man på en moderator till en annan ? Jag har själv varit invecklat en/två gånger i en sådan sak, hade sparat konversationen med trådstart och moderatorskommentar (eller ingen kommentar alls) och allt. Det stöp på att jag tydligen inte följde protokollet till 100% utan fick själv en varning på kritik mot moderatorsåtgärd. Det vore kanske lite lättare att inrätta det lite smidigare.

Något moderatorer kanske kan tänka på lite mer medvetet är att det är långtifrån säkert att alla andra tycker likadant. Det kan bli ganska drastiska åtgärder ibland. Jag kan ofta titta i papperskorgen och uppleva att så skulle jag inte riktigt själv ha gjort.

Blir medlemmar osäkra på om deras trådstarter ska hålla måttet finns risken att mycket kreativitet går förlorad. Dvs att många bra trådstarter aldrig blir postade. Det är ganska mycket sådant kring trådars hantering som skulle kunna diskuteras mer effektivt än idag.
__________________
Senast redigerad av pudellus 2024-03-05 kl. 15:09.
Citera
2024-03-06, 00:10
  #27
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanthegreat
Som vi alla vet har kvaliteten på moderatorer fallit något enormt under de senaste 15 åren. Från att vara delaktiga i ett levande forum, har de nu koncentrerat sig till att vara mainstream och skvaller. Det är den vanliga vägen, något blir populärt, fel människor kommer in, fel människor börjar vilja "styra" upp. Fel människor hamnar i en position av makt, för de vill så gärna styra andra. Admins är bara glada att nån sucker gör det gratis åt dom.

Moderatorerna är 100% bakom att Flashback suger mer och mer dag för dag, de väljer dessutom in människor som är EXAKT som dom själva. Dvs regelryttare och oftast inkompetenta sykofanter.


Hur löser man det problemet?

Det är helt enkelt inte sant. De väljer personer som verkar skärpta, hyfsat seriösa och aktiva i forumen. Min erfarenhet är att regelryttarna och de som anmäler en massa, inte blir tillfrågade.

Jag begriper faktiskt inte problemet. Jag skriver jättemycket på Flashback, är ofta väldigt provokativ och ligger på gränsen till det tillåtna i mina inlägg. Jag får ganska mycket raderat, och har blivit avstängd vid några tillfällen. Trots det har jag aldrig kommit i konflikt med en moderator. Jag fattar fan inte hur människor beter sig för att göra det. Man måste rimligen ha någon sorts rättshaveristisk läggning till att börja med.
Citera
2024-03-06, 00:17
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är helt enkelt inte sant. De väljer personer som verkar skärpta, hyfsat seriösa och aktiva i forumen. Min erfarenhet är att regelryttarna och de som anmäler en massa, inte blir tillfrågade.

Jag begriper faktiskt inte problemet. Jag skriver jättemycket på Flashback, är ofta väldigt provokativ och ligger på gränsen till det tillåtna i mina inlägg. Jag får ganska mycket raderat, och har blivit avstängd vid några tillfällen. Trots det har jag aldrig kommit i konflikt med en moderator. Jag fattar fan inte hur människor beter sig för att göra det. Man måste rimligen ha någon sorts rättshaveristisk läggning till att börja med.

Så kommer Onkel Tom in och tror han skall vara karaktärsvittne. Du har ingen aning om hur DU har förändrats för att överleva i klimatet, för uppenbarligen har du anpassat dig.
Citera
2024-03-06, 00:19
  #29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är helt enkelt inte sant. De väljer personer som verkar skärpta, hyfsat seriösa och aktiva i forumen. Min erfarenhet är att regelryttarna och de som anmäler en massa, inte blir tillfrågade.

Vad fasiken har du för "erfarenhet" av det? Blivit inbjuden många gånger och samtidigt inte blivit inbjuden många gånger? Yeah right.

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag begriper faktiskt inte problemet. Jag skriver jättemycket på Flashback, är ofta väldigt provokativ och ligger på gränsen till det tillåtna i mina inlägg. Jag får ganska mycket raderat, och har blivit avstängd vid några tillfällen. Trots det har jag aldrig kommit i konflikt med en moderator. Jag fattar fan inte hur människor beter sig för att göra det. Man måste rimligen ha någon sorts rättshaveristisk läggning till att börja med.

Du har helt enkelt ingen erfarenhet av att hamna i konflikt med en moderator, och därför kan det inte hända, tycks du tro.

Det är tyvärr så att många moderatorer på forumet idag inte kan skilja på sak och person. Vissa moderatorer hamnar i konflikt med medlemmar som inte tycker som dem, och använder sin makt som moderator för att påverka diskussionen och tysta de som inte tycker som dem. Det hände mig alldeles nyss, och jag vet nog precis vilken moderator som raderar mina fullt relevanta och sakliga inlägg som ligger långt innanför gränsen och klart mycket längre innanför gränsen än många av de inlägg som får stå kvar.
Citera
2024-03-19, 10:50
  #30
Avstängd
Modereringen är ju extremt godtycklig på forumet, vissa moderator saknar även helt känslan för ”the flow” likt dåliga fotbollsdomare eller något. Det vettigaste vore nog om alla medlemmar röstar fram dem istället så att det inte bara blir en grupp för inbördes beundran där rövslickeri premieras. Tills det att AI förhoppningsvis kommer att ersätta dem.
Citera
2024-03-19, 18:59
  #31
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Modereringen är ju extremt godtycklig på forumet, vissa moderator saknar även helt känslan för ”the flow” likt dåliga fotbollsdomare eller något. Det vettigaste vore nog om alla medlemmar röstar fram dem istället så att det inte bara blir en grupp för inbördes beundran där rövslickeri premieras. Tills det att AI förhoppningsvis kommer att ersätta dem.

Nej, den är inte extremt godtycklig, den är regelstyrd oavsett vad du än väljer att tro.

Om det är någon gång rövdslickeri premieras så är det när någon ska röstas fram...

Men, nu kommer ju inte ditt "förslag" realiseras då Flashback Forum inte är en demokrati utan admins forum och det är minst sagt tur att det är så.
Citera
2024-03-19, 20:16
  #32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nej, den är inte extremt godtycklig, den är regelstyrd oavsett vad du än väljer att tro.

Om det är någon gång rövdslickeri premieras så är det när någon ska röstas fram...

Men, nu kommer ju inte ditt "förslag" realiseras då Flashback Forum inte är en demokrati utan admins forum och det är minst sagt tur att det är så.

Bl.a tolkningen utav regel 0.03. kan vara väldigt godtycklig.

Flashback är ett tomt skal utan medlemmarna, det är medlemmarna som fyller sidan med innehåll.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback