Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 18:57
  #1
Medlem
Hej!
Jag är väldigt okunnig på teknik i allmänhet och jag har därför lite funderingar. Jag har en Macbook från 2017 med version 10.12.6 Sierra. Pga att jag inte har uppdaterat den (inte lyckats) så kan jag inte använda mig av vissa program. Är datorn för gammal eller går det?
Citera
2024-04-07, 19:46
  #2
Medlem
Kantarellgudens avatar
Har sett Macs från 2008 med 14.4.0 så visst går det väl om du är bekvän med att tinkra lite.
Citera
2024-04-07, 20:50
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vapenochammunition
Hej!
Jag är väldigt okunnig på teknik i allmänhet och jag har därför lite funderingar. Jag har en Macbook från 2017 med version 10.12.6 Sierra. Pga att jag inte har uppdaterat den (inte lyckats) så kan jag inte använda mig av vissa program. Är datorn för gammal eller går det?
Det är otroligt viktigt att inte sitta på en så gammal OSX när man surfar runt på nätet!

Du kan antagligen uppdatera till det senaste:
https://www.macworld.com/article/673...y-mac-run.html
Citera
2024-04-08, 13:03
  #4
Medlem
Det finns ju flera versioner av MacBook 2017. Heter den bara MacBook, eller MacBook Pro eller MacBook Air? I vilket fall som helst verkar det som om den skulle kunna köra näst senaste OS, Mac OS 13 - Ventura.

I länken som Sommarlov ger kan du få mycket information. Det snabba svaret är att du kan gå in under Äppel-menyn längst upp till höger, välj Systeminställningar och sedan Uppdateringar. Där ser du vilken version av OS du kan ladda ner och installera.
Citera
2024-04-08, 22:16
  #5
Medlem
TinFoilHats avatar
Sitter just nu med en MacBook Pro 13-inch Mid 2012, MacBookPro9,2 som med hjälp av OpenCore Legacy Patcher fick Catalina 10.15.7 och sedan en dual boot med Monterey 12.7.4.

Innan jag fixade dual booten så startade datorn supersnabbt men efter Monterey åkte in så tar det kanske strax under minuten att starta upp från scratch.

Man kan tydligen slänga in ännu nyare versioner av macOS men Monterey duger bra för mig då (om jag läst teh interwebz rätt) den fortfarande får säkerhetsuppdateringar.

Börja med att kika in här: https://dortania.github.io/OpenCore-...er/MODELS.html och verifiera att din modell finns med under stödda enheter.

Sen börjar du gå igenom guiden här: https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/

Ta dig tiden att snabbläsa hela guiden från början till slut innan du börjar fippla runt. Man får en bättre överblick på vad som ska göras och i vilken ordning. Avsätt kanske 1-3 timmar för själva jobbet. Fastnar du på något steg så läs långsammare. Fattar du fortfarande inte så fråga efter hjälp (typ här).

Personligen så bara hatar jag Apples alla produkter men uppenbart verkar jag hata mig själv då jag av någon anledning plågar mig genom att "råka få" ta över andras gamla skitgrejer :P

Med det skrivet, jag kan Windows ganska OK men har klart sämre koll på macOS men det går så länge man har en annan dator man kan leta upp info med om man får problem. Hittar man inget bra svar så beror det enbart på att man har ställt frågan fel. Då försöker man formulera om frågan och helt plötsligt så hittar man svaret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback