Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2024-03-04, 16:06
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag betraktar just klimatvetenskapen som den kanske mest politiskt nedsmutsade disciplinen. Alltså inte en korrupt vetenskap per se, utan snarare kapad av politiker och ekonomiska intressen.
Den är onekligen nedsmutsad av ekonomiskt starka fossilbränsleintressen som försöker skapa osäkerhet, på samma sätt som med t ex tobak och blyad bensin. Annars fanns ju grunderna i den långt innan politiker började bli intresserade, vad man gjort sedan IPCC skapades är mest finputsat. En så avgörande parameter som klimatkänsligheten har inte ändrats nämnvärt.
Citera
2024-03-04, 16:16
  #98
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den är onekligen nedsmutsad av ekonomiskt starka fossilbränsleintressen som försöker skapa osäkerhet, på samma sätt som med t ex tobak och blyad bensin. Annars fanns ju grunderna i den långt innan politiker började bli intresserade, vad man gjort sedan IPCC skapades är mest finputsat. En så avgörande parameter som klimatkänsligheten har inte ändrats nämnvärt.
Finns även massor av entreprenörer i omställningsindustrin som eldar på (pardon my pun), vilket var vad jag främst avsåg. Samt politiker som godhetssignalerar.

Nu tycker jag vi benar ut vad som är vetenskap kontra skamlöst myntslageri. Vi befinner oss i en förtroendekris här för fan.
__________________
Senast redigerad av Psilosopher 2024-03-04 kl. 16:34.
Citera
2024-03-04, 16:43
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Finns även massor av entreprenörer i omställningsindustrin som eldar på (pardon my pun), vilket var vad jag främst avsåg. Samt politiker som godhetssignalerar.

Nu tycker jag vi benar ut vad som är vetenskap kontra skamlöst myntslageri. Vi befinner oss i en förtroendekris här för fan.

Den uppdelningen riskerar att leda till (om vi inte redan är där) en situation som påminner om polyteism.

Precis som folk förr gick till olika tempel och tillbad olika gudar kommer vi kanske snart att följa olika vetenskapliga institutioner.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback