Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-04, 01:45
  #1
Medlem
Hej,

Om man svänger av Gåvstavägen öster om Uppsala in på en lerig grusväg (Trevlingevägen), så finns det flera nybyggda villor där. Men längst in på vägen ligger ett ENORMT vitt hus som ser mycket bisarrt ut.

Är det någon som vet vad det är? Privat bostad? Sekt? Något fick mig att känna att området bestod av sektmedlemmar. En liten ledtråd va att alla hus (nybyggda) hade en speciell vertikal fasadbelysning. Och just att området inte är asfalterat, inte anslutet till kommunalt vatten osv.

Jag fick kalla kårar när jag var där. Jag lägger inte upp koordinater om det är så att det är en privat bostad.

Admin får flytta detta till rätt forum om det inte fungerar här.
__________________
Senast redigerad av Jojjesthlm 2024-03-04 kl. 01:58. Anledning: Felstavning
Citera
2024-03-04, 09:16
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
Hej,

Om man svänger av Gåvstavägen öster om Uppsala in på en lerig grusväg (Trevlingevägen), så finns det flera nybyggda villor där. Men längst in på vägen ligger ett ENORMT vitt hus som ser mycket bisarrt ut.

Är det någon som vet vad det är? Privat bostad? Sekt? Något fick mig att känna att området bestod av sektmedlemmar. En liten ledtråd va att alla hus (nybyggda) hade en speciell vertikal fasadbelysning. Och just att området inte är asfalterat, inte anslutet till kommunalt vatten osv.

Jag fick kalla kårar när jag var där. Jag lägger inte upp koordinater om det är så att det är en privat bostad.

Admin får flytta detta till rätt forum om det inte fungerar här.
Du vet att du kan söka efter vilka som är folkbokförda på adressen på ratsit.se. Där kan du också se vilka företag som har en adress där, vilka fordon och vilka hundar som är registrerade på adressen. Sedan kan du via allabolag.se se företagets omsättning, syfte och styrelse. Dessutom kan du också söka fram vilken som är lagfaren ägare via lantmäteriets e-tjänst, du behöver då leta fram fastighetsbeteckningen. De hittar du snabbast i kartfunktionen på hitta.se. När du får fram namn på boende kan du via Linkedin.com (om de har en profil där) få fram deras utbildning, jobb och tidigare jobb. Sedan har du såklart också Facebook.
Ja, det är mycket man kan få fram via dessa tjänster. Jag hoppas att tillgången till dessa data regleras strängare.
Citera
2024-03-04, 10:04
  #3
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
längst in på vägen ligger ett ENORMT vitt hus
Hur enkelt som helst med din beskrivning att hitta på googlemaps, gatuvyn visar inget hus som sticker ut ifråga utseende. Husen längst inne ser likartade ut, inget vitt. Enda som är annorlunda med huset längst in är att de har en stor tomt/stor gräsmatta men allt ser städat/redigt ut.

För att ens ta sig dit , göra observationer, än mer göra tråd av detta krävs en hel del avsaknad av sysselsättning.
Citera
2024-03-04, 10:34
  #4
Medlem
Hej

Tack för svar. Jag är väldigt insatt i Ratsit, Hitta och Allabolag etc. Skillnaden här är att området är nytt och knappt registrerat på något sätt. Jag har suttit och länge och googlat.

Detta vita hus är iaf något otroligt märkligt och det verkar byggas en stor mur runt vilket får mig att undra. Tyvärr syns inte "storheten" uppifrån riktigt men koordinaterna är:

59.93448644086203, 17.87385735360109

Vad jag vet har jag inte sett något sånt här någonsin i Sverige. Arkitekturen är inte lik men "storheten" och överdimensionen påminner om David Koresh byggnad i Wacko, Texas.

Från Gåvstavägen kan man se en vinkel på huset. Vilket jag länkar till här (vita huset längst bort i bild). Men jag lovar er att storheten, det märkliga och väldigt enorma syns bättre på närmre håll.

https://maps.app.goo.gl/rVtvcGr2T8zNsEzCA

Jag googlar vidare för mer info! Detta område i Uppland samt lite norrut är ju känt för sina sekter så jag blir inte förvånad om det är detta jag också kommer att hitta!
__________________
Senast redigerad av Jojjesthlm 2024-03-04 kl. 11:06. Anledning: La till information
Citera
2024-03-04, 11:23
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
Hej

Tack för svar. Jag är väldigt insatt i Ratsit, Hitta och Allabolag etc. Skillnaden här är att området är nytt och knappt registrerat på något sätt. Jag har suttit och länge och googlat.

Detta vita hus är iaf något otroligt märkligt och det verkar byggas en stor mur runt vilket får mig att undra. Tyvärr syns inte "storheten" uppifrån riktigt men koordinaterna är:

59.93448644086203, 17.87385735360109

Vad jag vet har jag inte sett något sånt här någonsin i Sverige. Arkitekturen är inte lik men "storheten" och överdimensionen påminner om David Koresh byggnad i Wacko, Texas.

Från Gåvstavägen kan man se en vinkel på huset. Vilket jag länkar till här (vita huset längst bort i bild). Men jag lovar er att storheten, det märkliga och väldigt enorma syns bättre på närmre håll.

https://maps.app.goo.gl/rVtvcGr2T8zNsEzCA

Jag googlar vidare för mer info! Detta område i Uppland samt lite norrut är ju känt för sina sekter så jag blir inte förvånad om det är detta jag också kommer att hitta!

En snabb sökning ger följande vid handen: Fastigheten ägs av en lokal byggföretagare. Han äger även grannfastigheten, där det byggts fyra nya villor. Det är sannolikt han/hans företag som gjort hela exploateringen, även de avstyckade husen (de sex avstyckade fastigheterna strax norr om det nya, stora huset). Han bor i ett av de nya husen på grannfastigheten. Även bolagen är skrivet på hans privatadress, så sannolikt kommer det nya stora huset vara kombinerad privatbostad och kontor. Min gissning är att det stora huset inte är helt klart än, eftersom företagaren och företagen ännu är skrivna på ett hus på grannfastigheten.

Kanske ska det stora huset säljas, i och för sig, vet inte.
Citera
2024-03-04, 12:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
En snabb sökning ger följande vid handen: Fastigheten ägs av en lokal byggföretagare. Han äger även grannfastigheten, där det byggts fyra nya villor. Det är sannolikt han/hans företag som gjort hela exploateringen, även de avstyckade husen (de sex avstyckade fastigheterna strax norr om det nya, stora huset). Han bor i ett av de nya husen på grannfastigheten. Även bolagen är skrivet på hans privatadress, så sannolikt kommer det nya stora huset vara kombinerad privatbostad och kontor. Min gissning är att det stora huset inte är helt klart än, eftersom företagaren och företagen ännu är skrivna på ett hus på grannfastigheten.

Kanske ska det stora huset säljas, i och för sig, vet inte.

Snyggt gräv, tydligen mer än vad jag lyckats med! Återkom med PM om du har mer info så kan jag kolla det hela lite mer för min magkänsla säger mig ändå att något är fishy med detta.
Citera
2024-03-04, 19:04
  #7
Medlem
CygneRouges avatar
Trevlinge 2:2 ?

På hitta.se flygbild ser det ut som att någon byggt en modern herrgård/slott med två flyglar.

Kanske bara någon som har för mycket pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback