Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-03-14, 10:01
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Efter att ha funderat endel på detta så anser jag att detta med sexköp och prostitution bara är ett bevis på att det perfekta samhället inte existerar eller så är det en del av det perfekta samhället.

Tyvärr kommer det alltid att finnas folk som kommer att ha svårt att hitta en partner och leva ett "svenssonliv" av olika anledningar.
En del människor är bara inte gjorda för detta.
Hur skulle det egentligen se ut om exakt alla levde samma typ av liv?

Många har också flera trasiga förhållanden bakom sig vilket gör det svårt för dem att satsa allt igen och att bli accepterade av en ny partner.

Utan karusellen med prostitution och sexköp skulle väldigt många leva ensamma utan fysisk kontakt och hur värt är ett sådant liv att leva? Jag glorifierar inte sexindustrin men accepterar den som en naturlig del av samhället. Det handlar i det stora om behovet av mänsklig kontakt och det finns massor av människor som kan tänka sig att ge det mot betalning.
Att ignorera detta behov av mänsklig kontakt och intimitet är omänskligt och därav oxå helt omoraliskt ur ett mänskligt perspektiv.

Hur ser ni på saken?

Det har funnits i tusentals år och kommer aldrig att försvinna. Det finns så många olika anledningar till att en del köper och andra säljer. Omoraliskt eller inte... olagligt eller inte... det kommer alltid att ske.

Enligt min mening så borde man försöka att se till att det sker under så bra former som möjligt för de som säljer så att man i stor utsträckning slipper trafficking, våld och annan kriminalitet som en del tjejer utsätts för. Jag tycker att de har ordnat det rätt så bra i Nederländerna.
Citera
2024-03-16, 08:21
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Empati har med att man kan leva sig in i hur andra människor känner. Detta skiljer oss från djuren. Till frisören går man för att få en tjänst utförd. Skillnaden är när någon besöker en prostituerad, så är den personen i underläge. Man vet inte om hon ingår i trafficking, det finns ingen ömsesidigt. Hon far ofta illa och tvingas till saker och utsätts för våld av olika slag. Inget någon ska behöva utsättas för! Och heller inte vilken tjänst som helst!

Du pratar om saker som du inte har någon aning om och sprider de vanliga myterna! En prostituerad är inte per automatik i underläge och många som säljer sex hävdar istället att det ger dem makt.

Det är också en myt att prostituerad ofta "far illa", "tvingas till saker" och "utsätts för våld". Jag har hört sexarbetare beskriva att de blir bättre behandlade av sina kunder än av "karlarna på krogen". För ett tag sedan läste jag en Schweizisk vetenskaplig undersökning och i denna så var det huvudsakligen utanför prostitutionsmiljön som prostituerade var utsatta för våld, det vill säga det var makar och pojkvänner som stod för våldet!!
Citera
2024-03-17, 14:04
  #63
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Du pratar om saker som du inte har någon aning om och sprider de vanliga myterna! En prostituerad är inte per automatik i underläge och många som säljer sex hävdar istället att det ger dem makt.

Det är också en myt att prostituerad ofta "far illa", "tvingas till saker" och "utsätts för våld". Jag har hört sexarbetare beskriva att de blir bättre behandlade av sina kunder än av "karlarna på krogen". För ett tag sedan läste jag en Schweizisk vetenskaplig undersökning och i denna så var det huvudsakligen utanför prostitutionsmiljön som prostituerade var utsatta för våld, det vill säga det var makar och pojkvänner som stod för våldet!!
Kan du länka den schweiziska studien du refererar till så att vi andra också kan läsa den? Det är ju oerhört allvarligt att kvinnor i prostitution utsätts för våld både i prostitutionsmiljön och av närstående män, oavsett vem som utövar det mesta av våldet.
Citera
2024-03-17, 15:10
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Där tror jag faktiskt att du har fel, rätt rejält. Dom flesta gör det för att dom inte ser något annat alternativ till försörjning eller för finansiering av missbruk, eller ändå värre för att någon tvingar dom till det.

Att någon säljer lite närhet av fri vilja till någon som är i behov av det är inte det stora problemet, och troligen inte heller det vanligaste scenariot när det gäller prostitution.
Många skulle nog unna både säljare och köpare detta om det bara var den enda förekommande formen av prostitution.

Många som köper sex har redan ett förhållande, men får inte nog eller utlopp för perversa böjelser. Det har inget med närhet att göra, utan handlar egentligen om rena övergrepp mot betalning.
Utöver detta så omgärdas prostitutionen med massor av annan brottslighet.

Dom "intelligenta charmiga arbetsföra kvinnor" du talar om är en minoritet av lyxprostituerade som inte är den stora delen av problemet.
Det håller jag me dom o skulle inte betala för sånt men dom som gör det av fri vilja är inga problem,,
Knullar en del horor o blivit vän med några stycken o vi träffas ofta hålle elit till dom men skulle inte få för mig att stoppa kuken eller betala till kriminell verksamhet ,
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback