Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-08, 00:20
  #1
Medlem
Mamma har för länge sen slängt alla min brors gamla serietidningar från 80-talet och det är särskilt en lite udda som jag gillade och som jag aldrig lyckats hitta namnet på hur mycket jag än googlat.

Jag minns inte vad någon av karaktärerna hette men jag tror de var en del av en actionserie, ingen one-off. Ska försöka beskriva handlingen så noga jag minns:

Det var en grupp äventyrare - några män och en kvinna - som kom till en ö med ett stort berg/vulkan. På stranden fanns enorma mutanta krabbor, som attackerade dem, men de klarade sig.

Sen kom det nån slags stora självtänkande bollar/ballonger (!) farande och attackerade dem. De var tunga, nära att krossa dem, men våra hjältar poppade dem med nålar och andra vassa föremål som de hade med sig.

Därefter gick de in i berget och träffade på en massa spöklika vålnader, svävande klädtrasor med bara tomt inuti.

Längst in i berget fann de en utomjordisk varelse som bara bestod av en stor hjärna, som kontrollerade vålnaderna/krabborna/mördarballongerna.

Serien slutade med att de på något sätt besegrade den här "hjärnvarelsen", som sköt sig själv upp ur berget och flydde ut i rymden igen.

Jag älskade den här udda serietidningen som 10-12åring! Har letat efter den i 30 år. Hjälp mig hitta namnet på den?
Citera
2024-03-08, 00:44
  #2
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Har ett vagt minne av jättekrabbor i något kapitel av serien Axa som publicerades i tidningen Magnum tillsammans med olika andra serier.
Citera
2024-03-08, 01:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Har ett vagt minne av jättekrabbor i något kapitel av serien Axa som publicerades i tidningen Magnum tillsammans med olika andra serier.

Får hundratals träffar på "axa magnum" men ska undersöka det! Spännande, tack!

Någon som vet mer specifikt vad denna serie kan vara för något?
Citera
2024-03-08, 06:24
  #4
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Har ett vagt minne av jättekrabbor i något kapitel av serien Axa som publicerades i tidningen Magnum tillsammans med olika andra serier.
Tänkte på serien Garth från samma tidning, den var också rätt drömmig.
Citera
2024-03-08, 08:03
  #5
Medlem
grungewhores avatar
https://darkworldsquarterly.gwthomas...-two-classics/

Här finns en beskrivning som påminner om din.
Citera
2024-03-08, 11:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulrikaskriver
Får hundratals träffar på "axa magnum" men ska undersöka det! Spännande, tack!
Fast är det Axa så borde du nästan kommit ihåg det när du googlar på bilderna. Hon ser rätt... speciell... ut. Porrig rent ut sagt.
Citera
2024-03-08, 17:27
  #7
Medlem
Tack för alla förslag! Tyvärr verkar inget stämma.

Ett par detaljer till: Serien utspelade sig på en ö på jorden, inte en annan planet, och äventyrarna var vanliga människor i vanliga kläder, inte superhjältar i tajta trikåer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback