Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-25, 21:11
  #1
Medlem
Tinkertoys avatar
Hej.

Undrar om någon har några förslag på resmål. Tänkte bjuda och ta med min (ensamstående) mamma som fyller 70 på någon resa. Förmodligen i maj, och max en vecka.

Hon vill inte bada och sola, och inga avancerade expeditioner någonstans. Söker något ställe med bra väder och lite intressanta saker man kan titta på och göra. Hon gillar naturen, och växter och blommor till exempel. Men kan säkert uppskatta museum, teater, eller enkla utflykter med båt eller buss eller liknande. Om man kan hyra en bil för att åka runt lite är det också ett alternativ. Några ställen jag tänkt på är Mallorca, Amsterdam, Barcelona, eller någonstans i Grekland kanske. Låter det vettigt?
Citera
2024-03-25, 21:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinkertoy
Hej.

Undrar om någon har några förslag på resmål. Tänkte bjuda och ta med min (ensamstående) mamma som fyller 70 på någon resa. Förmodligen i maj, och max en vecka.

Hon vill inte bada och sola, och inga avancerade expeditioner någonstans. Söker något ställe med bra väder och lite intressanta saker man kan titta på och göra. Hon gillar naturen, och växter och blommor till exempel. Men kan säkert uppskatta museum, teater, eller enkla utflykter med båt eller buss eller liknande. Om man kan hyra en bil för att åka runt lite är det också ett alternativ. Några ställen jag tänkt på är Mallorca, Amsterdam, Barcelona, eller någonstans i Grekland kanske. Låter det vettigt?

Azorerna
Citera
2024-03-25, 23:19
  #3
Medlem
Glostrups avatar
Rom. Bo inne i gamla stadskärnan. Gott om sevärdheter, torg, caféer, restauranger inom lagom avstånd både för korta och långa promenader. Man kan ta det så lugnt man vill, och låta orken och humöret styra vad man gör på dagarna. Bra käk, vin och klimat. Botaniska trädgården är vacker.
Citera
2024-03-26, 01:38
  #4
Medlem
Brennwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinkertoy
Hej.

Undrar om någon har några förslag på resmål. Tänkte bjuda och ta med min (ensamstående) mamma som fyller 70 på någon resa. Förmodligen i maj, och max en vecka.

Hon vill inte bada och sola, och inga avancerade expeditioner någonstans. Söker något ställe med bra väder och lite intressanta saker man kan titta på och göra. Hon gillar naturen, och växter och blommor till exempel. Men kan säkert uppskatta museum, teater, eller enkla utflykter med båt eller buss eller liknande. Om man kan hyra en bil för att åka runt lite är det också ett alternativ. Några ställen jag tänkt på är Mallorca, Amsterdam, Barcelona, eller någonstans i Grekland kanske. Låter det vettigt?
Ljubljana, Innsbruck, Bolzano, Braga, Trabzon, Luzern, Brno. Annars är Wien ett rätt bra utgångsläge, särskilt om du har för avsikt att ta några dagsturer, antingen med bil eller tåg. Jag tror förövrigt att det går båtturer på Donau mellan Wien och Bratislava.
Citera
2024-03-26, 19:09
  #5
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brennwin
Ljubljana, Innsbruck, Bolzano, Braga, Trabzon, Luzern, Brno. Annars är Wien ett rätt bra utgångsläge, särskilt om du har för avsikt att ta några dagsturer, antingen med bil eller tåg. Jag tror förövrigt att det går båtturer på Donau mellan Wien och Bratislava.

Det gör det. Jag åkte själv den rutten 2019. Håller med om att Wien nog kan vara en bra stad för det TS efterfrågar. Även Amsterdam, Barcelona och Mallorca (Palma) låter som bra alternativ.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3596784

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback