Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 19:44
  #25
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-hasse
Kan kopplas till en skärm och användas som pc via Dex OS
Det kunde jag göra med min gamla S10. En sån kostar betydligt mindre än 50k. Förstår att den du pratar om säkert är snabbare och bättre på vissa sätt men du får det att låta som att det är nån speciell grej för enbart den telefonen men går ju att göra med betydligt billigare Samsung-modeller.

Jag tror 99% inte använder mobilerna till vad de är kapabla till. Jag brukade köpa dyrare på black friday men hade en dyr mobil som gick sönder i somras så köpte en för typ 1/10 av priset och märkte att skillnaden för hur jag använder den absolut inte berättigar att den dyrare kostar så enormt mycket mer. Mycket mycket bättre batteritid på min billigare telefon också (även om man räknar när den dyrare var helt ny)
Citera
2024-04-07, 19:50
  #26
Medlem
En hel del beror nog på prestanda, det finns kassasystem med skrivare och touchskärm som har ett av dessa "monster" som hjärta i systemet. Så det är en liten dator man får nuförtiden.

Och sen att Apple tar 10 000 kr för en telefon som är värd hälften gör att de övriga telefontillverkarna får mod till sig att ta ut 40-50% extra vinst på sina telefoner. Vill du att telefoner överlag ska gå ner i pris så ge folk med en Apple lur på käften tills de lär sig att köpa rätt telefon.
Citera
2024-04-07, 19:54
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Helt riktigt. hade folk inte velat betala det hade de varit tvungna att sänka priset. Men det vill icke folk.
Precis. Men folk är ju både dumma i huvudet och lättlurade.
Citera
2024-04-07, 19:56
  #28
Medlem
Kommer aldrig köpa en mobil för 20 lax. De maxar ut runt 10000. Efter det är det mestadels bara utrymme du betalar för. Kameran är det viktigaste för mig. Därför köpte jag en Google Pixel 6A som hade bättre kamera än den dyraste iPhonen när den släpptes. Kostade mig 3000 under Black Friday. Använder den varje dag till marknadsföring och det kunde inte bli bättre.

Majoriteten på sociala medier använder mobiler i 3000-6000kr klassen, kom ihåg det. Det är knappt skillnad på mobilkameror i den prisklassen idag, jämfört med de som är runt 15-20 tusen, om du använder de för sociala medier. Ska du printa ut bilder på stora canvas bör du istället överväga en riktig kamera. Och utrymme är så mycket billigare om du skaffar cloudstorage eller SD-cards. Hur mycket skit lägger ni på era mobiler om inte 64-128gb räcker? Aldrig någonsin använt mer än 20gb utrymme och då har jag haft hundratals bilder och videos i RAW. Mina sociala mediekonton har miljoner följare. Ingen har någonsin klagat på bildkvalitet.

Kommer med det sagt aldrig pröjsa över 5000kr för en mobil. Har allt jag behöver i denna och den kommer hålla många många år. GPS, appar, internet, telefon, email, kamera, utrymme, vad mer ska jag ha?
__________________
Senast redigerad av Ehandel 2024-04-07 kl. 20:10.
Citera
2024-04-07, 20:13
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
För att det finns idioter som är villiga att betala 20k för en mobil.

Därför det priset
Det enda rätta svaret.

Edit.
De flesta nylanserade mobilerna har ett vinstmarginal mellan 50-75%. Den enda anledningen till varför dom kostar så mycket är för att idioter försätter att köpa.
https://www.techwalls.com/production...f-smartphones/
__________________
Senast redigerad av Grizzlykuma 2024-04-07 kl. 20:21.
Citera
2024-04-07, 20:34
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
S24 Ultra är i princip en laptop och det är lite så man får se den typen av telefoner.
Vill du ha en billigare så kan du ta t.ex. en Galaxy A15 LTE ( https://www.netonnet.se/art/mobil-sm.../1032941.9050/ ) för mindre än 3000

Tänk om man kunde koppla upp den på skärm och använda den exakt som en dator med typ Windows 10 ungefär. De hade varit smidigt sen trådlöst tangentbord
Citera
2024-04-07, 20:34
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzlykuma
Det enda rätta svaret.

Edit.
De flesta nylanserade mobilerna har ett vinstmarginal mellan 50-75%. Den enda anledningen till varför dom kostar så mycket är för att idioter försätter att köpa.
https://www.techwalls.com/production...f-smartphones/

Till att börja med är siffrorna i din länk skapligt missvisande, och folk kan lätt misstolka det.

På vilket sätt skulle man vara idiot för man väljer att köpa en dyr telefon…?
I alla branscher så är det senaste och toppmodeller vanligen betydligt dyrare än mellanklassare och budgetmodellen, men så bjuder de också på en hel del extra på flera olika vis. Sen är det bara upp till var och en att välja vad man vill ha och är beredd att betala och anser sig ha råd med, det är inget som gör någon till idiot oavsett vad det handlar om, smartphones oavsett tillverkare, dyra klockor, smycken, resor, bilar, kylskåp, sängar ja vad fan som helst.
De som är det största idioterna är de som sitter och kastar skit på andra för vad de köper, och tror sig själv vara bättre människor för de valde nåt billigare.
Spelar väl ingen som helst roll om nån väljer att köpa nåt dyrt, eller billigt, om så bara för att de gillar färgen, har de råd och lust så har de. Och det ska vi andra skita i och välja vad vi vill ha för egen del. Inget behöver vara fel oavsett vad som köps och av vem.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2024-04-07 kl. 20:39.
Citera
2024-04-07, 20:37
  #32
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Eftersom företag köper in telefoner till alla sina anställda. Säljer du till företag kan du ta mycket bättre betalt och det vet såklart telefontillverkarna.

Sen att vissa privatpersoner tror att det är rimligt att betala galna priser för sina enheter beror väl mest på att dom inte förstår att grannen fått sin telefon via sitt arbete och därför försöker hänga med.
Bör väl nämnas att folk är helt blinda när de kommer till avbetalningar, och telefon har väl generellt sett varit den mest accepterade formen av avbetalning. 799:- i månaden låter inte lika jävligt som det är för de flesta. Kryllar med lågprisabonnemang med mer surf än man mer än realistiskt kan använda förutsatt att man har en fast uppkoppling hemma för under 200kr i månaden och ännu lägre.

Man kan dessutom sitta kvar på sina gamla abonnemang hur länge som helst om jag inte är borta, vilket såklart har varit trevligt i inflationstider. Mitt Fello kostar t.ex 145kr/mån för 14GB där man kan spara upp till 25GB. Kollar man priserna idag så kostar 8GB 165kr/mån och 16GB 215kr/mån.
__________________
Senast redigerad av Dirty. 2024-04-07 kl. 20:58.
Citera
2024-04-07, 21:12
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-liv2024
Tänk om man kunde koppla upp den på skärm och använda den exakt som en dator med typ Windows 10 ungefär. De hade varit smidigt sen trådlöst tangentbord

Samsung DeX verkar vara menat att vara en bit på vägen.
https://insights.samsung.com/2024/01...h-samsung-dex/
Sedan kanske man få köra Windows 10 via remote desktop just.
Citera
2024-04-07, 21:14
  #34
Medlem
OntOmQs avatar
Apple har ett så starkt varumärke att de kan ta ut så pass höga priser. Ofta motsvarar Apples pris kvaliteten, men inte alltid. Apple har goda marginaler på vissa produkter. Där ingår mobiltelefoner.

Apple har gått från att sälja datorer till att sälja mobiltelefoner och mediaplattor. Och de vill ta ut samma pris per enhet för dem som de gjorde för datorerna.
Citera
2024-04-07, 21:24
  #35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför skulle man vara klok/klokare om man gör så….?

De där billiga lurarna är såklart ofta helt ok, eller t o m bra för priset, men det är skillnader, stora skillnader, mot toppmodellerna på en rad punkter. Om det sen är värt prisskillnaden är upp till var och en att avgöra för sin egen del.

Sen är det väl så att säkerligen en hel del folk i liknande trådar som hånar andra med glåpord för att de lägger 20k på en mobiltelefon, sen går de och tänder en cigg själva och ägnar inte en tanke på att de sannolikt gör av med 15-30K varje år på att bygga lungcancer…..

Spelgrejer. +Lite lite bättre kamera =20.000:-
Ungefär så skiljer toppmodellerna jämfört med resten som kostar 3-4000- Men jag är antagligen inte i rätt målgrupp, jag är inte 10-20 längre..
Röker inte, förutom fisk på landet..
Citera
2024-04-07, 21:35
  #36
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexiuz
Jag undrar vad det är som gör att mobiler idag kostar runt 20.000, som S24 Ultra. Vad är anledningen till det? Tack alla ni som svarar.

Min första telefon var en Motorola MicroTac och den kom cirka 1991-1992:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...oTAC_9800x.jpg

Enligt googling kostade den 15 000:-, men jag kommer inte ihåg att den var så dyr. Snarare strax under 10 000:-. Men det motsvarar väl cirka 20 000:- idag. Då hade telefonerna inte ens SMS. Man kunde bara ringa. Och den hade belysta knappar tror jag. Och belyst display.

Dock var det en fantastiskt bra telefon. Dom var rejält byggda och andades kvalitet; ungefär som HP:s tidiga miniräknare. Det var innan de digitala näten och de gick på radiofrekvens (NMT) med den fördelen att ljudet var överlägset. Kan säga att det var den mobiltelefon som jag varit mest nöjd med och jag hade den i ganska många år.

Den Microtac kostade alltså ungefär lika mycket i dagens pengar som de allra mest avancerade mobilerna. Både jag och frugan har köpt dyra mobiler det senaste och orsaken är endast 5x optisk zoom. Använder inte spelfunktion, face-id, siri eller androids motsvarighet. Bara basic-grejer som telefon, sms och diverse nyttoappar (bank-id, väder och sånt) samt alltså kameran. Med dagens mobilkameror med 5x optisk zoom och fantastisk mjukvara, så ersätter mobilerna en vanlig digital småkamera. Och det är ytterst sällan jag saknar min fullformats systemkamera.

De senaste knappa 10 åren har jag kört med refurbed-kameror i 3000:--klassen med hyfsade kameror. Det har räckt. Men nu när 5x optisk zoom kommit så anser jag att det är värt att lägga på 10-12 000:- för att få en kamera med inbyggd mobil.

Det går t.o.m. att ta avancerade astrofotografier av armarna i vår galax som det tidigare behövdes avancerade teleskop med följning och en systemkamera för att åstadkomma. Telefonens mjukvara klarar att ta 4 minuters exponeringar utan att stjärnorma blir streck; mjukvaran kompenserar för jordens rotation i upp till 4 minuter. Helt grymt. Nästan obegripligt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback