Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-13, 13:14
  #1
Medlem
Vilka städer är säkra / sevärda nuförtiden ? Inte varit utomlands i Europa sen 2016 då jag var i Paris, och dit åker jag inte igen tack vare MENA folket mer eller mindre hade invaderat staden och situationen har knappast blivit bättre dom senaste 6 åren.

Så förslag på städer där :

1. Lite eller minimalt med MENA folk.
2. Hyfsat väder
3. Billigt och gärna stort öl utbud.
4. Vi kommer åka med tjejerna ( 7&9 år ) , gärna lite aktiviteter som passar barn i den åldern.
5. Trevligt folk.
Citera
2024-03-13, 13:31
  #2
Medlem
Kantarellgudens avatar
Östeuropa om du inte gillar invandrare, men det är mycket slum där, så västeuropa är ändå att föredra helt klart, men du gillar ju inte invandrare så det blir ju ett problem.
Citera
2024-03-13, 13:35
  #3
Medlem
SmegmaFris avatar
När reser du?
Just nu är inte vädret någon höjdare, och jag har ingen koll på barnbiten, men Krakow är underbart för det andra du söker.
Vacker stad, och du blir nästan chockerad när du får en en person med en annan hudfärg än vit efter någon vecka.
Värt att tänka på är att detta då högst sannolikt är en turist som därmed är fullt kapabel att uppföra sig.
Citera
2024-03-13, 13:53
  #4
Avstängd
CarlvonRosens avatar
Budapest eller Wien
Citera
2024-03-13, 14:06
  #5
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Östeuropa om du inte gillar invandrare, men det är mycket slum där, så västeuropa är ändå att föredra helt klart, men du gillar ju inte invandrare så det blir ju ett problem.

Östeuropeiska huvudstäder är ingen slum om du inte åker ut till någon förort. Centrala Warszawa, Budapest, Vilnius, Riga etc. är alla renare och säkrare än centrala Stockholm.

Till och med Kiev är förmodligen säkrare just nu än åtminstone Malmö.
Citera
2024-03-13, 15:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
När reser du?
Just nu är inte vädret någon höjdare, och jag har ingen koll på barnbiten, men Krakow är underbart för det andra du söker.
Vacker stad, och du blir nästan chockerad när du får en en person med en annan hudfärg än vit efter någon vecka.
Värt att tänka på är att detta då högst sannolikt är en turist som därmed är fullt kapabel att uppföra sig.

28-31 mars.

Krakow låter som en trevlig plats så det ska vi kolla närmare på
Citera
2024-03-13, 15:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonRosen
Budapest eller Wien

Har du några tips på hotell eller restauranger ?
Citera
2024-03-13, 15:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Östeuropeiska huvudstäder är ingen slum om du inte åker ut till någon förort. Centrala Warszawa, Budapest, Vilnius, Riga etc. är alla renare och säkrare än centrala Stockholm.

Till och med Kiev är förmodligen säkrare just nu än åtminstone Malmö.

Enig, varit till Riga många gånger, skulle utan problem kunna släppa lös ungarna på stan i ett par timmar , skulle inte ens under knivhot låta dom gå på andra sidan gatan i Stockholm.
Citera
2024-03-13, 15:08
  #9
Avstängd
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
Har du några tips på hotell eller restauranger ?

Wien finns ju MENA i men inte så mkt i city, mer ytterområden där finns ju det mesta att se och göra. Bara googla. De har typ 10 bra museers, spanska ridskolan, Belvedere, Schönbrunn, och en nöjespark som jag glömt namnet på. Eller bara flanera i staden och njuta av arkitekturen. Äta en Pretzl eller Schnitzel med en liter bira.

Budapest är billigare än Wien och har nästan noll MENA. De har publika bad vilket är lite småmysigt.


Restaurang mässigt så får du nog bra var än du går om det är i kärnan. Hotell vet jag inte bor hos släkt/vänner när jag besöker. Men testade airbnb i Budapest en gång det var nice.
Citera
2024-03-18, 06:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
Enig, varit till Riga många gånger, skulle utan problem kunna släppa lös ungarna på stan i ett par timmar , skulle inte ens under knivhot låta dom gå på andra sidan gatan i Stockholm.

Riga e fullt med aggressiva pundare,kriminella och konstigt folk.

Då är tallin bättre på den sidan.
Citera
2024-03-18, 07:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Riga e fullt med aggressiva pundare,kriminella och konstigt folk.

Då är tallin bättre på den sidan.

Vi stötte på EN full/drogpåverkad under dom 4 dagarna vi var där som tiggde pengar, hellre det än bli rån-bög-mördad av nå kaosblattar i valfri huvudstad i Europa.
Citera
2024-03-18, 07:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
Vi stötte på EN full/drogpåverkad under dom 4 dagarna vi var där som tiggde pengar, hellre det än bli rån-bög-mördad av nå kaosblattar i valfri huvudstad i Europa.

Jag blev jagad av en typ som trodde jag var nån annan när jag sprang mot busshållplatsen och började käfta emot att jag visst var den andra typen och att jag bara låtsades prata engelska.

Tur var så var det en polisbil som stod där och de plockade in honom.

Sen fanns det halvsönderslagna fönster å massor me konstigt folk.
Första taxin jag tog överdebiterade mig nå enormt.(man ska inte plocka taxi utanför bussterminalen)

Nä tillexempel budapest är 100gånger bättre.
Säkert att promenera överallt på natten vilket man defintivt inte kan säga om riga.
Deras hemlösa är heller aldrig aggressiva utan är tacksamma om de får en slant.
__________________
Senast redigerad av Blatteman 2024-03-18 kl. 07:42.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3594260

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback