Den senaste tiden har jag nästan enbart lyssnat på Big Thief och Adrianne Lenkers sologrejer.
Först tänkte jag att den här tråden framförallt skulle handla om deras låt "Vegas", men den får handla om bandet som helhet (och dess medlemmars soloprojekt), och själv kommer jag kanske skriva fler inlägg om specifika låtar framöver...
Men TS kommer fokusera på låten Vegas
Vad är det som gör den så bra?
Melodin som Adrianne spelar och sjunger, det är något speciellt med den? Spöklik, låter som en theremin nästan, påminner också lite om gitarrspelet på en del låtar från The Smiths första album (The hand that rocks the cradle, Miserable lie, I don't owe you anything osv), eller Pixies låt Velouria... Det finns nog en musikteoretisk förklaring till vad det är jag menar? Färgade moll-ackord ska det väl vara, men mer specifikt? Trummisen, som ser ut att precis ha krupit ut ur den där klotgrillen bakom, har för övrigt också en släpig och rätt dynamisk stil som jag gillar, och den andre gitarristen (Buck Meek!) avväger som alltid när och vad han ska spela...
Texten tolkar jag som en beskrivning av hur en kvinna faller för en man, och jag kommer att tänka på en sketch ifrån "Pangbulle" där Felix Herngren instruerar hur en man ska göra för att ligga Med Izabella Scorupco. Den här texten är mer från kvinnans perspektiv, men den ger Pangbulle i stort sett rätt?
"I thought you a lamb / thought you a lamb / called you a man"
Först möter hon mannen i Vegas, när han lipar när han hör nån musik så ser hon honom som ett lamm (d.v.s ofarlig, kontrollerbar, men han gör henne också lite osäker och kanske får han henne att känna sig smart), sen berättar han om hur hans pappa lämnade när han var tretton (bjuder på sig själv) och sen ger han istället för en intelligent fråga ett "intelligent" svar på hennes fråga, innan de ligger https://genius.com/16595428?
När han sen säger att hon är en "keeper" så kallar hon till slut honom för "en man" och så slutar låten (naturligtvis medvetet att det är "called him a man" snarare än "thought him a man").
Som ofta i hennes texter så återkommer också fraser med små variationer, i den här låten är det saltvattnet. Först i mannens tårar, sen när hans pappa åkte till saltvattnet, och sist är det hennes hud som är som saltvatten (när de ligger med varandra?) Snyggt skrivet, tycker jag. Slutet är också snyggt, jag vet att Nietzsche skriver i den glada vetenskapen något om vikten av att veta hur och när man ska avsluta en text.
Först tänkte jag att den här tråden framförallt skulle handla om deras låt "Vegas", men den får handla om bandet som helhet (och dess medlemmars soloprojekt), och själv kommer jag kanske skriva fler inlägg om specifika låtar framöver...
Men TS kommer fokusera på låten Vegas
Vad är det som gör den så bra?
Melodin som Adrianne spelar och sjunger, det är något speciellt med den? Spöklik, låter som en theremin nästan, påminner också lite om gitarrspelet på en del låtar från The Smiths första album (The hand that rocks the cradle, Miserable lie, I don't owe you anything osv), eller Pixies låt Velouria... Det finns nog en musikteoretisk förklaring till vad det är jag menar? Färgade moll-ackord ska det väl vara, men mer specifikt? Trummisen, som ser ut att precis ha krupit ut ur den där klotgrillen bakom, har för övrigt också en släpig och rätt dynamisk stil som jag gillar, och den andre gitarristen (Buck Meek!) avväger som alltid när och vad han ska spela...
Texten tolkar jag som en beskrivning av hur en kvinna faller för en man, och jag kommer att tänka på en sketch ifrån "Pangbulle" där Felix Herngren instruerar hur en man ska göra för att ligga Med Izabella Scorupco. Den här texten är mer från kvinnans perspektiv, men den ger Pangbulle i stort sett rätt?
"I thought you a lamb / thought you a lamb / called you a man"
Först möter hon mannen i Vegas, när han lipar när han hör nån musik så ser hon honom som ett lamm (d.v.s ofarlig, kontrollerbar, men han gör henne också lite osäker och kanske får han henne att känna sig smart), sen berättar han om hur hans pappa lämnade när han var tretton (bjuder på sig själv) och sen ger han istället för en intelligent fråga ett "intelligent" svar på hennes fråga, innan de ligger https://genius.com/16595428?
När han sen säger att hon är en "keeper" så kallar hon till slut honom för "en man" och så slutar låten (naturligtvis medvetet att det är "called him a man" snarare än "thought him a man").
Som ofta i hennes texter så återkommer också fraser med små variationer, i den här låten är det saltvattnet. Först i mannens tårar, sen när hans pappa åkte till saltvattnet, och sist är det hennes hud som är som saltvatten (när de ligger med varandra?) Snyggt skrivet, tycker jag. Slutet är också snyggt, jag vet att Nietzsche skriver i den glada vetenskapen något om vikten av att veta hur och när man ska avsluta en text.
__________________
Senast redigerad av Smerch 2024-04-03 kl. 00:03.
Senast redigerad av Smerch 2024-04-03 kl. 00:03.