Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-19, 14:03
  #1
Medlem
Inte gjort sen tidigt 90-tal... hade en gammal appledator med en programvara som presenterade hur många notblad man ville, en för varje stämma, och så klämde man dit instrument. Och det lät riktigt bra. Sen har det inte blivit av.

Jag har bra mycket mer musik i skallen än motorik i fingrarna, men har inte fått ändan ur att skapa nåt nytt sen dess men tänkte jag skulle göra det nu. Har en PC, vad finns för bra, helst gratis eller billig programvara som gör ovanståend men 30 år bättre än då?
Citera
2024-03-19, 14:05
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
Musescore. Gratis och helt suveränt.
Citera
2024-03-19, 14:12
  #3
Medlem
Jango-fetts avatar
FL är bäst
Citera
2024-03-19, 19:08
  #4
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Det är alltid noter i musik, och instrument.
En dator kan vara ett instrument.

Märklig fråga.
Citera
2024-03-19, 23:32
  #5
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Det är alltid noter i musik, och instrument.
En dator kan vara ett instrument.

Märklig fråga.
Nej, det är inte alls alltid noter i musik. Däremot toner. Men vill man så kan man ju såklart notera alla tonerna i musiken.

OnT: Jag håller med SvenHelsing om att Musescore är en bra start om man vill notera musik. Det är ett enkelt och användarvänligt program, som är fullt tillräckligt i de allra flestas fall.
Citera
2024-03-20, 09:56
  #6
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Nej, det är inte alls alltid noter i musik. Däremot toner. Men vill man så kan man ju såklart notera alla tonerna i musiken.

OnT: Jag håller med SvenHelsing om att Musescore är en bra start om man vill notera musik. Det är ett enkelt och användarvänligt program, som är fullt tillräckligt i de allra flestas fall.
Kan man transportera filen till MIDI sen också, precis som i guitar pro?
Citera
2024-03-20, 12:52
  #7
Medlem
Även Dorico SE är fritt.
https://www.steinberg.net/dorico/se/...BoC6TUQAvD_BwE
Citera
2024-03-22, 17:46
  #8
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Kan man transportera filen till MIDI sen också, precis som i guitar pro?
Ja, du kan exportera som midi-fil om du vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback