Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-11, 21:39
  #1
Medlem
Hej,

Då letar jag ny bil. Kör idag en Golf 2018 med ca 8000 mil på mätaren som är en grym bil på många sätt. Dock upplever jag den inte som den optimala pendlarbilen p.g.a. klen motoreffekt och manuell låda. Hamnar i mycket köer då jag kör på en väldigt trafikerad motorväg, och manuell låda kombinerat med inget vrid i botten av registret gör en galen.

Då jag kör ca 9 mil per dag så låter diesel rätt. Har heller ingen möjlighet att ladda billigt.

Kraven är nedan:
- Diesel (öppen för andra alternativ om totalkostnaden kan mäta sig)
- Minst 150 hk
- Automat
- Bekväma säten
- Låg ljudnivå
- Så låga miltal som möjligt (absolut max 12000)

Budget skulle jag vilja hålla inom 200-230k. Och skadar inte att ha lite maskinskada kvar.

Kollat mycket på nedan:
- V60 D3/D4 - ca 2018
- 320D med B47 motorn

Har ni några bra tips?
Citera
2024-03-13, 17:11
  #2
Medlem
IceEyess avatar
Mercedes av något slag (C- eller E-klass?). Dessa brukar vara idealiska på långfärd.
Citera
2024-03-13, 19:33
  #3
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Mercedes av något slag (C- eller E-klass?). Dessa brukar vara idealiska på långfärd.

Instämmer. En E-klass diesel är bland de bästa och snålaste dieslarna som finns på marknaden. Perfekt långfärdsbil.
Citera
2024-03-14, 19:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Instämmer. En E-klass diesel är bland de bästa och snålaste dieslarna som finns på marknaden. Perfekt långfärdsbil.

Har faktiskt sneglat åt Mercedeshållet.
Tycker dock det verkar i princip omöjligt att hitta ett fint exemplar inom min budget. De verkar för det mesta ligga på 250k +

Sedan är jag lite kluven gällande Mercedes dieselmotorer. I Sverige hör man alltid att det är riktigt bra maskiner. Men ser man till vad resten av världen säger så är de moderna dieselmotorerna högst upp på listan över vad man ska undvika från Mercedes pga kamkedjeras.

Så vet inte vad man ska lita på?
Citera
2024-03-14, 22:12
  #5
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAnotherSheep
Hej,

Då letar jag ny bil. Kör idag en Golf 2018 med ca 8000 mil på mätaren som är en grym bil på många sätt. Dock upplever jag den inte som den optimala pendlarbilen p.g.a. klen motoreffekt och manuell låda. Hamnar i mycket köer då jag kör på en väldigt trafikerad motorväg, och manuell låda kombinerat med inget vrid i botten av registret gör en galen.

Då jag kör ca 9 mil per dag så låter diesel rätt. Har heller ingen möjlighet att ladda billigt.

Kraven är nedan:
- Diesel (öppen för andra alternativ om totalkostnaden kan mäta sig)
- Minst 150 hk
- Automat
- Bekväma säten
- Låg ljudnivå
- Så låga miltal som möjligt (absolut max 12000)

Budget skulle jag vilja hålla inom 200-230k. Och skadar inte att ha lite maskinskada kvar.

Kollat mycket på nedan:
- V60 D3/D4 - ca 2018
- 320D med B47 motorn

Har ni några bra tips?
Varför inte en E-golf?
Då får Golfens alla fördelar som du har idag, plus bättre vridmoment, bättre acceleration, Automat, tystare etc,,
En E-golf från 2018-2021 har det större batteriet och klarar 15-20 mil, verklig körning.
Du får en fin E-GOLF 2019-2020 för mellan 200-250.000 kronor.
Dessutom låga ägandekosrnader.
Och tillförlitligheten och kvaliteten på E-golf är top notch, modellen är j princip felfri och har inte heller några barnsjukdomar eller övrigt.
Bättre pendlarbil är svår att hitta.
Citera
2024-03-16, 03:21
  #6
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Varför inte en E-golf?
Då får Golfens alla fördelar som du har idag, plus bättre vridmoment, bättre acceleration, Automat, tystare etc,,
En E-golf från 2018-2021 har det större batteriet och klarar 15-20 mil, verklig körning.
Du får en fin E-GOLF 2019-2020 för mellan 200-250.000 kronor.
Dessutom låga ägandekosrnader.
Och tillförlitligheten och kvaliteten på E-golf är top notch, modellen är j princip felfri och har inte heller några barnsjukdomar eller övrigt.
Bättre pendlarbil är svår att hitta.

Ja, en bättre beg. e-Golf är nog ett bra förslag i detta fallet. Skulle troligen fungera hyfsat som en bra och billig pendlarbil för TS enligt dennes behov. Kanske dock med reservation att TS önskar en bil med riktigt bra effekt. Då kanske en e-Golf är i klenaste laget. Kanske en beg. BMW i3S kan vara bättre.
Citera
2024-04-02, 01:52
  #7
Medlem
Rak dieselsexa från bmw, 325d, 330d, 335d, 530d 535d f80 respektive f10
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback