Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-26, 21:26
  #1
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Först till frågan: Jag undrar om vilken kamera fotograf Lennart Nilsson körde med när han var i inuti folk och fotade. Tekniken lär blivit billigare och mer tillgänglig sedan han fotade sina böcker om när Ett barn blir till på 60-talet. Hur ska vi bära oss åt?

Jag sonderar möjligheterna att låna en titthålskamera, går väl att hyra, kanske, sedan arbetslaget har utsett mig och en kollega till ansvariga för aktiviteter på nästa APT. Sist var det gissningstävling med pärlor i burkar och priser. Blev mycket för mig och kollegan som ansvariga att räkna, sedan klagomål lämnats in. Men sen kom snilleblixten (inte från mig utan från henne) att vi borde låta alla i arbetslaget turas om köra med en Lennart Nilsson-kamera inuti varandra och inuti sig själv. Sådan sak görs inte varje dag.

Istället för dyra fotoautomater får arbetslaget ta med unika innanmätesporträtt hem. Galet och utanför lådan, säger de jag talat med. Det behöver inte vara så högupplöst, bara man ser konturerna fungerar det. Det är mest tänks som en kul grej. Att de som har familjer, tre i arbetslaget har familj, får visa upp bilderna och säga gissa vem det här är?. Det är pappa/mamma.

Om vi är låt säga tolv pers, hur mycket kan det bli att punga upp för envar? Görs det med slang eller finns det bloutoth-kamera som kan sända direkt trådlöst inifrån innanmätet? Projektor?

Det är inget som är hugget i sten.
Citera
2024-03-26, 22:41
  #2
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Först till frågan: Jag undrar om vilken kamera fotograf Lennart Nilsson körde med när han var i inuti folk och fotade. Tekniken lär blivit billigare och mer tillgänglig sedan han fotade sina böcker om när Ett barn blir till på 60-talet. Hur ska vi bära oss åt?

Jag sonderar möjligheterna att låna en titthålskamera, går väl att hyra, kanske, sedan arbetslaget har utsett mig och en kollega till ansvariga för aktiviteter på nästa APT. Sist var det gissningstävling med pärlor i burkar och priser. Blev mycket för mig och kollegan som ansvariga att räkna, sedan klagomål lämnats in. Men sen kom snilleblixten (inte från mig utan från henne) att vi borde låta alla i arbetslaget turas om köra med en Lennart Nilsson-kamera inuti varandra och inuti sig själv. Sådan sak görs inte varje dag.

Istället för dyra fotoautomater får arbetslaget ta med unika innanmätesporträtt hem. Galet och utanför lådan, säger de jag talat med. Det behöver inte vara så högupplöst, bara man ser konturerna fungerar det. Det är mest tänks som en kul grej. Att de som har familjer, tre i arbetslaget har familj, får visa upp bilderna och säga gissa vem det här är?. Det är pappa/mamma.

Om vi är låt säga tolv pers, hur mycket kan det bli att punga upp för envar? Görs det med slang eller finns det bloutoth-kamera som kan sända direkt trådlöst inifrån innanmätet? Projektor?

Det är inget som är hugget i sten.

Här står lite:

https://www.pbs.org/wgbh/nova/odyssey/nilsson.html


Sedan behöver du något universitetssjukhus i ryggen som spons.
Sedan ett team som kontrollerar att det etiska följs.
Sedan utrustning. Räkna med 10-12 miljoner bara för den. Om det räcker.

Lycka till
Citera
2024-03-26, 22:48
  #3
Medlem
Många av hans bilder är tagna utanför kroppen. Aborterade foster i saltlösning till exempel.

I en intervju i ”Rapport” 2010 bekräftade Lennart Nilsson att de flesta bilderna var tagna utanför kvinnans livmoder. ”Ja, de flesta är det av makroskopiska skäl”, sa Nilsson och berättade även att han inte tagit ställning i abortfrågan: ”Nej, det har jag inte gjort. Det är journalistiska bilder.”

https://www.svd.se/a/xB2bR/masterfot...or-sina-bilder
Citera
2024-03-26, 22:54
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Det är ingen hemlighet.
Hasselbladskameror laddade med mellanformatsfilm.
Objektiven var ibland speciella som kunde tränga in i blodkärl och andra håligheter.

Idag skulle man kunna använda en hasselbladskamera med digitalbakstycke.
Citera
2024-03-26, 23:20
  #5
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Här står lite:

https://www.pbs.org/wgbh/nova/odyssey/nilsson.html


Sedan behöver du något universitetssjukhus i ryggen som spons.
Sedan ett team som kontrollerar att det etiska följs.
Sedan utrustning. Räkna med 10-12 miljoner bara för den. Om det räcker.

Lycka till
Vi tänkte inte köra så djupt in i kroppen med kameran så det inte blir nya hål eller jack att sy ihop. Det är ingen gravid som ska fotas utan ett vanligt kollegium på en träff. Kommer på en bättre aktivitet imorgon.
Citera
2024-03-28, 07:02
  #6
Avstängd
Det mesta av Lennart Nilssons fotografier av mindre detaljer var fotograferade i svartvitt, och sedan färglades negativen för hand

https://www.lennartnilsson.com/work/myggan/
Citera
2024-03-28, 23:02
  #7
Medlem
systems avatar
Lennart använde olika typer av kameror + tillbehör till olika typer av bilder.

Jag hade förmånen att träffa honom under ett par av hans fotograferingar, detta var för drygt 30 år sedan, och han använde just där och då en vanlig Nikon systemkamera (jag minns ej vilken, men det var inte någon värsting) med en handhållen film-/fotolampa som värmde upp lokalen mer än vad fastighetens radiatorer förmådde, allt såg just då väldigt amatörmässigt ut. Han använde även en specialgjord rigg med en bälg som gav möjlighet att fokusera på små detaljer. Jag har för mig att han plåtade med DIA-film.

Slutresultatet blev kalasfint.
Citera
2024-04-02, 09:11
  #8
Medlem
Muppetys avatar
Jag köpte ett endoskop på AliExpress för $2.99; https://vi.aliexpress.com/item/1005005193142460.html

Jag har förvisso inte ens testat det ännu, men man kan ju prova hur det funkar o så med ett sådant, istället för att satsa på något jättedyrt direkt.

Man kanske skulle prova att trycka upp det nånstans (i t.ex. ett ventilationsrör ) o testa? I bästa fall går det väl att svälja också, om än obehagligt.
__________________
Senast redigerad av Muppety 2024-04-02 kl. 09:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback