Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-12, 16:40
  #13
Medlem
80231s avatar
Det är en Minolta AF 7000 jag har. Ett objektiv på 35-70mm, och ett annat som det står 28-200mm på (verkar konstigt).

Blixten är en topca 330 AF.

Fast jag blev lite sugen på att börja fota svart/vitt när jag plockade fram den, så jag är inte längre helt säker på om jag ska göra mig av med den.

http://camera-wiki.org/wiki/Minolta_7000
Citat:
Ursprungligen postat av MMXXIII
Hej!

[…]
Citera
2024-03-19, 20:07
  #14
Medlem
TS är alltså ute efter looken från 80- och 90-talens fotoalbumsbilder. Var kom då den looken från? Jag skulle säga att den gemensamma nämnaren var billig färgfilm, som framkallades och kopierades endera på ett stort fabrikslabb långt borta eller på ett litet snabblabb i en fotobutik. Man kan väl inte säga att de labben gjorde ett superbra jobb, men det dög till semesterbilderna.
Kamerorna var det betydligt större skillnad på. Vissa hade fina systemkameror, som kunde ta bilder med proffskvalité. Många hade enkla tryck-och-hoppas-kameror som saknade både automatik och inställningsmöjligheter. Men de flesta hade nog nåt mittemellan.
Jag skulle tro att det som passar TS bäst är en helautomatisk kompaktkamera med autofokus. Här finns det massor av modeller att välja mellan på begagnatmarknaden. Nikon L35AF är en av de bästa, men oftast för dyr. Är TS ute efter en fräckare, men billigare kamera brukar de enklare systemkamerorna från 90-talet (med fulla automatikmöjligheter) kunna gå att få tag på till låga priser. Kolla på Tradera.
Ta bilderna på billig färgfilm (Kodak ColorPlus eller Gold, t.ex.) och framkalla på ett snabblabb i närheten om det finns (finns fortfarande kvar i fotobutiker i en del städer), eller beställ efter fotopåse från nåt större labb.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback