Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-26, 16:05
  #1
Medlem
Upplyftens avatar
Har lyssnat mycket på Phil Spector´s små poppärlor från 60-talet och Abba som med Michael Tretow kopierade Spectorsoundet i låtar som Sos , Bang a bumerang, Ring ring,..

Det står mycket väl förklarat på Wikipedia hur det gjordes i Spectors fall. Men allting sköttes analogt på den tiden. Dessutom har jag inte tillgång till några som helst akustiska instrument utan allting sköts inne i min DAW.
Och varför vill jag göra det nu då ?

Jo , såhär förklarar Spector . Och eftersom jag själv inte är någon vidare låtskrivare så inser jag att det blir bättre att lägga krutet på ett ångvältssound

" Spector explained in 1964: "I was looking for a sound, a sound so strong that if the material was not the greatest, the sound would carry the record. It was a case of augmenting, augmenting. It all fit together like a jigsaw."
Citera
2024-03-26, 23:37
  #2
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Har lyssnat mycket på Phil Spector´s små poppärlor från 60-talet och Abba som med Michael Tretow kopierade Spectorsoundet i låtar som Sos , Bang a bumerang, Ring ring,..

Det står mycket väl förklarat på Wikipedia hur det gjordes i Spectors fall. Men allting sköttes analogt på den tiden. Dessutom har jag inte tillgång till några som helst akustiska instrument utan allting sköts inne i min DAW.
Och varför vill jag göra det nu då ?

Jo , såhär förklarar Spector . Och eftersom jag själv inte är någon vidare låtskrivare så inser jag att det blir bättre att lägga krutet på ett ångvältssound

" Spector explained in 1964: "I was looking for a sound, a sound so strong that if the material was not the greatest, the sound would carry the record. It was a case of augmenting, augmenting. It all fit together like a jigsaw."

Svårt att säga om man inte vet vad du är ute efter mer precist. Vad är det för typ av musik du vill göra?

Men grunden för wall of sound är att lagga på många lager och dubba allt. Testa att blanda flera olika instrument i samma ljuddel, tex en slinga eller riff - och få det att smälta ihop till en grej.
Använd mycket reverb, delay, modulation. Gör en aux-kanal med ett reverb dit du lägger allt. Dvs att alla instrument går till samma "rum". En grej som kan vara svår att få till i DAW är mickläckarge, dvs simulera att ljud tas upp i många mickar, tex gitarrer i trummickar etc. Ett sätt att fejka det är att skapa auxar dit man skickar lite av varje kanal och sen allt vidare til reverbkanalen.
Citera
2024-03-26, 23:38
  #3
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Har lyssnat mycket på Phil Spector´s små poppärlor från 60-talet och Abba som med Michael Tretow kopierade Spectorsoundet i låtar som Sos , Bang a bumerang, Ring ring,..

Det står mycket väl förklarat på Wikipedia hur det gjordes i Spectors fall. Men allting sköttes analogt på den tiden. Dessutom har jag inte tillgång till några som helst akustiska instrument utan allting sköts inne i min DAW.
Och varför vill jag göra det nu då ?

Jo , såhär förklarar Spector . Och eftersom jag själv inte är någon vidare låtskrivare så inser jag att det blir bättre att lägga krutet på ett ångvältssound

" Spector explained in 1964: "I was looking for a sound, a sound so strong that if the material was not the greatest, the sound would carry the record. It was a case of augmenting, augmenting. It all fit together like a jigsaw."

Svårt att säga om man inte vet vad du är ute efter mer precist. Vad är det för typ av musik du vill göra?

Men grunden för wall of sound är att lägga på många lager och dubba allt. Testa att blanda flera olika instrument i samma ljuddel, tex e slinga eller riff - och få det att smälta ihop till en grej.
Använd mycket reverb, delay, modulation. Gör en aux kanal med ett reverb dit du lägger allt. Dvs att alla instrument går till samma "rum". En grej som kan vara svår att få till i DAW är mickläckarge. Dvs simulera att ljud tas upp i många mickar, tex gitarrer i trummickar etc. Ett sätt att simulera det är att skapa auxar dit man skickar lite av varje kanal och sen allt vidare til reverbkanalen.
Citera
2024-03-26, 23:50
  #4
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Har lyssnat mycket på Phil Spector´s små poppärlor från 60-talet och Abba som med Michael Tretow kopierade Spectorsoundet i låtar som Sos , Bang a bumerang, Ring ring,..

Det står mycket väl förklarat på Wikipedia hur det gjordes i Spectors fall. Men allting sköttes analogt på den tiden. Dessutom har jag inte tillgång till några som helst akustiska instrument utan allting sköts inne i min DAW.
Och varför vill jag göra det nu då ?

Jo , såhär förklarar Spector . Och eftersom jag själv inte är någon vidare låtskrivare så inser jag att det blir bättre att lägga krutet på ett ångvältssound

" Spector explained in 1964: "I was looking for a sound, a sound so strong that if the material was not the greatest, the sound would carry the record. It was a case of augmenting, augmenting. It all fit together like a jigsaw."

Det är nog bara att fläska på, med många olika men liknande digitala instrument, som spelar samma stämmor. Stäm dom gärna olika. Inte så det låter falskt, utan bara lite lite grann.

Sedan skulle jag prova en kombination av effekter som inte är samma för alla spåren, och en huvudeffekt som är samma för alla spåren. Spector hade väl i grunden samma fysiska eko för en hel orkester Fast alla instrumenten stod ju inte på samma ställe och blev förmodligen därför lite olika av det.

Med lite tur så finns en "freeze"-funktion i ditt DAW, så att du enkelt kan låta datorn göra typ som vanliga ljudspår av dina instrumentspår, så datorn inte måste räkna på hur alla dessa instrument och effekter ska låta samtidigt.
Citera
2024-03-27, 05:09
  #5
Medlem
Spela in samma riff/slingor/sång eller synthar flera gånger så dubblar du dessa med att panorera dem olika i stereobilden. Kanske inte just sång då men.

Men varje tagning ska ha sina egna små egnenheter. Blir lite chorus effect av det. Men går att hårdpanna exakta samplingar men lägg de inte i sync. Liten fördröjning på ena stereosidan. Hur fan det blir om man kollapsar i mono får du nog lyssna dig till. PGA phase cancelation. Men ja beror väl på. Låter det fett så gör det. Men ja, några tricks iaf.
__________________
Senast redigerad av kurrekurrekutta 2024-03-27 kl. 05:18.
Citera
2024-03-27, 18:47
  #6
Medlem
Bartman777s avatar
Ja, att dubba och lägga flera lager tänker jag också på, som redan nämnts. Och även en liten liten fördröjning på vissa spår.

En annan grej du kan göra är att ha ett spår som spelar dur/moll-ackord och sedan ett till spår som spelar sus-ackorden över det istället. Det kan blir riktigt snyggt och bidra till en fetare ljudbild.
Citera
2024-03-27, 20:15
  #7
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Svårt att säga om man inte vet vad du är ute efter mer precist. Vad är det för typ av musik du vill göra?

Men grunden för wall of sound är att lagga på många lager och dubba allt. Testa att blanda flera olika instrument i samma ljuddel, tex en slinga eller riff - och få det att smälta ihop till en grej.
Använd mycket reverb, delay, modulation. Gör en aux-kanal med ett reverb dit du lägger allt. Dvs att alla instrument går till samma "rum". En grej som kan vara svår att få till i DAW är mickläckarge, dvs simulera att ljud tas upp i många mickar, tex gitarrer i trummickar etc. Ett sätt att fejka det är att skapa auxar dit man skickar lite av varje kanal och sen allt vidare til reverbkanalen.


Bra tips. Tänkte just nu att det skulle kunna gå att fejka mickläckaget med att spela in en enskilda instrument eller en färdigdubbat part med stormembransmicken genom högtalaren ...hm
Det lär ju bli väldigt många spår och lång knepig slutmixning, men det är värt att försöka.
Citera
2024-03-27, 23:15
  #8
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Bra tips. Tänkte just nu att det skulle kunna gå att fejka mickläckaget med att spela in en enskilda instrument eller en färdigdubbat part med stormembransmicken genom högtalaren ...hm
Det lär ju bli väldigt många spår och lång knepig slutmixning, men det är värt att försöka.

Fiffig idé. Menar du att du tex sjunger i micken och har medhörningen i högtalare? Eller spelar in akustisk gitarr och spelar upp basgången i högtalarna samtidigt?
Citera
2024-03-28, 16:11
  #9
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Fiffig idé. Menar du att du tex sjunger i micken och har medhörningen i högtalare? Eller spelar in akustisk gitarr och spelar upp basgången i högtalarna samtidigt?


Nä, tänkte att jag spelade av en färdig bit av låten i Daw:en genom monitorn och samtidigt spelar in monitorn på ett spår med micken på avstånd. Det blir en fördröjning på några millisekunder + ev. latency och ett low fi ljud. Är det tänkt. Tänkt alltså. Inte säkert att det blir så bra resultat.
Citera
2024-03-28, 18:09
  #10
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Nä, tänkte att jag spelade av en färdig bit av låten i Daw:en genom monitorn och samtidigt spelar in monitorn på ett spår med micken på avstånd. Det blir en fördröjning på några millisekunder + ev. latency och ett low fi ljud. Är det tänkt. Tänkt alltså. Inte säkert att det blir så bra resultat.
Ja det blir fasfel. Det är ju sånt alla vill undvika i studios. Just mickläckage är svårt att få bra även med liveinspelning. Med DAW är det ju enkelt att få till feta ljudväggar ändå. Vore kul att veta vad det är för slags resultat du vill ha i slutänden? Är det gitarrväggar eller pop/electro eller vad är grejen?
Citera
2024-03-29, 10:39
  #11
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja det blir fasfel. Det är ju sånt alla vill undvika i studios. Just mickläckage är svårt att få bra även med liveinspelning. Med DAW är det ju enkelt att få till feta ljudväggar ändå. Vore kul att veta vad det är för slags resultat du vill ha i slutänden? Är det gitarrväggar eller pop/electro eller vad är grejen?


Lite äldre stil på Drum and bass . Det är melodislingorna som är tänkta att bli wall of sound.
Hade tänkt mig spela melodislingan av en blandning "akustiska" samples och atmosfäriska synthljud. Och Dubba tills man har tillräckligt att mecka med.
Skulle det löna sig att leka lite med ultrasmå tidsförskjutningar mellan spåren på tidslinjen, då jag är ute efter ett skitigt komprimerat sound ? Eller tänker jag fel ...
Kanske lättare att dunka in melodislingan instrument efter instrument på klaviaturen utan kvantisering, så man får den lite wobbliga chorus effekten....
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2024-03-29 kl. 10:43.
Citera
2024-04-01, 20:55
  #12
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Lite äldre stil på Drum and bass . Det är melodislingorna som är tänkta att bli wall of sound.
Hade tänkt mig spela melodislingan av en blandning "akustiska" samples och atmosfäriska synthljud. Och Dubba tills man har tillräckligt att mecka med.
Skulle det löna sig att leka lite med ultrasmå tidsförskjutningar mellan spåren på tidslinjen, då jag är ute efter ett skitigt komprimerat sound ? Eller tänker jag fel ...
Kanske lättare att dunka in melodislingan instrument efter instrument på klaviaturen utan kvantisering, så man får den lite wobbliga chorus effekten....

Ja, allt det där låter sunt. Det är bara att prova. Lägg på mycket och blanda olika ljud.
Gitarreffekter på syntslingor är kul. Ändrar karaktären drastiskt. Ett klassiskt trick för elgitarr är att lägga reverb, delay och chorus innan distpedalerna i signalkedjan. Då distar man reverben och det blir skönt grötigt.
Testa lägg slap-delay på slingor. Dvs ett snabbt retureko. Det blir fetare.
Evertide H9 är en klassisk effekt som funkar på allt
Här på synt
https://www.youtube.com/watch?v=Fu7Lb1jUHeg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback