Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-30, 10:24
  #13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Där ser man.
Vet du vad det sitter för automatlådor i t.ex Volvo, är det också Aisin?
Finns många Volvo där ute med Ford/Getrag powershift automat, dessa ska undvikas.
Citera
2024-03-30, 10:45
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Finns många Volvo där ute med Ford/Getrag powershift automat, dessa ska undvikas.
Vilken eller vilka Volvomodeller återfinns den typen av låda i? Vad är problemet som gör att ni anbefaller undvikande?
Citera
2024-03-30, 12:23
  #15
Medlem
66ccskyhawks avatar
CVT växellådan i bensin (inte hybrid) avensis och rav4 2012-2018 har jag bytt några st. det är ju en metall rem i dem så efter ca 10-15k mil är det spån i oljan o de blir felkoder / missljud.
oljebyte på lådorna görs INTE på service om man inte säger till om det. ( skulle nog förlänga livstiden rätt bra med oljebyten)

alla med "traditionell" automat är i princip felfria, sitter i äldre bilar samt hilux / landcruiser som har vanlig automat fortfarande.

Hybrider samma sak, händer inte att det blir fel på dem. växellådan består av 2 elmotorer och en planetväxel. inga kopplingar / synkringar eller liknande som slits eller växellådsstyrdon att prata om.
__________________
Senast redigerad av 66ccskyhawk 2024-03-30 kl. 12:26.
Citera
2024-03-30, 20:26
  #16
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
CVT växellådan i bensin (inte hybrid) avensis och rav4 2012-2018 har jag bytt några st. det är ju en metall rem i dem så efter ca 10-15k mil är det spån i oljan o de blir felkoder / missljud.
oljebyte på lådorna görs INTE på service om man inte säger till om det. ( skulle nog förlänga livstiden rätt bra med oljebyten)

alla med "traditionell" automat är i princip felfria, sitter i äldre bilar samt hilux / landcruiser som har vanlig automat fortfarande.

Hybrider samma sak, händer inte att det blir fel på dem. växellådan består av 2 elmotorer och en planetväxel. inga kopplingar / synkringar eller liknande som slits eller växellådsstyrdon att prata om.
Äldre = före årsmodell?
Citera
2024-03-31, 15:16
  #17
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Äldre = före årsmodell?


avensis 2009 - 2018 och
rav4 2012 - 2018 har den "dåliga" lådan, det är dock rätt ovanligt med haveri jämfört med andra märken. så man ska inte dra sig från att köpa en sån om man nu vill ha en bil med cvt.
i vissa fall får man ny låda på goodwill / relax garanti beroende på miltal.

äldre rav4 / avensis har vanlig 4 stegs.

MMT (multi mode) växellåda nämnde jag inte i förra inlägget. robotstyrd manuell, sitter i äldre yaris denna ska man inte köpa, mest för att den är hemsk att köra, jobbig att parkera / krypköra med, samt koppling tar slut på dem.
Citera
2024-03-31, 17:02
  #18
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
avensis 2009 - 2018 och
rav4 2012 - 2018 har den "dåliga" lådan, det är dock rätt ovanligt med haveri jämfört med andra märken. så man ska inte dra sig från att köpa en sån om man nu vill ha en bil med cvt.
i vissa fall får man ny låda på goodwill / relax garanti beroende på miltal.

äldre rav4 / avensis har vanlig 4 stegs.

MMT (multi mode) växellåda nämnde jag inte i förra inlägget. robotstyrd manuell, sitter i äldre yaris denna ska man inte köpa, mest för att den är hemsk att köra, jobbig att parkera / krypköra med, samt koppling tar slut på dem.
Tackar o bugar!
Trevligt med lite sakkunskap här på FB, för en gångs skull.
Citera
2024-04-02, 12:21
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Där ser man.
Vet du vad det sitter för automatlådor i t.ex Volvo, är det också Aisin?
I en del sitter det lådor från Warner-Aisin. Det bildades av BorgWarner och Aisin. BorgWarner satt i gamla 140/160/240 vad jag vet. Samma låda med annan utgång satt då även i Saab 900.
Citera
2024-04-02, 22:15
  #20
Medlem
karlgunnars avatar
Ingen automatlåda mår bra av att aldrig få ny olja och ingen tillverkare så vitt jag vet rekommenderar byte av den heller, förutom till t.ex. taxi och polisbilar. Då går det som det går helt enkelt.
Citera
2024-04-05, 06:47
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
avensis 2009 - 2018 och
rav4 2012 - 2018 har den "dåliga" lådan, det är dock rätt ovanligt med haveri jämfört med andra märken. så man ska inte dra sig från att köpa en sån om man nu vill ha en bil med cvt.
i vissa fall får man ny låda på goodwill / relax garanti beroende på miltal.

äldre rav4 / avensis har vanlig 4 stegs.

MMT (multi mode) växellåda nämnde jag inte i förra inlägget. robotstyrd manuell, sitter i äldre yaris denna ska man inte köpa, mest för att den är hemsk att köra, jobbig att parkera / krypköra med, samt koppling tar slut på dem.
Har du bytt nån e-cvt?
Citera
2024-04-05, 11:08
  #22
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Har du bytt nån e-cvt?


Nej, även prius taxi håller lådorna bra på. Titta på en Sprängskiss på en toyota e-cvt så ser du hur simpel den är i sin uppbyggnad. Är nog därför de håller.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback