Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-06, 20:27
  #25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ett brott mot 1.06 att diskutera det. 1.06 är så mycket mer än att koppla ett konto till en peron IRL.

Det fattar jag väl. Eller menar du att det är ett brott mot 1.06 att ha åsikter om 1.06?
Citera
2024-04-07, 08:23
  #26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det fattar jag väl. Eller menar du att det är ett brott mot 1.06 att ha åsikter om 1.06?

Det verkar ju inte som att du fattar det när du skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
(det kan man ju faktiskt diskutera, utan att diskutera personens identitet IRL).

Enligt det så påstår du ju att det är OK att diskutera om användare x är samma som användare y så länge som man inte diskuterar vem det är IRL.
Citera
2024-04-07, 08:59
  #27
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Enligt det så påstår du ju att det är OK att diskutera om användare x är samma som användare y så länge som man inte diskuterar vem det är IRL.

Du verkar faktiskt inte fatta vad det är jag föreslår. Jag har förklarat det ganska utförligt.
Citera
2024-04-09, 18:22
  #28
Medlem
0A0As avatar
Lustig regel där det verkar vara tillåtet att posta uppgifter som användaren själv har publicerat i forumet (S.k. självoutning).

Räknas följande hypotetiska exempel som en självoutning?

Jag har en bil (X Fabrikal & Modell) som det bara finns 2 st av i hela landet, en i norra Sverige och en i södra Sverige.

Jag bor i Skåne.
Jag äger bolag X och tjänar en massa stålar.

I bägge fallen krävs det minimalt med ansträngning för att hitta personen. Är detta självoutning, eller krävs det något mer?
Citera
2024-04-09, 21:19
  #29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Lustig regel där det verkar vara tillåtet att posta uppgifter som användaren själv har publicerat i forumet (S.k. självoutning).

Räknas följande hypotetiska exempel som en självoutning?

Jag har en bil (X Fabrikal & Modell) som det bara finns 2 st av i hela landet, en i norra Sverige och en i södra Sverige.

Jag bor i Skåne.
Jag äger bolag X och tjänar en massa stålar.

I bägge fallen krävs det minimalt med ansträngning för att hitta personen. Är detta självoutning, eller krävs det något mer?

Du kan ju inte börja kalla användaren "Namn Namnsson" i trådarna eller fråga hur vädret är på Bättringsvägen 7K om det nu är det du googlat upp hur enkelt det än är. Dessa uppgifter har ju inte självoutats.
Citera
2024-04-09, 21:29
  #30
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du kan ju inte börja kalla användaren "Namn Namnsson" i trådarna eller fråga hur vädret är på Bättringsvägen 7K om det nu är det du googlat upp hur enkelt det än är. Dessa uppgifter har ju inte självoutats.

Okej, om någon har postat sitt fullständiga personnummer och jag skriver "god morgon Sven Svensson"?
Citera
2024-04-15, 04:29
  #31
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Du kan ju prova att starta en tråd i Klagomål och kritik, om du inte fick gehör i PM med Mod.

Det är inget klagomål utan en begäran om ett förtydligande. Framgår tydligt om du läser trådstarten.

Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Nix, om du frågar mig så lutar det mer att du är en rättshaverist.

Jaja, Borren. Vi kan inte alla vara präktiga små, grå tjänstemän som går genom livet utan att ifrågasätta någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det är väl ganska tydligt? Ur regel 1.06:

Det är förbjudet att sammankoppla flera användare på Flashback med varandra

Blev avstängd ett tag, men av tråden att döma tycks det mig inte som att 1.06 är så glasklar som vissa vill hävda.

Mitt inlägg som jag efter omröstning fälldes för löd:

Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Märks att du är en annan vatnik än den som var inloggad inatt. Ni borde inte använda samma konto såhär, det blir för uppenbart.

Jag sammankopplar här alltså inte flera konton med varandra, utan antyder snarare att fler personer delar på ett konto. Hur skulle det kunna röja någons identitet?

Eller är det vatnik-epitetet som jag fälls för? Får inget svar av moderatorn.
Citera
2024-04-15, 18:42
  #32
Moderator
blomvattnares avatar
Även en antydan om att flera personer delar på ett konto kan komma att bedömas som brott mot 1.06. Det kan ses som ett led i att ringa in identiteten/identiteterna på vem eller vilka som ligger bakom kontot.
Citera
2024-04-16, 07:26
  #33
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Har fått en varning för 1.06 och den kan vara berättigad, vill mest få ett förtydligande gällande en av meningarna där innan jag beslutar mig för hur jag ska gå vidare.

Meningen är denna: Det är förbjudet att sammankoppla flera användare på Flashback med varandra

Vad innebär den mer konkret? Vad exakt innefattar den? Är den solklar?

Varningen har röstats fram av moderatorerna, så man tycker det borde finnas en tydlig motivering till beslutet men den löd så här:

Jag tycker anonymitet är kanon, men ibland är det lite väl bajsnödigt med vilken "info" man får spekulera kring. Och då 1.06 är en regel moderatorerna verkar vara jäkligt kinkiga kring så är det viktigt med tydlighet, tycker jag.

Jag blev t.ex. anklagad för att vara kommunist häromdagen, är det ett brott mot 1.06?


Det är förbjudet att skriva att någon postat i tråden med flera konton, då detta kan resultera i en indirekt outning. I regel 1.06. står det: "Det är förbjudet att sammankoppla flera användare på Flashback med varandra ..."

Nu är det givetvis skillnad på at skriva att konto A och B tillhör samma person, och att skriva att någon postat i en tråd med flera konton. Men ifall tråden är kort och få konton har postat i tråden så är det inte svårt att förstå vilka konton personen försöker koppla samman.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det mer specifika fallet är att man inte får påpeka i en tråd att X hoppar mellan två olika profiler i samma tråd, dvs har minst en sockpuppet i tråden. Inte ens ifall personen praktiskt taget har outat sg själv med eget slarv.

För flera år sedan var jag vid ett par tillfällen med i stimmiga diskussioner där profil P1 t ex skrev "jag har ju fan redan svarat dig när du frågade /citat från en post som var riktad till profil P2, och som P2 men inte P1 svarade på, eller rent av ett direkt citat från P2:s svar/ - begriper du inte?". Den typen av lägen innebär att någon själv outar sitt eget (miss)bruk av sockor, bara sådär pladask i tråden, men när jag påpekade saken i en replik var det jag som blev anmäld för 1.06. Sedan lärde jag mig förstås att aldrig påpeka sådant öppet i tråden.

Bra exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det går dock bra att rapportera ett berört inlägg och skriva vad man misstänker. Men man ska inte räkna med att få något mer detaljerat svar än "tack, vi ska titta på det".

Exakt. Medlemmarna får gärna rapportera misstänkt missbruk, men moderatorerna kan aldrig bekräfta en eventuell koppling (då detta skulle bryta mot samma regel).

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Även en antydan om att flera personer delar på ett konto kan komma att bedömas som brott mot 1.06. Det kan ses som ett led i att ringa in identiteten/identiteterna på vem eller vilka som ligger bakom kontot.

Exakt så. Bra formulerat.

admin
Citera
2024-04-16, 07:45
  #34
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är förbjudet att skriva att någon postat i tråden med flera konton, då detta kan resultera i en indirekt outning. I regel 1.06. står det: "Det är förbjudet att sammankoppla flera användare på Flashback med varandra ..."

Wow, citerad av admin. Nu kan jag dö lycklig.

Men iom att högsta instans sagt sitt så får vi väl anse frågan som utredd.

Tror mest det är distinktionen användare/konto jag upplever som otydlig. Men tack för förtydligandet.
Citera
2024-04-16, 08:09
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det mer specifika fallet är att man inte får påpeka i en tråd att X hoppar mellan två olika profiler i samma tråd, dvs har minst en sockpuppet i tråden. Inte ens ifall personen praktiskt taget har outat sg själv med eget slarv.

För flera år sedan var jag vid ett par tillfällen med i stimmiga diskussioner där profil P1 t ex skrev "jag har ju fan redan svarat dig när du frågade /citat från en post som var riktad till profil P2, och som P2 men inte P1 svarade på, eller rent av ett direkt citat från P2:s svar/ - begriper du inte?". Den typen av lägen innebär att någon själv outar sitt eget (miss)bruk av sockor, bara sådär pladask i tråden, men när jag påpekade saken i en replik var det jag som blev anmäld för 1.06. Sedan lärde jag mig förstås att aldrig påpeka sådant öppet i tråden.


Har själv råkat göra ett liknande misstag i oförstånd i en tråd där det var uppenbart att 2 profiler var samma skribent.

Jag svarade att P1 kunde ju fråga P2 "blink-blink" och insinuerade att de var samma person.

Där hade man ju kunna åkt dit så det dammade om det.

Tack för att du väcker frågan så att vi nybörjare får lära oss hur allvarligt det ses på saken.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback