Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-21, 19:49
  #25
Medlem
Jag kan uppleva att veganers mat är konstig. Och lite osmaklig. Men det har då handlat om olika ersättningar för vanlig mat. En kille kom med en extremt grå och slemmig ris a la Malta på en julfest. En annan vän skulle absolut ha mig att äta quorn. Usch. Sånt där som är märkliga ersättningar för ordinarie rätter/råvaror blir bara skumt/äckligt för mig. Däremot kan olika rätter som är vegetariska vara väldigt goda om det är bra råvaror och lagat med omsorg.
Citera
2024-03-21, 20:34
  #26
Medlem
Eatlers avatar
Tvärtom. En livstid av att inte kunna köpa blodpudding och bacon till middag har gjort en kreativ och riktigt vass i köket. Jag ÄLSKAR att laga mat och min mat är väldigt god.

Edit: Jag har en del vänner som äter kött, en del av dom riktigt feta (som ni ju blir) och dom älskar min mat.
__________________
Senast redigerad av Eatler 2024-03-21 kl. 20:38.
Citera
2024-03-21, 20:54
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Något jag misstänkt är att veganer och andra som kör speciella dieter är att en förutsättning är brist på matglädje eller matlust och beror på ett ointresse av mat helt enkelt?

Kan man inte vända på det i stället och säga att man måste ha en enorm matlust om man tycker det är lika gott med vego som vanlig mat?
Citera
2024-03-21, 21:05
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Något jag misstänkt är att veganer och andra som kör speciella dieter är att en förutsättning är brist på matglädje eller matlust och beror på ett ointresse av mat helt enkelt?

Frågar man en vegan så får man förstås inte ett ärligt eller ffa ett sant svar precis som det är meningslöst att fråga en tråkig person om den har humor!

Torrbollen svarar ju bara "jag har visst humor men det där var ju inte roligt" och på samma sätt svarar vegetarianen "jag älskar mat, linser är jättegott men jag tycker inte om kött!"

När jag istället har frågat en anhörig till en vegan eller nåt om hans sambo eller barn är intresserad av att äta så blir svaret att egentligen är den anhöriga inte så intresserad av mat utan det är bara ett tråkigt måste utan glädje.

Vad är era erfarenheter av era veganbekanta eller andra med sociala dieter?

Jag äter vegetariskt pga hälsoskäl
Citera
2024-03-22, 05:38
  #29
Medlem
Det varierar stort tycker jag. Kännner veganer längst ut i änden i båda riktningar på skalan.
och själv som nån slags semi veggo bedömmer jag väl att jag har en iaf hygglig matglädje, även om det inte är mitt största intresse.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback