Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-15, 18:50
  #13
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Tror du minnena gör så mycket?
Spelar fortnite och tycker de laggar till och fps droppar ned ibland.

Eller behöver man kanske två ssd en med spelen på och en med bara operativt?

Jag gillar att spela Apex med hög fps/hz och har ägnat mig åt en del finlir på sistone för att få upp 0.1% lows så högt som möjligt för att få bort varje tillstymmelse till microstutters, och jag har lärt mig att vissa inställningar kan göra väldigt stor skillnad.

Se till att följande är aktivt i bios:

XMP (automatisk minnesöverklockning)
Resizeable bar/SAM (Smart Access Memory)
PBO (automatisk/dynamisk CPU-överklockning)

Och att följande är inaktiverat:
AMD cool and quiet

Jag gjorde det och fick upp mina 0.1% från typ 30-50fps till stabila 165fps.

Din dator är inte den nyaste, men det är en respektabel maskin som jag inte tycker du behöver uppgradera. Men om du vill ha nåt bättre skulle jag nog hellre hålla mig kvar på AM4 och köpa en 5800X3D istället då den fortfarande är typ top 5 av marknadens bästa spelprocessorer.
Citera
2024-03-15, 18:57
  #14
Medlem
Skulle jag var dig så byter jag ut moderkortet och CPU för de pengarna du har

en AMD Ryzen 9 7950X3D CPU
och sedan bara köp ett moderkort från ASUS som passar och behöver inte var något dyrt kort
Om du skall uppgradera GPU så måste du ha en större budget

ETT bra tips som jag nu läste ovan är ju att försöka lura på någon annan den dator så har du 20000kr för att köpa en helt ny dator
__________________
Senast redigerad av RommePerra 2024-03-15 kl. 19:00.
Citera
2024-03-15, 19:19
  #15
Medlem
Det vet jag inte om jag håller med om

CPU Benchmark
AMD Ryzen 7 5800X = 28000
AMD Ryzen 7 5800X3D = 28000

AMD Ryzen 9 7900X3D = 50000 = ett bra val som du gjort!
Det är den proppen som ger mest för pengarna

Finns även AMD Ryzen 9 7950X3D som är lite snabbare men då dyrare och då inte värt pengarna
__________________
Senast redigerad av RommePerra 2024-03-15 kl. 19:45.
Citera
2024-03-15, 19:27
  #16
Medlem
Om man skall ha en snabb GPU för minsta pengarna och mest möjlia prestanda så skulle jag köpa ett kort med GeForce RTX 4070 SUPER
__________________
Senast redigerad av RommePerra 2024-03-15 kl. 19:41.
Citera
2024-03-15, 19:34
  #17
Medlem
Lägg pengarna på en bra CPU och en bra GPU om du har 20000kr och sedan köp ett billigt moderkort
Du hör ju själv när man börjar riva i detta så kommer man bara få uppgradera allt Min dator kommer landa på strax 70000kr och då är inte skärmen och tangentbord mm med

Kolla in nedan datorer

https://www.ekwb.com/shop/gaming-pcs

Jag bygger min egen 😍😍

Lycka till mvh /Perra
__________________
Senast redigerad av RommePerra 2024-03-15 kl. 19:57.
Citera
2024-03-15, 22:48
  #18
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RommePerra
Det vet jag inte om jag håller med om

CPU Benchmark
AMD Ryzen 7 5800X = 28000
AMD Ryzen 7 5800X3D = 28000

AMD Ryzen 9 7900X3D = 50000 = ett bra val som du gjort!
Det är den proppen som ger mest för pengarna

Finns även AMD Ryzen 9 7950X3D som är lite snabbare men då dyrare och då inte värt pengarna

Vad testas i dessa benchmarks du hänvisar till? Det ser ut som att det är multithreading. Olika processorer är bra på olika saker. En 7900X3D är ungefär dubbelt så bra som en 5800X3D i flertrådade applikationer då den har fler och bättre kärnor.

Men den är i bara marginellt bättre än en 5800X3D när det kommer till spel. Ska TS rendera eller kompilera med datorn så kan en sån uppgradering vara motiverad, men inte om hen bara ska spela spel, eftersom det inte är en tillräckligt stor skillnad mellan processorerna för att motivera ett dyrt plattformsbyte.

I korthet: 5800X3D är ungefär lika bra som en 7900X3D när det kommer till spel. Att uppgradera CPU:n + moderkort + RAM-minnen är onödigt när hen lika gärna bara kan uppgradera CPU:n för att få samma resultat till mycket lägre pris och svinn.




https://www.tomshardware.com/reviews...x3d-cpu-review

Citat:
Average FPS - Entire Test Suite

1080p

7900X3D - 214
5800X3D - 194

1440p

7900X3D - 201
5800X3D - 192
Citera
2024-03-16, 07:21
  #19
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag gillar att spela Apex med hög fps/hz och har ägnat mig åt en del finlir på sistone för att få upp 0.1% lows så högt som möjligt för att få bort varje tillstymmelse till microstutters, och jag har lärt mig att vissa inställningar kan göra väldigt stor skillnad.

Se till att följande är aktivt i bios:

XMP (automatisk minnesöverklockning)
Resizeable bar/SAM (Smart Access Memory)
PBO (automatisk/dynamisk CPU-överklockning)

Och att följande är inaktiverat:
AMD cool and quiet

Jag gjorde det och fick upp mina 0.1% från typ 30-50fps till stabila 165fps.

Din dator är inte den nyaste, men det är en respektabel maskin som jag inte tycker du behöver uppgradera. Men om du vill ha nåt bättre skulle jag nog hellre hålla mig kvar på AM4 och köpa en 5800X3D istället då den fortfarande är typ top 5 av marknadens bästa spelprocessorer.

Tack för du tog dig! Ska kolla igenom detta du tipsat om. Inte lätt när man varit ifrån branschen så länge.
Citera
2024-03-16, 08:31
  #20
Medlem
Tfvhts avatar
Tycker att uppgradera till något annat än 7800x3d för spel är onödigt, eller för den delen processor överhuvudtaget i detta fall. Vill du få fart på processorn så är 5700x3d mycket mer värt. I 1440p kommer ett nytt grafikkort göra mer skillnad, 6750 xt är mer efter än en 5800x då.

Hade jag varit dig hade jag gått in på Sweclockers marknad och leta ett begagnat grafikkort. AMD 7800 xt eller Nvidia 4070 ger ungefär 25% mer FPS än det du har nu, men ett 7900 xt/xtx hade gett runt 50% mer.

Är det fast besluten på ny prolle så är mitt tips detta: https://www.inet.se/kundvagn/visa/ym...J-vmc/redright

Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Tror du minnena gör så mycket?
Spelar fortnite och tycker de laggar till och fps droppar ned ibland.

Eller behöver man kanske två ssd en med spelen på och en med bara operativt?
Minnen gör en del, men det hjälper främst att ge än högre lägsta FPS oftast. Dina minnen är slöaste laget egentligen, rekommenderad minnen för AMD 5000 serie är 3600MHz typ cl17.
Nej det behöver du inte, en SSD är så pass snabb att det inte är några problem.

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag gillar att spela Apex med hög fps/hz och har ägnat mig åt en del finlir på sistone för att få upp 0.1% lows så högt som möjligt för att få bort varje tillstymmelse till microstutters, och jag har lärt mig att vissa inställningar kan göra väldigt stor skillnad.

Se till att följande är aktivt i bios:

XMP (automatisk minnesöverklockning)
Resizeable bar/SAM (Smart Access Memory)
PBO (automatisk/dynamisk CPU-överklockning)

Och att följande är inaktiverat:
AMD cool and quiet

Jag gjorde det och fick upp mina 0.1% från typ 30-50fps till stabila 165fps.

Din dator är inte den nyaste, men det är en respektabel maskin som jag inte tycker du behöver uppgradera. Men om du vill ha nåt bättre skulle jag nog hellre hålla mig kvar på AM4 och köpa en 5800X3D istället då den fortfarande är typ top 5 av marknadens bästa spelprocessorer.

Mycket bra tips! Vill bara tillägga lite smått att TS ska välja profil 1 utav XMP samt att prova manuellt mata in PPT: 95(W) TDC: 60(A) EDC: 90(A).
Citera
2024-03-16, 19:24
  #21
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tfvht
Tycker att uppgradera till något annat än 7800x3d för spel är onödigt, eller för den delen processor överhuvudtaget i detta fall. Vill du få fart på processorn så är 5700x3d mycket mer värt. I 1440p kommer ett nytt grafikkort göra mer skillnad, 6750 xt är mer efter än en 5800x då.


Tackar så galet mycket! Då har jag lite och pyssla med!
Blir nog ett nytt grafikkort 7900 xtx tittat runt lite på detta. Väntar med uppgradering av moderkort och problem. Får väl bli nya minnen med 32gb.
Men moderkortet klarar 3600hz? Har du några att rekommendera?
Citera
2024-03-18, 02:16
  #22
Medlem
Tfvhts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Tackar så galet mycket! Då har jag lite och pyssla med!
Blir nog ett nytt grafikkort 7900 xtx tittat runt lite på detta. Väntar med uppgradering av moderkort och problem. Får väl bli nya minnen med 32gb.
Men moderkortet klarar 3600hz? Har du några att rekommendera?
Låter bra, tänk på att du kan behöva uppgradera nätaggregatet då dock.
Japp, frågan är om processorn klarar det, men det är väldigt få som inte gör det.

Dom här är rätt trevliga.
https://www.inet.se/produkt/5304054/...cl-16-renegade
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback