Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-13, 20:18
  #13
Medlem
Gosifs avatar
Laptop är värdelöst om det inte är för skolan.

Stationär är lätta att bygga/köpa paket..
Citera
2024-03-14, 00:57
  #14
Medlem
PalmeKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ungefär som jag då. GPU räcker med ett cirkus 4-5000:-
CPU runt 4000:- Alla de andra grejorna kanske 5000:- tillsammans.
+lite kylpasta och en noctua 15-kylare.. :-)
15000kr stämmer nog bra som budget.

30.000/40.000 om man kör lapp-topp.

Min gpu kostade 1500:- , enda orsaken att jag har extern gpu är för flera skärmar.
Citera
2024-03-14, 08:06
  #15
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlovs2000
...om man jämför dator med samma specs? Finns det någon "faktor" typ bärbara är 1.4 ggr dyrare eller så som man kan utgå ifrån om ni förstår vad jag menar?

Nej det finns ingen sådan faktor och "samma specs" är det ju i princip aldrig frågan om heller. Även om det skulle sitta samma komponenter i båda så påverkar värmeutvecklingen och kylförmågan prestandan och de kommer definitivt att skilja sig åt mellan maskiner som är fysiskt olika.

Varför öht hänga upp sig på prisskillnaden? Bättre att tänka igenom vad det är man behöver eller uppskattar mest. Att kunna jobba med datorn på olika ställen enkelt, stor skärm, bra arbetsergonomi, "footprint", låg ljudnivå etc etc.

Bärbart kommer i princip alltid att vara dyrare och ha kortare livslängd.
Citera
2024-03-14, 09:14
  #16
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Varför öht hänga upp sig på prisskillnaden? Bättre att tänka igenom vad det är man behöver eller uppskattar mest. Att kunna jobba med datorn på olika ställen enkelt, stor skärm, bra arbetsergonomi, "footprint", låg ljudnivå etc etc.

Bärbart kommer i princip alltid att vara dyrare och ha kortare livslängd.
Det första du säger stämmer till hundra procent. Istället för att fokusera på prestanda så fokusera på behov och förutsättningar.

Sedan vet jag väl inte riktigt om jag håller med om detta med livslängd. Det har hänt massor med bärbara datorers hållbarhet och de flesta av dessa kommer överleva sin praktiska livslängd. Samma sak gäller priset, idag går det att köpa en helt ok bärbar dator för runt 6000 kronor. Tag som exempel denna från Power:

https://www.power.se/datorer-och-sur...tor/p-1462325/

Hur mycket stationär dator får du för samma summa? Här är en av de billigaste från Power som ändå har en Core- eller Ryzen-processor.

https://www.power.se/datorer-och-sur...tor/p-1881881/

Samma summa som den bärbara, och då saknar den stationära mus/tangentbord/skärm/högtalare.
Citera
2024-03-14, 09:37
  #17
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det första du säger stämmer till hundra procent. Istället för att fokusera på prestanda så fokusera på behov och förutsättningar.

Sedan vet jag väl inte riktigt om jag håller med om detta med livslängd. Det har hänt massor med bärbara datorers hållbarhet och de flesta av dessa kommer överleva sin praktiska livslängd. Samma sak gäller priset, idag går det att köpa en helt ok bärbar dator för runt 6000 kronor. Tag som exempel denna från Power:

https://www.power.se/datorer-och-sur...tor/p-1462325/

Hur mycket stationär dator får du för samma summa? Här är en av de billigaste från Power som ändå har en Core- eller Ryzen-processor.

https://www.power.se/datorer-och-sur...tor/p-1881881/

Samma summa som den bärbara, och då saknar den stationära mus/tangentbord/skärm/högtalare.

När det gäller livslängd så grunnar jag det på min egen erfarenhet och det behöver naturligtvis inte stämma för alla andra men om man använder en bärbar som det den är tänkt för (ej i permanent clampdown) så blir det ju oundvikligt mekaniskt slitage på ett sätt som inte drabbar stationära maskiner. Utöver det så är de flesta bärbara datorer utsatta för högre intern värme pga sämre kylning och värme påverkar livslängden på elektroniska komponenter . . .
Citera
2024-03-14, 09:38
  #18
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Laptop är värdelöst om det inte är för skolan.

Stationär är lätta att bygga/köpa paket..

Ja visst ... på samma sätt som mobiltelefon är värdelöst för vissa.

Visst är det lätt att bygga stora åbäken och jag har själv byggt mängder med datorer genom åren men nu är det ett helt ointressant alternativ för mig personligen när de riktigt små datorerna (Nuc's, Mac minis mfl) har blivit så bra och prisvärda.
__________________
Senast redigerad av invandrar-leffe 2024-03-14 kl. 09:48.
Citera
2024-03-14, 10:10
  #19
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Ja visst ... på samma sätt som mobiltelefon är värdelöst för vissa.

Visst är det lätt att bygga stora åbäken och jag har själv byggt mängder med datorer genom åren men nu är det ett helt ointressant alternativ för mig personligen när de riktigt små datorerna (Nuc's, Mac minis mfl) har blivit så bra och prisvärda.

Inget fel på Nuc’s/minis men laptop som sagt
Citera
2024-03-15, 21:45
  #20
Medlem
Skall du ha en riktig speldator så då är INTE EN BÄRBAR DATOR ETT ALTERNATIV!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback