Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-16, 07:49
  #1
Medlem
Eftersom deras argument ofta är att kvinnor kommer fara illa betyder det
att kvinnor inte är tillräckligt "mogna" för att planera och ta vettiga beslut i deras liv?

Dvs att det är pga att kvinnan är svag och dum så att hon inte kan göra bra beslut och därför så väljer hon
prostitution (inga andra förklaringar kan finnas), något som hon så klart aldrig skulle välja själv (en kvinna kan inte välja sånt själv).

Vad tycker ni?
Citera
2024-03-16, 07:55
  #2
Medlem
Väldigt mycket av modern feminism blir bara begripligt om man utgår från att feministerna ser kvinnor som viljelösa, omyndigförklarade individer som måste skyddas från sig själva.

Det sagt så är det väl ganska skönt att vi slipper Red Light District och liknande misär i Sverige.

Sexköpslagen har enorma brister men är kanske trots allt att föredra framför att ha laglig/öppen prostitution i Sverige.
Citera
2024-03-16, 08:00
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Eftersom deras argument ofta är att kvinnor kommer fara illa betyder det
att kvinnor inte är tillräckligt "mogna" för att planera och ta vettiga beslut i deras liv?
Vad tycker ni?
Inte kvinnor, generellt men deras hallickar.
Inte kvinnor generellt utan de som är beroende av droger
Inte kvinnor generellt utan de som behöver mer pengar.
---------------
Så det har inte med mogenhet att göra.
Å kvinnorna är lika mogna överallt.
Lite mer mogna här i landet än i många andra om man med mogen avser att mena insikten om jämlikhet
Citera
2024-03-16, 08:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Väldigt mycket av modern feminism blir bara begripligt om man utgår från att feministerna ser kvinnor som viljelösa, omyndigförklarade individer som måste skyddas från sig själva.

Det sagt så är det väl ganska skönt att vi slipper Red Light District och liknande misär i Sverige.

Sexköpslagen har enorma brister men är kanske trots allt att föredra framför att ha laglig/öppen prostitution i Sverige.

Det du säger är att en kvinnosyn som säger att "kvinnor är som viljelösa, omyndigförklarade individer som måste skyddas från sig själva" gör ett samhälle bättre?
Citera
2024-03-16, 08:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Det du säger är att en kvinnosyn som säger att "kvinnor är som viljelösa, omyndigförklarade individer som måste skyddas från sig själva" gör ett samhälle bättre?

Nja, det jag säger är att feministerna som under lång tid haft väldigt stort inflytande i Sverige är kort sagt dumma i huvudet. Men att det rätta därmed inte nödvändigtvis är att göra motsatsen till vad de gör.

Prostitution har alltid funnits och kommer alltid finnas, det ligger i den mänskliga naturen. Men när man rest runt lite och kan jämföra hur det ser ut i olika länder så föredrar jag Sverige framför länder där det är lagligt.
Citera
2024-03-16, 08:58
  #6
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Eftersom deras argument ofta är att kvinnor kommer fara illa betyder det att kvinnor inte är tillräckligt "mogna" för att planera och ta vettiga beslut i deras liv?
Vad tycker ni?
Nä man har sämre syn på männen kanske och har därför kriminaliserat köp av prostitution.
Man kan nämligen inte lita på att männen avstår från att köpa sex utan att det klassas som ett brott.
Ja inte ens då.
Män är ju så opålitliga att de skiter i om det är en flicka som tvångsrekryterats av slavisk maffia och lever i misär i Bredäng med särade ben 24/7.
Så hon kan ju sitta där och "planera och ta vettiga beslut" utan att det har någon betydelse alls.
Citera
2024-03-16, 09:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Eftersom deras argument ofta är att kvinnor kommer fara illa betyder det
att kvinnor inte är tillräckligt "mogna" för att planera och ta vettiga beslut i deras liv?

Dvs att det är pga att kvinnan är svag och dum så att hon inte kan göra bra beslut och därför så väljer hon
prostitution (inga andra förklaringar kan finnas), något som hon så klart aldrig skulle välja själv (en kvinna kan inte välja sånt själv).

Vad tycker ni?

Jag tycker att kvinnosynen du nämner överlag låter som ett sunt förhållningssätt baserat på verkligheten. Förstår inte vad som skulle vara "dåligt" med det?

Det finns undantag men överlag är kvinnor inte så jävla bra på att förstå konsekvenserna av sina handlingar så därför är det sunt att i någon mån tygla dem.
Citera
2024-03-16, 17:27
  #8
Medlem
Sexköp är lagligt i länder där de styrande vill att sexarbetare ska ha det så bra som möjligt. Det handlar om skadereducering. Det bygger på en pragmatisk attityd att prostitution inte kommer att försvinna. En kriminalisering innebär att versamheten går under jorden och att de trevliga kunderna försvinner. Snälla gossar besöker ju inte en olaglig bordell. I Sverige har vi en ohelig allians mellan radikalfeminister och konservativa moralister inklusive den kristna högern.
Citera
2024-03-16, 18:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Eftersom deras argument ofta är att kvinnor kommer fara illa betyder det
att kvinnor inte är tillräckligt "mogna" för att planera och ta vettiga beslut i deras liv?

Dvs att det är pga att kvinnan är svag och dum så att hon inte kan göra bra beslut och därför så väljer hon
prostitution (inga andra förklaringar kan finnas), något som hon så klart aldrig skulle välja själv (en kvinna kan inte välja sånt själv).

Vad tycker ni?

Sexköpslagen fungerar sisådär... Just för lagen som ska skydda dem mest utsatta inte skyddar. Det finns massor med olika faktorer som skulle tyda på att kvinnor kanske har drogproblematik eller kanske är i ett förhållande där killen "tvingar" kvinna eller som populismen så mycket vill framstå, att det är brottsorganiserat.

Prostitution handlar om att sälja exempelvis sexuella tjänster. Onlyfans kvinnor, vad säger lagen om att dessa säljer bilder/filmer till män, ska vi fånga in alla män som håller på sådär lär det bli väldigt tufft.
https://svenska.se/saob/?sok=prostitution&pz=4

Jag vet inte vart jag står i den frågan. Men om ens mamma, syster, kusin eller någon närstående hade gjort detta självmant hade jag faktiskt inte tagit personen seriöst och kanske känt skam känsla. Den som inte hade gjort detta, vill jag gärna veta hur personen tänker.
Citera
2024-03-16, 19:02
  #10
Medlem
Jag vet inte vart jag står i den frågan. Men om ens mamma, syster, kusin eller någon närstående hade gjort detta självmant hade jag faktiskt inte tagit personen seriöst och kanske känt skam känsla. Den som inte hade gjort detta, vill jag gärna veta hur personen tänker.[/quote]

Det är en vanlig fråga man får. "Skulle du vilja att din dotter var prostituerad?" I stället ska man fråga "Om din dotter var prostituerad skulle du vilja att hon var en del av en underjordisk kriminell verksamhet eller att hon jobbade på en statligt kontrollerad bordell där det finns ett skydd för både den säljande och den köpande parten?"
Citera
2024-03-17, 18:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrbitAroundSound
Jag vet inte vart jag står i den frågan. Men om ens mamma, syster, kusin eller någon närstående hade gjort detta självmant hade jag faktiskt inte tagit personen seriöst och kanske känt skam känsla. Den som inte hade gjort detta, vill jag gärna veta hur personen tänker.

Det är en vanlig fråga man får. "Skulle du vilja att din dotter var prostituerad?" I stället ska man fråga "Om din dotter var prostituerad skulle du vilja att hon var en del av en underjordisk kriminell verksamhet eller att hon jobbade på en statligt kontrollerad bordell där det finns ett skydd för både den säljande och den köpande parten?"[/quote]

hahaha omvänd psykologi

Fortfarande kvarstår det, att jag skulle tycka sådär. Jag skulle inte tagit någon närstående seriöst. Men om du så gärna hade velat att din dotter (om du har någon eller kommer att få i framtiden) skulle sälja sexuella tjänster, hade jag velat såklart att hon jobbade på en statlig kontrollerad bordell. Jag skulle kanske besöka henne av den anledning Win/win... Ne, men ärligt talat. Det finns så mycket inom den sfären som är relativt ond... Bättre att lyfta upp varför människor vänder sig till att sälja sexuella tjänster, att hjälpa på rätt sätt. Men jag håller däremot med, att sexköplagen är fånig och väldigt gles i sin befattning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback