Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-13, 18:34
  #1
Medlem
Soetroevs avatar
Jag har märkt att många inom den autonoma vänstern motiverar fysiskt våld med att de själva (eller grupper de värnar om) utsätts för ”systematiskt” våld. Dvs ”rasistiskt våld”, ”klassvåld” etc.

Googlar man ”våld” så kommer det upp en massa olika definitioner. Psykologiskt våld, ekonomiskt våld m.m. Men är det verkligen våld?

Låt oss säga att jag betalar ockerhyra för min lägenhet. Har jag då rätt att spöa min hyresvärd för att han utsätter mig för ”ekonomiskt våld”?
Eller om jag kallar en svart person för ”neger” och han då har rätt att puckla på mig i ”självförsvar”?

Jag förvånas över att så pass många inom vänstern tänker så här. Är inte detta bara ett sätt att legitimera en överreaktion på något man kan lösa rättsligt eller genom diskussion?
Kan ni motivera detta för mig?
Citera
2024-03-13, 18:56
  #2
Medlem
Pratar du om våld, eller våld av högern/systematiskt våld som om det vore en myt?

Är du en idiot?
Förklara motsatsen för dig själv sen ändra plats på orden vänster och höger hur du än vill.
Citera
2024-03-13, 19:10
  #3
Medlem
Soetroevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Pratar du om våld, eller våld av högern/systematiskt våld som om det vore en myt?

Är du en idiot?
Förklara motsatsen för dig själv sen ändra plats på orden vänster och höger hur du än vill.

Idiot kan du vara själv.

Det enda jag syftar på i min frågeställning är om det är försvarbart att svara med fysiskt våld på någonting som inte är fysiskt.
Citera
2024-03-13, 19:12
  #4
Medlem
Strandpojkes avatar
Nej ingen har rätt att ta till våld mer än som försvar i nödvärn. varken vänster, höger eller flyktingar och diverse troende muslimer och annat.
Man har egentligen rätt till våld eftersom ingen kan veta om det är brottsligt förrän sista instans har avgjort saken och dom vunnit laga kraft men att medvetet inse att man begår brott men trots det göra det kan enligt mig inte anses som något annat än fel även om det inte blir brottsligt förrän domstol dömt.

Massmord är lagliga och inte brottsligt. Morden svävar i ett potentiellt brott tills saken är avgjord. Sen finns en gråzon att om nån hotar mig nu ska du vräkas eller ska portas från vår affär så får man väl fundera på vad som är rätt, och vad som inte är det.
Jag trodde mig en gång ha rätt till våld eftersom en person påstod att denna hade grillat igelkottar men det fanns inga bevis mer än utsagor och ord som inte var några bevis. Till sist insåg jag att det var jag som hade fel. Jag agerade på känslor, tro och på dennes osanningar men jag har lärt mig att inte göra sådana misstag. Jag kan inte veta vad som är sant eller bara ord och dessutom är jag inte polis.
__________________
Senast redigerad av Strandpojke 2024-03-13 kl. 19:32.
Citera
2024-03-13, 19:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soetroev
Idiot kan du vara själv.

Det enda jag syftar på i min frågeställning är om det är försvarbart att svara med fysiskt våld på någonting som inte är fysiskt.

Klart det är. Enligt lag också. Men inte i ditt idiot exempel
Citera
2024-03-13, 21:00
  #6
Medlem
NordicNewsOutlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soetroev
Jag har märkt att många inom den autonoma vänstern motiverar fysiskt våld med att de själva (eller grupper de värnar om) utsätts för ”systematiskt” våld. Dvs ”rasistiskt våld”, ”klassvåld” etc.

Googlar man ”våld” så kommer det upp en massa olika definitioner. Psykologiskt våld, ekonomiskt våld m.m. Men är det verkligen våld?

Låt oss säga att jag betalar ockerhyra för min lägenhet. Har jag då rätt att spöa min hyresvärd för att han utsätter mig för ”ekonomiskt våld”?
Eller om jag kallar en svart person för ”neger” och han då har rätt att puckla på mig i ”självförsvar”?

Jag förvånas över att så pass många inom vänstern tänker så här. Är inte detta bara ett sätt att legitimera en överreaktion på något man kan lösa rättsligt eller genom diskussion?
Kan ni motivera detta för mig?
Vänstern menar på att de är i direkt förtryck av den kapitalistiska staten/världsordningen. Eftersom de är förtryckta kommer de alltid sparka uppåt, och därmed är våldet att klassificera som självförsvar.
Svaret är ja på båda dina exempel.

Om en hyresvärd utnyttjar och förtrycker människor, exempelvis fattiga och kanske flyktingar som kommit hit, då kan du som vänster först organisera er och försöka den lagliga vägen för att till slut använda våld.

Om du är en rasist ska du misshandlas, leva i fruktan och i vissa fall även dödas, detta enligt vänsterns propaganda.
Citera
Motvillig1.2s avatar

Moderatormeddelande

Postat av Motvillig1.2 2024-03-14, 02:40
Moderator
Redigerade rubriken från "Det här med våld".
2024-03-19, 18:21
  #8
Medlem
Vansterkollens avatar
Här är ett bra exempel på vänsterns definition av våld.

Den danska AFA-gruppen Revolutionära Antifascister skrev här om dagen på Instagram att alla antifascistiska fångar måste släppas från fängelset. Som exempel tar de upp några av de som greps, och fängslades, efter att i Budapest förra året grovt misshandlat flera.

Om ni inte vet vad jag menar så se detta videoklipp först. En övervakningskamera fångar hur ett ett större antal maskerade vänsterextremister grovt slår sönder och samman en man med batong och tårgas. Anledningen? De trodde han var en "nazist". Mannen var egentligen bara en butiksägare.
https://twitter.com/MrAndyNgo/status...76597817446552

När mannen ligger på marken och får batongslag inmatade i skallen så försöker han naturligtvis skydda sig. Då tar två vänsterextremister tag i hans händer och armar så att ansiktet blottas på nytt, och den tredje vänsterextremisten fortsätter mata in slag. De avslutar attacken med att spreja tårgas på mannen.

Några av dessa vänsterextremister greps och släpptes sedan.
Några sitter fortfarande fängslade.

Så hur porträtterar då AFA-gruppen Revolutionära Antifascister detta? Jo, som användaren ovan redan skrivit, som "självförsvar".

https://www.instagram.com/p/C4qS4Zws1I2/
Citat:
Free our comrades jailed for anti-fascist self-defence in relation to the fascist "Day of Honor" in Budapest! No one deserves a jail cell, but fascists deserve what's coming for them! No one is free until all are free!

Det var alltså självförsvar när ett tiotal maskerade vänsterextremister slog sönder denna butiksägare.

Sidnot: Gruppen som utfört dessa attacker heter Hammerbande och har fått stort stöd av Mathias Wåg, AFA, Anarkism.info, podcasten Komintern osv. En artikel som Avmaskerat skrivit om gruppen finns tillgänglig här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback