Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-08, 12:56
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomSowell
Att diskutera: Är det början på en splittring inom amerikansk höger i Israelfrågan som vi nu ser?
Jag tror nog inte det. Inte inom den konservativa rörelsen åtminstone. Sedan har vi ju på senare år fått en populistisk alt-right-rörelse som tenderar att vara pro-Trump och rösta republikanskt, men dessa människor röstar utifrån andra ideologiska bevekelsegrunder än vad traditionellt konservativa gör.

Jag tillhör själv den grupp som anser USA bör vara en stark allierad till Israel. Både av teologiska och moraliska skäl men också av strategiska. En modern västvänlig demokrati i en region som domineras av västhatande dikaturer är något som USA borde värdesätta och en relation man borde värna, istället för att försöka rasera helt som Biden gjort i sitt försök att blidka den starkt antisemitiska vänsterfalangen av sin väljarbas.

Kostnaden för att förse Israel med ammunition så att de kan avsluta operationen mot Hamas med en markinvasion av Rafah är ju inte astronomisk på något sätt.

Sedan vad gäller konflikten mellan Candace Owens och Ben Shapiro så är det väl kanske lite mer invecklat. Om man anser att Shapiros starka stöd för Israel är i konflikt med amerikanska säkerhetsintressen så är det en sak. Själv tycker jag precis tvärtom, USA och övriga världen är en tryggare plats om Hamas elimineras. Jag tror kanske inte heller att Candace Owens är någon antisemit, även om jag är lite tveksam till var hon egentligen står rent ideologiskt.

Hon är tveklöst en skicklig retoriker och hon har sagt och gjort mycket bra, och är en viktig röst i den politiska debatten. Men vad gäller hennes teologiska bevekelsegrunder så får jag lite känsla av att hon kanske tror på det som brukar kallas ersättningsteologi, eller supersessionism, vilket i korthet går ut på att kyrkan skulle ha ersatt det judiska folket som sitt förbundsfolk.
Citera
2024-04-08, 14:17
  #14
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomSowell
(anti-)Israelhögern
...vilka ska det här föreställa?
TS nämner ett enda namn, Candace Owen, som varken varit politiskt aktiv på något lyckat vis eller innehaft politisk post överhuvudtaget.

Så vad är det egentligen tråden handlar om...?
https://www.aljazeera.com/news/2023/...ut-not-ukraine
Citat:
Why are US Republicans pushing for aid to Israel but not Ukraine?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback