Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-21, 23:12
  #1
Medlem
Craiggs avatar
Känner att jag vill ta en weekend någon annanstans än i Sverige snart. Har kollat runt lite och de jag intresserar mig mest för är Berlin och Amsterdam. Vilken skulle ni välja att åka till?

-Hur är prisskillnaden i städerna?
-Sevärdheter?
-Lätt att träffa trevligt folk att hänga med? (Hört att tyskar är ungefär lika iskalla som svenskar).

Ja ni förstår.
Citera
2024-03-21, 23:54
  #2
Medlem
MrGrayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Känner att jag vill ta en weekend någon annanstans än i Sverige snart. Har kollat runt lite och de jag intresserar mig mest för är Berlin och Amsterdam. Vilken skulle ni välja att åka till?

-Hur är prisskillnaden i städerna?
-Sevärdheter?
-Lätt att träffa trevligt folk att hänga med? (Hört att tyskar är ungefär lika iskalla som svenskar).

Ja ni förstår.

Tjena kompis,

Det beror mestadels på vad du vill göra.

Två helt olika städer som bjuder på olika atmosäferer.

Berlins normala värld: Många håller sig och sin "kompiskrets" för sig själva, lite mentalitet som här. Dricker du och bjuder på dig själv samt drickorna så är du helt klart deras kompis, dagen efter känner dessa människor inte dig.

Berlins undervärld: Fina untz-untz underground-lokaler med allt från 90's techno till dagens veva tills du är trött hardcore musik. Där har du mer chans att hitta liksinnade turister (om du är intresserad utav sådan musik) det vill säga. Mycket större chans att du hakar på ett gäng där och har roligt med, både de som tar droger till musiken men också de som dricker alkohol.

Berlin sevärdheter: Kan inte uttala mig då jag inte brukar åka till EU länder för att se sådant, inget intresserar mig men det är bara jag.


Amsterdam är en klass för sig, där kommer du alltid hitta folk att hänga med. Lokala som turister och där är människorna mer öppna, är du inte intresserad utav cannabis finns det alltid lokala/turister som dricker lite och dansar ändå. Ingen kommer fråga dig om en krona, var dig själv och vibea som alla andra.

Är du dock intresserad utav cannabis kommer du aldrig vara själv, räkna med att du garanterat tar med dig en dam/herr (jag vet inte vem du är, därav båda könen) till hotellet som är lite extra kåt och kan ha hur roligt som helst med. Mitt tips är att inte göra det, för du vet inte med vilken sorts människa du hamnar i sängen med.

Maten i Amsterdam är helt klart 10/10, betala mer och smaka mer så enkelt är det.
Sen har du billigare alternativ som ändå smakar 10ggr godare än vanliga restauranger i Sverige.

Sevärdheter: Samma som Berlin.

Berlin är snäppet dyrare än Amsterdam, det vill säga allt såsom: Boende, Mat, Alkohol etc.

Jag råder dig att åka till Amsterdam, alla dagar i veckan.

Lycka till min vän
Citera
2024-03-22, 00:11
  #3
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Känner att jag vill ta en weekend någon annanstans än i Sverige snart. Har kollat runt lite och de jag intresserar mig mest för är Berlin och Amsterdam. Vilken skulle ni välja att åka till?

-Hur är prisskillnaden i städerna?
-Sevärdheter?
-Lätt att träffa trevligt folk att hänga med? (Hört att tyskar är ungefär lika iskalla som svenskar).

Ja ni förstår.

Berlin är vad jag förstår Europas "New York" och stannar aldrig. Prova Berlin, det hade jag gjort! 😁
Citera
2024-03-22, 13:37
  #4
Medlem
paparazzis avatar
Amsterdam:
Mysig stad med relativt kompakt centrum (påminner en smula om Köpenhamn). Sköna invånare, varav även de äldre talar engelska. Bland de mest populära sevärdheterna räknas bl.a. Anne Frank-huset och Red Light District. Snabbt och lätt att göra dagsturer till andra storstäder i Holland eller grannländerna.

Berlin:
En riktig storstad med stora avstånd, hög puls och bra shoppingutbud. Dock en hel del grå och deprimerande arkitektur på sina håll. Angående sevärdheter finns det mängder av historiska sådana, som t.ex. Brandenburger Tor samt rester av Berlinmuren.

Rör det sig om bara fre-sön eller en långweekend? Tycker nämligen att tre dagar är en aning för kort tid för ett förstagångsbesök i Berlin, då allt är så utspritt där och utbudet är så stort. Så m.a.o, ifall vistelsetiden är begränsad; välj Amsterdam. Har du möjlighet att stanna någon (eller några) dag(ar) extra; välj Amsterdam eller Berlin. Båda städerna, som är väldigt olika, är trevliga och intressanta.
Citera
2024-03-24, 15:49
  #5
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrays
Berlin är snäppet dyrare än Amsterdam, det vill säga allt såsom: Boende, Mat, Alkohol etc.

Jag råder dig att åka till Amsterdam, alla dagar i veckan.

Lycka till min vän

Håller definitivt inte med om detta, allt är relativt vilken standard man vill ha, men ska man bo innanför kanalerna i Amsterdam så får man hosta upp med mer stålar generellt tycker jag.

Men även mitt råd till TS är Amsterdam hellre än Berlin då jag tycker Berlin är en ganska tråkig stad.
Citera
2024-04-03, 21:59
  #6
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Håller definitivt inte med om detta, allt är relativt vilken standard man vill ha, men ska man bo innanför kanalerna i Amsterdam så får man hosta upp med mer stålar generellt tycker jag.

Men även mitt råd till TS är Amsterdam hellre än Berlin då jag tycker Berlin är en ganska tråkig stad.
Amsterdam är definitivt dyrare än Berlin. Framförallt boende men även mat och dryck. Det där med att maten i Amsterdam skulle vara bra stämmer bara om man väljer att äta asiatisk mat eller annan mat från invandrare. Holländsk mat är knappast speciellt bra.

Men Amsterdam är ändå en bättre stad att besöka som turist tycker jag. Mycket att erbjuda på liten yta. Berlin är kul om man känner folk där men annars lite halvtrist skulle jag säga. Finns bättre resmål i Tyskland.
Citera
2024-04-11, 19:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Känner att jag vill ta en weekend någon annanstans än i Sverige snart. Har kollat runt lite och de jag intresserar mig mest för är Berlin och Amsterdam. Vilken skulle ni välja att åka till?

-Hur är prisskillnaden i städerna?
-Sevärdheter?
-Lätt att träffa trevligt folk att hänga med? (Hört att tyskar är ungefär lika iskalla som svenskar).

Ja ni förstår.

Tjena!

Kom nyss hem från en vecka i Berlin igen, så tänkte dela med mig lite av hur den staden är
Var längesen jag var i Amsterdam, och de gånger jag varit där så har det mest varit fylla, röka och rock n roll, så ska inte jämföra dessa då det blir rätt knas.. Haha
Generellt så är det lite billigare än här, men gentemot Amsterdam så kan jag inte säga det?

Men Berlin:
Gillar du historia och såklart, främst från 1933 och framåt så är det en givande stad för detta ändamål. Finns guidade turer(Berliner Unterwelten) som är riktigt intressanta och med lite olika inriktning. Jag har varit på de flesta av dem och är väl värt pengarna med guider på engelska oxå.
Finns även en app: Visit Berlin som visar många olika ställen beroende på om du vill ha historia, utflykter, frilufts eller annat som kan va bra att kolla in.

Söndagar är Mauer Park ett "måste" att besöka!
Allt från loppis till hantverk, käk och Kareoki på den öppna scenen där flera hundra personer sjunger med, dricker och har kul
Öl o drinkar finns att köpa överallt och är vädret gött så är det en skitkul upplevelse!

Tempelhof, den gamla flygplatsen brukar det vara mycket folk på när det är fint väder. Går att hyra cykel, voj osv för att ta sig runt o kolla allt som händer, och min erfarenhet är att de flesta är öppna och trevliga där.
Kanske för att Berlin inte är som andra storstäder. Mycket blandat där engelskan är det enklaste språket att använda och funkar så gott som överallt.
Raw är en gammal nedlagd järnvägs-verkstad där det finns diverse olika saker att göra. Allt från klubb till skate, klättra, utställningar eller bara hänga.
Mister Ronsson är ett jäkligt kul Kareoki-ställe med olika bås om ni är några som vill sjunga, eller så kollar man scenen där det rullar på i ett, från 18 till typ kl 5-6 på morgonen

Gillar du gå på klubb så är Berlin definitivt rätt stad, haha
Dessa har jag varit på och tycker är riktigt bra: Kitkat(bäst), Berghain(bra Tecno, många blir nekade), Else(open air, lite mindre ställe) Club Renate(flera våningar inne med olika dansgolv, och platser ute att hänga på)
Kater Blau(flera olika dansgolv, platser ute att hänga på).

Sen finns det hur mycket småställen som helst med musik, klubbar, dansgolv, allt för alla smaker och är en väldigt öppen stad vad gäller sex och för alla läggningar, mycket öppensinnat.
Vad gäller käk så finns det förvånansvärt många bra ställen med gott käk, kanske inte den tyska men det är ju en smaksak.
På torsdagar har de Streetfood thursday på Markthalle Neun där man kan käka från en massa olika ställen o länder, väl värt att besöka!
Även Ankerklause, finns allt från frukost till en god schnitzel, och såklart klubb första torsdagen varje månad, ett favoritställe för oss!

Detta är bara en liten del av allt, men fråga om du undrar nåt, bäst är att åka U-bahn, S-bahn, spårvagn eller buss, funkar väldigt bra, även med Uber. Trots att vi varit ute sent på kvällar o nätter har jag aldrig känt obehag, rädsla, varken på stan eller i tunnelbanan och inte heller sett nåt bråk på alla gånger jag varit där.
Jag gillar verkligen Berlin trots att det är smutsigt, många tiggare, många pundare men det finns en känsla där som är svår att sätta fingret på, men den känslan får mig att återvända, igen och igen
Hälsningar
Sneaseglarn
Citera
2024-04-12, 15:07
  #8
Medlem
JdeKoofs avatar
I egenskap av mångårig Berlin-resenär var jag för några år sen sugen på Amsterdam. Kollade Airbnb, men allt var så jävla dyrt så jag tappade intresset helt.
I Berlin kan priser på saker skilja sig mellan stadsdelar. I Prenzlauer Berg kan ett glas vin kosta 8 euro, medan den i Kreuzberg kostar 4:00-4:50 till exempel.

Kommentar om Mauerpark på söndagar: Trångt skitställe med alldeles för mycket turister som trängs och inte visar hänsyn. Däremot utanför själva loppisområdet är det trevligt med en massa band som spelar i det fria, skönt också att sitta i backen med en öl och ha utsikt över det hela. Trolleriscenen kan också va kul.
Citera
2024-04-12, 17:06
  #9
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JdeKoof
I egenskap av mångårig Berlin-resenär var jag för några år sen sugen på Amsterdam. Kollade Airbnb, men allt var så jävla dyrt så jag tappade intresset helt.
I Berlin kan priser på saker skilja sig mellan stadsdelar. I Prenzlauer Berg kan ett glas vin kosta 8 euro, medan den i Kreuzberg kostar 4:00-4:50 till exempel.

Kommentar om Mauerpark på söndagar: Trångt skitställe med alldeles för mycket turister som trängs och inte visar hänsyn. Däremot utanför själva loppisområdet är det trevligt med en massa band som spelar i det fria, skönt också att sitta i backen med en öl och ha utsikt över det hela. Trolleriscenen kan också va kul.

Du kan hitta en hostelbädd för 200-400:-SEK/natten (mitt i redlight), eller en skitskön svit hos VIA för 1.4K:-SEK/natten(sydamsterdam).
Helt rimliga priser beroende på var man är.
Men med airbnb antar jag att du vill kanske kunna knarka fritt i ett hem? Det finns ju Haarlem också man kan kolla priser hos, även Nord-Amsterdam borde undersökas.
Har absolut ingen koll på AirBnb men ska själv besöka i mars-april nästa år, och hittad ett rum med dubbelsäng för 700;-SEK/natten
Citera
2024-04-20, 16:47
  #10
Medlem
BelieveYouMes avatar
Jag har varit i bägge städer. Amsterdam är betydligt mer avslappnat, folk är mer inbjudande och öppna för att göra nya bekantskaper. Berlin har en coolare clubscen dock, om man är ute efter att festa röven av sig.
Citera
2024-04-20, 16:50
  #11
Medlem
Jag gillar Amsterdam by day, men kvällstid är det rätt vidrigt. Stora grabbgäng som drar runt och vrålar och spyr, varje kväll. Ocharmigt tyvärr.
Citera
2024-04-20, 19:36
  #12
Medlem
Adelaides avatar
Städerna är väldigt olika och erbjuder olika saker.

Är party prioriterade så är det helt klart Berlin som gäller. Amsterdam har också ett uteliv, men inte lika maffigt som Berlin.

Vill man "gå omkring" i staden och se på byggnader och dylikt, så är nog Amsterdam ett bättre val. Berlin är inte lika fin stad som Amsterdam.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3596087

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback