Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-17, 19:49
  #1
Medlem
Har haft följande diskussion med några på gymmet, så varför inte höra lite allmänt.

Jag har inga problem med pull up och eller chins. Klarar även att lägga på vikt. Testade att köra lite av att köra lite olika varianter med ringarna.
Ja hela min stolthet gick väl totalt med. Otroligt svårt med att klara 2 vanliga ring pull ups.

Hur kommer det sig att det är en såpass stor skillnad. Ser en snubbe på gymmet som både är otroligt stark i pull och med ringar..

Vilken av dessa övningar är svårast?
Varför är det en så stor skillnad i svårighetsgrad? Då pratar jag utifrån min erfarenhet.
Blir man snabbt van med ringarna?

Dela gärna med er av åsikter och vad ni tycker?
Citera
2024-03-17, 19:56
  #2
Avstängd
Barry_bs avatar
Krävs mer styrka för att balansera ringarna
Citera
2024-03-17, 20:04
  #3
Medlem
Livssynslurks avatar
Handlar främst om vikten du dra. Så det är det du ska fokusera på.
I ringar gäller mer balans vilket kan ge både fördel och nackdel.
Citera
2024-03-17, 20:08
  #4
Medlem
Ringar är svårare då du måste balansera samtidigt, lite som bänkpress mot bänk i smithmaskin.
Citera
2024-03-17, 20:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barry_b
Krävs mer styrka för att balansera ringarna
Vanliga pull ups. Då syftar jag på riktiga kräver ju en styrka när man lyfter sig upp. Borde inte det var svårare?
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Handlar främst om vikten du dra. Så det är det du ska fokusera på.
I ringar gäller mer balans vilket kan ge både fördel och nackdel.
Enligt din teori om jag förstår det korrekt. Så är ringarna enklare när man väl blir van. Har jag förstår det rätt? Isåfall borde ju ring pull ups vara enklare.

Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
Ringar är svårare då du måste balansera samtidigt, lite som bänkpress mot bänk i smithmaskin.
De va ändå en stor skillnad du kom fram med.
Men kändes väldigt obekvämt och svajigt med ringarna. Riktigt svårt.
Citera
2024-03-17, 20:25
  #6
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennyville
Enligt din teori om jag förstår det korrekt. Så är ringarna enklare när man väl blir van. Har jag förstår det rätt? Isåfall borde ju ring pull ups vara enklare.

Det kan ge bättre effekt när du är van, ja. Nej det är inte enklare som nybörjare. Svårare som nybörjare, men ger mer i slutändan om du får upp tekniken, då balansen ger ett bra tillskott.
Citera
2024-03-17, 20:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennyville
De va ändå en stor skillnad du kom fram med.
Men kändes väldigt obekvämt och svajigt med ringarna. Riktigt svårt.

Ja, ringar kommer alltid vara svårare, då balansering och mer muskler krävs.

https://www.guinnessworldrecords.com...ing-muscle-ups

https://www.guinnessworldrecords.com...ive-muscle-ups

Här har du världsrekordet för mest muscle ups med ringar och med stång. Ringarna kräver hälften så många, givetvis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback