Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 10:18
  #1
Medlem
Min och min frus bil har havererat, kommer troligtsvis gå att rädda men då den börjar bli till åren kommer vi troligen sälja den till bilhandlare och köpa en ny begagnad.

Vi kollar främst Volkswagen Golf Sportcombi, flera av dessa har biogas/bensin som vi hittat. Har själv kört biogasbil på jobbet och fungerat väl, tycker dock den drar tanken hyfsat snabbt. Enligt info går dom vi kollar på ca 40 mil på en tank.

Ni som har koll, skulle ni rekommendera biogasbil? Vad är nackdel/fördel kontra diesel/bensinbil? Vi bor i Stockholm så tankning är inga problem vad vi kollat upp, och de flesta städer har väl någon mack med biogas idag. Vad säger ni?
Citera
2024-04-07, 15:38
  #2
Medlem
IceEyess avatar
Var det inte VW som hade ganska omfattande problematik med att gastankarna rostade sönder?
Citera
2024-04-09, 11:21
  #3
Medlem
Gastankar kräver extra besiktning, de rostar ofta och har en begränsad livslängd.
Det kan bli väldigt dyrt på en äldre bil utanför garanti.
En del bilar kan man istället "korka igen" gastankarna så att de i praktiken blir bensinbilar med små bränsletankar som klarar besiktningen.
Jag hade sett på en sådan om jag skulle köpa begagnad gasbil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback