Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-08, 08:56
  #1
Medlem
Hur fungerar Kia Connect och liknande system? Jag kan komma åt min bil och se var den står och lite till från min mobil. Det betyder att bilen kan sända sina data över nätet. Men då måste väl bilen ha ett simkort och ett abonnemang på ex Telia? Vem betalar det ? Och vilket nummer har bilen?
Citera
2024-03-08, 09:22
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Hur fungerar Kia Connect och liknande system? Jag kan komma åt min bil och se var den står och lite till från min mobil. Det betyder att bilen kan sända sina data över nätet. Men då måste väl bilen ha ett simkort och ett abonnemang på ex Telia? Vem betalar det ? Och vilket nummer har bilen?

KIA Connect har e-sim och operatör är Vodafone. I Sverige används Tele2s nät. Det betalas förstås av KIA under de år det är gratis för köparen av bilen (sju år) och därefter av användaren. Det finns inget telefonnummer, e-sim behöver inte ha telefonnummer.
Citera
2024-03-08, 09:57
  #3
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
KIA Connect har e-sim och operatör är Vodafone. I Sverige används Tele2s nät. Det betalas förstås av KIA under de år det är gratis för köparen av bilen (sju år) och därefter av användaren. Det finns inget telefonnummer, e-sim behöver inte ha telefonnummer.

Använder operatören GPS?
Citera
2024-03-08, 10:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
KIA Connect har e-sim och operatör är Vodafone. I Sverige används Tele2s nät. Det betalas förstås av KIA under de år det är gratis för köparen av bilen (sju år) och därefter av användaren. Det finns inget telefonnummer, e-sim behöver inte ha telefonnummer.
Tack för ett bra svar!
Citera
2024-03-08, 10:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Använder operatören GPS?
GPS är bara en mottagare- den sänder inget - så därför behövs inget abonnemang om den bara har en display som i en båt.
Men GPS sändare som ex. den i Kia eller stöldlarm på båtar ( eller övervakning av muslimska flickor) kräver en sändare bredvid GPS mottagaren.
Citera
2024-03-08, 19:13
  #6
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
GPS är bara en mottagare- den sänder inget - så därför behövs inget abonnemang om den bara har en display som i en båt.
Men GPS sändare som ex. den i Kia eller stöldlarm på båtar ( eller övervakning av muslimska flickor) kräver en sändare bredvid GPS mottagaren.

OK.
Citera
2024-03-09, 09:12
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
KIA Connect har e-sim och operatör är Vodafone. I Sverige används Tele2s nät. Det betalas förstås av KIA under de år det är gratis för köparen av bilen (sju år) och därefter av användaren. Det finns inget telefonnummer, e-sim behöver inte ha telefonnummer.
Är du söker på det där om telefonnummer? Jag har en maskin med e-sim och den har ett långt 0710-nummer (mobila bredbandstjänster).
https://www.pts.se/sv/bransch/telefo...s-disposition/
Citera
2024-03-09, 10:06
  #8
Moderator
pbos avatar
Frågan rör telefoni- och kommunikationslösningar installerade i bilar och passar nog bättre i telefoniforumet.

Fysik, matematik och teknologi --> Telefoni, surfplattor och läsplattor
/Moderator
Citera
2024-03-11, 22:59
  #9
Medlem
Inlägget flyttat - kanske passar bättre här.
En fråga om GPS - Med Kia Connect kan man lokalisera var bilen är. Kan jag förhindra det om jag inte vill avslöja var jag är?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback