Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-06, 00:11
  #1
Medlem
Westgoethes avatar
Hej, jag är medlem i ett ordenssällskap, säger inte vilket, och gillar det skarpt.
Jag har flera förtroendeposter och har arbetat aktivt för orden och logen i nästan 10 år.
Jag gillar min orden, men skulle vilja vara med i en som är lite mer högtidlig, prålig, med mer fina ritualer och liksom... ja kanske mer mysticism, symbolik och de där grejerna som liksom lockade mig till ordenslivet från början.

Vi har allt det där i den orden jag är med i, men undrar nu, vilken av ordnarna i Sverige är mest ... "uppskruvad" när det kommer till det där?
Citera
2024-04-06, 09:58
  #2
Avstängd
Svar på det krävs nog att man är medlem i om inte alla men i alla fall de mest anrika ordnarna, men på den nivån är det nog ganska likvärdigt - kanske timmermansorden sticker ut något i ”lyxighet” och högtidlighet?
Druidorden kanske sticker ut inom ”mysticism” ?
Dock tror jag ingen medlem av flertal ordnar kommer svara med att utmärka en specifik orden.
Citera
2024-04-06, 11:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Svar på det krävs nog att man är medlem i om inte alla men i alla fall de mest anrika ordnarna, men på den nivån är det nog ganska likvärdigt - kanske timmermansorden sticker ut något i ”lyxighet” och högtidlighet?
Druidorden kanske sticker ut inom ”mysticism” ?
Dock tror jag ingen medlem av flertal ordnar kommer svara med att utmärka en specifik orden.
Meningen med alla löjliga ritualer är väl att ingen utomstående ska veta? Alltså kan ingen besvara frågan.
Citera
2024-04-06, 16:14
  #4
Medlem
Det beror lite på. Timmermansorden är exceptionell genom sin exklusivitet och svårighet att komma med (Sökande måste vara max 50 år vid inträde och kön är ca 15 år lång, så senast som 35-åring måste man ställas i kö genom två faddrar). Men jag har förstått att den även rituellt är rätt kvalificerad.

Annars brukar personer som är med i någon orden + Svenska Frimurare Orden framhålla den senare ordens ritualer som exceptionella, eftersom hela systemet är sammanhållet och tillkommet under hertig Carl (sedermera Kung Carl XIII) och varje högre grad man erhåller ger också nya aspekter att fundera över i tidigare grader.
Citera
2024-04-07, 14:08
  #5
Medlem
Utifrån hur du formulerar frågan - "lite mer högtidlig, prålig, med mer fina ritualer" - gissar jag att du är med i Odd Fellow (eller liknande). Jag känner flera som börjat i dessa sällskap och sedan gått med i frimurarna av just de skäl du nämner. Inom SFMO finns mer potenta ceremonier, större historiskt tyngd, tjusigare hus o s v. De blev mycket nöjda.

SFMO finns över hela landet och det är inte svårt att komma med. Sedan kan det variera från ort till ort hur stort engagemanget är och hur lokalerna ser ut vilket i högsta grad påverkar upplevelsen. Min rekommendation är ändå att du söker dig till dem.

I Stockholm finns en handfull sällskap som håller samma eller bättre nivå än frimurarna: Timmermansorden, Coldinuorden och Neptuniorden. De är dock betydligt mer exklusiva.

Slutligen finns W:6, Svarta Örn, Druiderna m fl som håller till i samma lokal vid Klara kyrka. Jag uppfattar att de är lite Odd Fellow-kloner. Säkert mysiga men kanske inte det du är ute efter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback