Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-14, 08:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Devin kommer inte att ta några jobb (det kommer alltid finnas något företag som går på hypen). Den saknar egenskapen att kunna be om förtydliganden, ställa följdfrågor, att kunna lista ut vad som faktiskt efterfrågas.

Vi har redan testat att använda programmerare som endast gör exakt det som köparen ber om (när vi outsourcade all utveckling till Indien) och resultatet blev allt som oftast en hög med skit.

På sin höjd är den ett verktyg för att automatisera tråkigare uppgifter så att mänskliga utvecklare kan fokusera på viktigare uppgifter.

Det krävs större framsteg innan AI kan ersätta människor i yrken av mer komplex natur. Jag säger alltså inte att systemutveckling är speciellt komplicerat, men det är för komplext och varierande för att en AI av dagens mått ska kunna utföra det bättre än människor.

Den ställer ju flera följdfrågor om du tittar på några av videoklippen som publicerats. Finns ju även andra AI-projekt som är ännu noggrannare med följdfrågor. GPT-Pilot för att nämna något (https://github.com/Pythagora-io/gpt-pilot).

Även om alla dessa AI-verktyg idag fungerar som komplement till programmerare är jag övertygad om att de om något år eller så sannolikt är tillräckligt kapabla att programmera hela projekt.

Någon skrev att kvaliteten på kod försämrats sedan intåget av AI, vilket möjligtvis är sant, men även AI modeller lär sig ju skriva kod mycket bättre och säkrare, så detta är rimligtvis bara en fas.

Om några år kanske alla kan nyttja dessa verktyg för att skriva hela projekt utan att själva kunna någonting alls om programmering. Jag är inte särskilt orolig över det, då det medför enorma möjligheter för människor. Försörjer man sig som programmerare skulle jag dock vara något mer orolig, men att ny teknik introduceras som tar bort många jobb är inte direkt ett nytt fenomen.
Citera
2024-03-14, 09:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Den ställer ju flera följdfrågor om du tittar på några av videoklippen som publicerats. Finns ju även andra AI-projekt som är ännu noggrannare med följdfrågor. GPT-Pilot för att nämna något (https://github.com/Pythagora-io/gpt-pilot).

Även om alla dessa AI-verktyg idag fungerar som komplement till programmerare är jag övertygad om att de om något år eller så sannolikt är tillräckligt kapabla att programmera hela projekt.

Någon skrev att kvaliteten på kod försämrats sedan intåget av AI, vilket möjligtvis är sant, men även AI modeller lär sig ju skriva kod mycket bättre och säkrare, så detta är rimligtvis bara en fas.

Om några år kanske alla kan nyttja dessa verktyg för att skriva hela projekt utan att själva kunna någonting alls om programmering. Jag är inte särskilt orolig över det, då det medför enorma möjligheter för människor. Försörjer man sig som programmerare skulle jag dock vara något mer orolig, men att ny teknik introduceras som tar bort många jobb är inte direkt ett nytt fenomen.
De videor jag har sett har jag inte sett några följdfrågor ställas från Devin, men jag kan ju ha missat något.
Det jag menar är dock snarare att den måste kunna ställa följdfrågor grundat i domänkunskap. Det är ju sällan man sitter och utvecklar applikationer i ett vakuum, utan det finns ju mycket utomstående faktorer som spelar in på hur en app/tjänst bör utvecklas.

Jag gillar absolut idén bakom Pythagora.ai bättre än det jag hittills sett av Devin, men jag misstänker att den lider av samma problematik gällande domänkunskap och att ställa relevanta följdfrågor etc.

Jag tror att det finns god potential för att använda dessa som hjälpmedel, men det vore ett misstag av industrin att ersätta juniora utvecklare med AI så länge det kommer behövas människor som kan programmera.
Citera
2024-03-17, 23:48
  #15
Medlem
Intressant artikel som jag nyss hittade som handlar om hur de fåtal som fått Early Access upplever det. Sammanfattningsvis mycket bättre än förväntat, men också väldigt långsam.

https://favtutor.com/articles/devin-ai-early-insights/
Citera
2024-03-19, 11:41
  #16
Medlem
En video som berättar en minst sagt fascinerande historia om Scott Wu som är CEO på Cognition Labs samt hans bror och det övriga teamet i bolaget.

Lite kortfattat är Scott Wu vad som närmast kan beskrivas som ett av vår tids genier. Vunnit VM i mattematik tre år i rad, började programmera som 12-åring och visat prov på minst sagt enorm skicklighet även inom detta område.

I videon får man också se hur han i åttonde klass är med i en mattematik-tävling och sopar mattan med sin motståndare. Kan inte låta bli annat än fascinerad. Även hans bror verkar vara extremt kompetent, och det gäller också hela teamet på detta, fram tills nyligen helt okända Startup.

Tydligen har hans talang inte gått helt obemärkt förbi då han lyckats locka över tunga investerare till sitt bolag, exempelvis från Peter Thiel, killen som tidigt hjälpte Musk att finansiera PayPal, men också varit med och finansierat Twitter, FaceBook, SpaceX mfl…

Titta på videon och bedöm själva. När jag såg demot på Devin AI blev jag smått nyfiken. Därför jag startade tråden, men efter att ha sätt denna video känner jag mig ganska säker på att detta faktiskt kan bli ”the next big thing…” inom AI.

Se och bedöm själva och skriv vad ni tycker: https://youtu.be/EOampe5_ONM?si=dVkUdnhB2ZZHoGqU
Citera
2024-04-19, 21:35
  #17
Medlem
Allt verkar ha varit fejk.
Citera
2024-04-20, 09:35
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Allt verkar ha varit fejk.
Inte fejk, men de har inte varit ärliga med vad den faktiskt har gjort.
Citera
2024-04-20, 15:18
  #19
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Allt verkar ha varit fejk.

Nästan allt som marknadsförs inom AI, speciellt från företag som kommer från ingenstans är kraftigt överdrivet. Tekniken är inte där man försöker få det att se ut att vara marknadsföringsmässigt inget konstigare än så det är bara märkligt att samma puckon går på det om och om igen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback