Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-29, 22:46
  #1
Medlem
Tänkte synka mina förgasare enligt denna modellen

https://www.rene.se/motorcykel/instr...C7XjxE-qDNhOeQ

Hade ingen olja hemma så fick bli vatten istället. Tänkte att jag snabbt kunde stänga av motorn om det skulle börja gå mot nått av hållen.

Startade motorn och upptäckte att ena tändkablen inte satt på. Allt vatten sögs direkt in i ena insuget.

Hur skadligt är detta, vad kan man göra. Kan inte varit mer än en dl vatten.
Citera
2024-03-29, 23:05
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazerbe4n
Tänkte synka mina förgasare enligt denna modellen

https://www.rene.se/motorcykel/instr...C7XjxE-qDNhOeQ

Hade ingen olja hemma så fick bli vatten istället. Tänkte att jag snabbt kunde stänga av motorn om det skulle börja gå mot nått av hållen.

Startade motorn och upptäckte att ena tändkablen inte satt på. Allt vatten sögs direkt in i ena insuget.

Hur skadligt är detta, vad kan man göra. Kan inte varit mer än en dl vatten.
Tänder den igen så bara kör ut det. gör om, vad fan du nu dribblar med, om du vill.
Annars ta ut stiftet och spruta i en skvätt olja och veva motorn runt för hand några varv innan start.
Citera
2024-03-29, 23:08
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Hydrolock?

Vatten kan inte komprimeras så något annat kommer komprimeras... metal typ...
Starta inte motorn... få bort vattnet...
Citera
2024-03-29, 23:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hydrolock?

Vatten kan inte komprimeras så något annat kommer komprimeras... metal typ...
Starta inte motorn... få bort vattnet...

Måste väll vara betydligt mer vatten för att kunna bli hydrolock?
Citera
2024-04-01, 13:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazerbe4n
Måste väll vara betydligt mer vatten för att kunna bli hydrolock?
Det behöver bara var tillräckligt för att fylla en hyfsat stor andel av klämspalten, alltså det område där kolv och topplock ligger tajt mot varann i förbränningsrummets ytterkant. Det är lite som att dyka i havet från ett flygplan, vatten är medgörligt och flyttar på sig om man bara ger det tid så det kan bete sig som om det är "mjukt", men träffar du (eller kolven) det för snabbt blir det ungefär samma resultat som om det vore betong - tvärstopp, det hinner inte flytta på sig.

Förhoppningsvis har inget hänt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback