Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-29, 11:54
  #13
Medlem
Ringhals3s avatar
Det var den sista men när såles de första?
1980?
Citera
2024-03-29, 11:56
  #14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Det finns ingen riktig koppling. Slutar man med diesel så måste man hålla på med vindkraft eller hur tänker du?

Man kan ju köpa ett dieseldrivet elverk att ladda elbilen med.
Citera
2024-03-29, 12:12
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Samtidigt som volvo skryter med att deras sista dieselbil rullar av bandet, så intervjuas Christian Sandström om sina upptäkter när han kikat på vindkraftsekonomin.

Sandström delger att i princip inga vindkraftsbolag går med riktig vinst.
Han har även kollat lite bakåt för att få mer tid i perspektivet.
Majoriteten av vindbolagen behöver bl.a. lånegarantier(gratis pengar från annan part(t.ex. skattebetalare)) mm. för att överhuvudtaget överleva.

Tydligen finns det statistik på kraftverken här i Sverige som skall visa kraftutvinning som ligger väldigt nära världsrekord. Jag gissar att det är korrumperad statistik, m.a.o. en falsk fasad.

Den senaste tiden har precis all marknadsföring från statliga Vattenfall mer liknat grön radikaliserad propaganda. Inget om att de exempelvis verkligen avser ta landets elförsörjning på allvar.

Är den "gröna omställningen" ett potentiellt nationellt systemhot???
Även kärnkraftsbolagen kräver ju lånegarantier för att bygga nya kraftverk, så det är ju inget unikt för vindkraften.
Citera
2024-03-29, 12:19
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Samtidigt som volvo skryter med att deras sista dieselbil rullar av bandet, så intervjuas Christian Sandström om sina upptäkter när han kikat på vindkraftsekonomin.

Pratar vi Volvo Personvagnar och därmed personbilar? För det framgår inte jättetydligt. (AB Volvo tillverkar ju förstås också bilar bl.a. lastbilar och bussar.)
__________________
Senast redigerad av Hominem 2024-03-29 kl. 12:24.
Citera
2024-03-29, 15:44
  #17
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Samtidigt som volvo skryter med att deras sista dieselbil rullar av bandet, så intervjuas Christian Sandström om sina upptäkter när han kikat på vindkraftsekonomin.

Sandström delger att i princip inga vindkraftsbolag går med riktig vinst.
Han har även kollat lite bakåt för att få mer tid i perspektivet.
Majoriteten av vindbolagen behöver bl.a. lånegarantier(gratis pengar från annan part(t.ex. skattebetalare)) mm. för att överhuvudtaget överleva.

Tydligen finns det statistik på kraftverken här i Sverige som skall visa kraftutvinning som ligger väldigt nära världsrekord. Jag gissar att det är korrumperad statistik, m.a.o. en falsk fasad.

Den senaste tiden har precis all marknadsföring från statliga Vattenfall mer liknat grön radikaliserad propaganda. Inget om att de exempelvis verkligen avser ta landets elförsörjning på allvar.

Är den "gröna omställningen" ett potentiellt nationellt systemhot???

Bara artigt påpeka, att det "statliga" Vattenfall är en av WEFs huvudsponsorer, och att Vattenfalls VD Anna Borg är mutad och "penetrerad" av Klaus Schwab.

På denna sidan är det bara att söka under bokstaven "V": https://www.weforum.org/partners/#search

Naurligtvis har även Anna Borg artiklar på deras sida, och inte en sekin går längre till oss själva utan oavkortat till The Great Reset, Den Gröna Omställningen och annat snömos som leder till vår egen undergång.

Självklart är Volvo Cars och Volvo Group med under "V", och även dom kämpar för TGR och DGO...

Inga bilar, ingen får äga något, varje andetag av hela jordens befolkning analyseras för CO2, man delar på en säng växelvis när man inte arbetar, du blir avlivad direkt då du inte längre är lönsam.
__________________
Senast redigerad av SmyghukareN 2024-03-29 kl. 15:48.
Citera
2024-03-29, 16:51
  #18
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Även kärnkraftsbolagen kräver ju lånegarantier för att bygga nya kraftverk, så det är ju inget unikt för vindkraften.

Finns väldigt mycket färdigbyggd vindkraft.
Tydligen har han kollat bakåt, för att se om de som snurrat länge bär sin egen vikt. Tydligen inte.

Ej heller finns det några mätbara skalfördelar, för t.ex. de stora vindkraftparkerna som ev skulle kunna ha mer kompetent personal konstant etablerad och likn.
Citera
2024-03-29, 16:52
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Finns väldigt mycket färdigbyggd vindkraft.
Tydligen har han kollat bakåt, för att se om de som snurrat länge bär sin egen vikt. Tydligen inte.

Ej heller finns det några mätbara skalfördelar, för t.ex. de stora vindkraftparkerna som ev skulle kunna ha mer kompetent personal konstant etablerad och likn.
Nej visst men i så fall kommer ju vindkraftbolagen att gå i konkurs och du slipper vindkraft.

Men inte förrän dess.
Citera
2024-03-29, 16:53
  #20
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Pratar vi Volvo Personvagnar och därmed personbilar? För det framgår inte jättetydligt. (AB Volvo tillverkar ju förstås också bilar bl.a. lastbilar och bussar.)

Jag pratar deras personvagnar. Sådant vi använder till vardags.
Citera
2024-03-29, 17:09
  #21
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Solcells-el sjunker i pris dramatiskt. Antagligen en bättre produkt än vindkraft. Någon vits at ens bygga egna hem utan solceller på taket? Ja, cellerna är nu så billiga att det är ekonomiskt även i sverige. mer ekonomiskt i sahara naturligtvis men de bär sig även här.

Man har dessutom själv kontroll på elen när samhället blit allt mer dysfunktionellt med kvinnor och invandrare från 3e världen.

jag bor i skåne med hyffsat antal vindkraftverk runt mig. När det blåser står de i princip alltid stilla. Det är inget skämt.

Jag byggde min lilla solcellspark innan "krisen" som man kunde se komma på 12 års sikt.
Den är lönsamma som fan och jag bor inte i Skåne(SE1).

Idioter som lånade dyrt för att köpa 4x dyrare, har kanske brett sig en dubbel bajsmacka. Men de är så värde-lösa att de har problem oavsett vad de tar sig för.

Marknaden för egen produktion tror jag håller på att mogna just nu. Lycksökarna städas ut.
Men fungerar inte näten eller kraftmarknaden, så har vi större problem än oseriösa solcellslycksökare.
Citera
2024-04-06, 06:28
  #22
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Det finns ingen riktig koppling. Slutar man med diesel så måste man hålla på med vindkraft eller hur tänker du?
Kopplingen är ju att sluta med "fossilt" samtidigt som vindkraft bevisligen inte verkar fungera
när allt inklusive bilar skall elektrifieras.
Citera
2024-04-06, 06:35
  #23
Medlem
Galejans avatar
Miljöhysterin är ett ideologiskt skötebarn precis som mångkulturen och transfrågan. Syftet är att ideologin ska drivas igenom oavsett kostnad eller konsekvenser. Man är beredda att offra hela västvärlden (för det är bara här det är aktuellt) för att göra verklighet av sina utopier.

Det är ju inte utan att man undrar vad det egentliga syftet med de här återkommande uppenbart destruktiva idéerna är? Det kan inte uteslutande handla om prestige.
Citera
2024-04-06, 10:58
  #24
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Kopplingen är ju att sluta med "fossilt" samtidigt som vindkraft bevisligen inte verkar fungera
när allt inklusive bilar skall elektrifieras.

Man kan väl generera el på många olika sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Miljöhysterin är ett ideologiskt skötebarn precis som mångkulturen och transfrågan. Syftet är att ideologin ska drivas igenom oavsett kostnad eller konsekvenser. Man är beredda att offra hela västvärlden (för det är bara här det är aktuellt) för att göra verklighet av sina utopier.

Det är ju inte utan att man undrar vad det egentliga syftet med de här återkommande uppenbart destruktiva idéerna är? Det kan inte uteslutande handla om prestige.

Tycker det låter som att det är det på din sida. Siffrorna pekar tydligt vad man ska göra och vad som är bäst och billigast att bygga.

Ska du åka väldigt långt, ja då kanske en elbil inte är det bästa, men de flesta åker inte särskilt långt så det är en nischad marknad. Ofta finns det heller inte så stora anledningar att åka bil långt.

Jag är kanske lite extrem i det, men jag har ingen bil och jag behöver ingen bil heller, oavsett drivmedel. Ska jag åka längre så tar jag tåget eller flyget, det är mycket snabbare och bekvämare, och man kan jobba samtidigt. Sista sträckan kan man väl ev. hyra en bil om man ska köra en del, annars kan man ta taxi eller typ en voi eller liknande. Samma om du nu har en elbil tänker ja, ska du åka väldigt långt (vad är räckvidden nu, typ 50 mil?), ja då bör du ju ta tåg eller flyg kanske. Jag vill då inte köra så långt ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback