Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-09, 22:02
  #1
Medlem
cleolinas avatar
Hej!

Som flitig besökare på Stockholms bostadsförmedling har jag länge noterat att många äldre hus står som byggnadsår 1929, även om det är uppenbart att de är byggda långt tidigare.
Varför har man satt byggår till 1929?
När jag googlade hittade jag något med ett nytt slags register men det verkar ha kommit 1909.
Men antar att det ändå har något med nytt sätt att registrera att göra?
Men varför, om man nu vill registrera byggnadsår, skriver man då ett som inte stämmer?
Om man inte vet - vilket jag tror att man gör med tanke på Sveriges alla register - , varför skriver man inte i stället ungefärligt år, rätt sekel eller ”före 1929” eller dylikt?
Sorry, många frågor, men räknar med bra svar från Flashback.
Citera
2024-03-09, 23:32
  #2
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Hej!

Som flitig besökare på Stockholms bostadsförmedling har jag länge noterat att många äldre hus står som byggnadsår 1929, även om det är uppenbart att de är byggda långt tidigare.
Varför har man satt byggår till 1929?
När jag googlade hittade jag något med ett nytt slags register men det verkar ha kommit 1909.
Men antar att det ändå har något med nytt sätt att registrera att göra?
Men varför, om man nu vill registrera byggnadsår, skriver man då ett som inte stämmer?
Om man inte vet - vilket jag tror att man gör med tanke på Sveriges alla register - , varför skriver man inte i stället ungefärligt år, rätt sekel eller ”före 1929” eller dylikt?
Sorry, många frågor, men räknar med bra svar från Flashback.

Man vet inte så sätter från när registret började
Citera
2024-03-12, 20:35
  #3
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Hej!

Som flitig besökare på Stockholms bostadsförmedling har jag länge noterat att många äldre hus står som byggnadsår 1929, även om det är uppenbart att de är byggda långt tidigare.
Varför har man satt byggår till 1929?
När jag googlade hittade jag något med ett nytt slags register men det verkar ha kommit 1909.
Men antar att det ändå har något med nytt sätt att registrera att göra?
Men varför, om man nu vill registrera byggnadsår, skriver man då ett som inte stämmer?
Om man inte vet - vilket jag tror att man gör med tanke på Sveriges alla register - , varför skriver man inte i stället ungefärligt år, rätt sekel eller ”före 1929” eller dylikt?
Sorry, många frågor, men räknar med bra svar från Flashback.
Beror kanske på fastighetsdeklarationens utformning: I deklarationen finns ett fält med beteckningen ”Värdeår”. Där anges fastighetens byggnadsår eller ”1929” om fastigheten tillkommit 1929 eller tidigare.

Varför man gör på det viset har jag ingen aning om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback